فرش‌های با قدمت بیش از ۱۵۰ سال حرم حسینی مرمت شد

کدخبر: 1000583

سرپرست گروه مرمت فرش‌های حرم امام حسین (ع) از وجود بیش از ۸۰ تخته فرش با قدمت بیش ‏از ۱۰۰ سال در این کارگاه گفت: ۵۳ تخته فرش از ست فکور مشهد که به عنوان دور ریختنی بود، ‏در این کارگاه مرمت شده است ‏

به گزارش «نسیم»، حاج ابراهیم امیریان، سرپرست گروه مرمت فرش در جریان بازدید نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق و هیئت همراه گزارشی از فعالیت‌های این گروه ارائه کرد و گفت: این گروه ۲۵ نفره، بیست و نهمین گروهی است که از تبریز برای این کار به کربلای معلی می‌آید و در طول ۱۲ سال گذشته سالیانه دو تا ۳ بار گروهی از بهترین‌های تبریز را برای مرمت فرش‌های به این حرم می‌آوریم.

امیریان با اشاره به اینکه در کربلا یک کارخانه قالی شویی احداث کرده ایم، تصریح کرد: در مدت زمان حضورمان در این شهر با حضور نیروهای متخصص و دستگاه‌های پیشرفته اقدام به شستشوی فرش‌های دستباف می‌کنند.

وی ادامه داد: در طول این ۱۲ سال افتخار دریافت نشان خادم افتخاری حرم امام حسین(ع) را خود و آقای رضا جعفری که در این ۱۲ سال با هم این گروه را به کربلا می‌آوریم نصیبمان شده است و کارت مخصوص و دائمی خادمی افتخاری را دریافت کرده ایم.

وی با اشاره به وجود ۵تن پشم در این کارگاه گفت: بسیاری از این فرش‌ها برش داده شده اند و یا پوسیده اند که بازسازی می‌شوند و اگر رنگ مورد نیاز را نداشته باشیم همینجا آقای جعفری پشم خام را رنگ می‌کنند.

بنابر این گزارش نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق، با حضور در کارگاه مرمت فرش حرم امام حسین (علیه‌السلام) در جریان روند بازسازی و نگهداری از گنجینه‌های فرش حرم مطهر حسینی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی روحانی در این بازدید، ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌های این کارگاه، گفت: این اقدام خودجوش قالی کاران سنتی تبریز حرکتی ماندگار برای تاریخ است و از قداست خاصی برخوردار است.

وی با تاکید بر با وضو بودن همه مرمت کاران گفت: این فرش‌ها قدم گاه بسیاری از ارادتمندان و شخصیت‌های بزرگی است که به زیارت امام شهیدان آمده اند و این فرش‌ها شاهد و ناظرند بر گریه‌ها و ناله‌های که بر مصیبت‌های سیدالشهدا وارد شده است.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق، نگهداری از این میراث شیعه را خدمتی بزرگ به تاریخ تشیع عنوان کرد و گفت: باید این گنجینه‌ها در محیطی متناسب نگهداری شود تا تلاش هایی که برای مرمت آن انجام می‌شود هدر نرود.

ارسال نظر: