مدیرعامل شرکت پشتیبانی اموردام:امسال ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ به خارج صادر می‌شود

کدخبر: 1000574

مهدی یاسایی، افزود: در سال گذشته رقمی در حدود ۴۳ هزار تن گوشت مرغ به خارج از کشور صادر شده است

به گزارش «نسیم»، مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: باتوجه به کمبود آب در کشور، وزارت جهاد کشاورزی اجرایی شدن مصوبه کشت فرا سرزمینی را با قدرت پیگیری می کند .

مهدی یاسایی، افزود: کشور با محدودیت های منابع آبی مواجه است و برای تامین مواد غذایی و کشت علوفه چاره ای جز روی آوردن به کشت فرا سرزمینی نداریم .

وی با اشاره به اینکه بیش از چهار میلیون هکتار از زمین های کشاورزی 36 کشور جهان در اجاره شش کشور عربی حوزه خلیج فارس قرار دارد، افزود: بسیاری از کشورهای جهان که شرایط کشاورزی مناسبی ندارند با در اختیار گرفتن زمین کشورهای دیگر به کشت محصولات کشاورزی می پردازند و ما نیز با توجه به محدودیت منابع آبی باید در این راستا برنامه ریزی کنیم .

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، به تامین نهاده های مورد نیاز برای تولید گوشت مرغ در کشور اشاره کرد و افزود: در سال های 91 و 92 بحران هایی برای تامین نهاده های مورد نیاز مرغ داری ها بوجود آمد اما در سال 93 برنامه های وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید موجب شد تا این بحران ها تکرار نشود و نهاده های دامی به موقع ، به مقدار کافی و با قیمت مناسب در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد .

وی با اشاره به اینکه قیمت این نهاده ها نیز سیر نزولی داشته است، افزود: سال گذشته نسبت به سال 92 قیمت ذرت حدود 20 درصد کاهش و قیمت جو و کنجاله سویا در حدود 10 درصد کاهش یافت و این روند در سال 94 نیز ادامه خواهد یافت .

یاسایی با اشاره به اینکه در سال گذشته پنج برابر ظرفیت پیش بینی شده ، مرغ ذخیره شد ، تصریح کرد: سال گذشته 150 هزار تن گوشت مرغ ذخیره شده بود که از این مقدار در بهمن ماه 60 هزار تن به منظور تنظیم بازار عرضه شد .

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: امسال پس از تعطیلات نوروز با افزایش تولید و کاهش مصرف گوشت مرغ مواجه شدیم که برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان شرکت پشتیبانی امور دام کشور از هفته سوم فروردین اقدام به خرید گوشت مرغ از تولیدکنندگان در سراسر کشور کرد و تاکنون بالغ بر 18 هزارتن گوشت مرغ از تولیدکنندگان خریداری و ذخیره شده است .

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به اینکه تلاش ها برای صادرات فرآورده های دامی بویژه گوشت مرغ از دو سال گذشته آغاز شده است، افزود: ایران تا سال 92 به عنوان یکی از واردکنندگان مرغ بود و سالانه حدود 50 هزار تن مرغ وارد می کرد ولی از سال 92 اقدام به صادرات گوشت مرغ کرد که در این سال رقمی در حدود 13 هزار تن گوشت مرغ به خارج از کشور صادر شد .

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته رقمی در حدود 43 هزار تن گوشت مرغ به خارج از کشور صادر شد، افزود: امسال برنامه ریزی کرده ایم که حداقل 100 هزار تن گوشت مرغ به خارج از کشور صادر شود .

یاسایی تاکید کرد: شرکت پشتیبانی امور دام تکلیف دارد برای حمایت از تولیدکنندگان، زمینه صادرات فرآورده های دامی از جمله گوشت مرغ را فراهم کند .

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه این شرکت همچنین برای صادرات گوشت آبزیان از جمله میگو و شیر و فرآورده های شیری برنامه ریزی کرده است، گفت: سال گذشته بالغ بر 250 میلیون دلار شیر و فرآورده های شیری به خارج از کشور صادر شده است که عراق و افغانستان از عمده ترین مشتریان شیر و فرآورده های شیری ایران بوده اند .

ارسال نظر: