ثبت‌نام مدارس شاهد، اینترنتی شد

کدخبر: 1001112

مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش اعلام کرد: ۱۳۵۵ مدرسه شاهد در کشور داریم/ سالانه بالغ بر۵۰۰ هزار متقاضی برای ورود به مدارس شاهد داریم؛ این در حالی است که ظرفیت این مدارس بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر است

به گزارش «نسیم»، محمدحسین کفراشی در نشست خبری ضمن اعلام این خبر که ثبت‌نام مدارس شاهد از این پس به صورت اینترنتی انجام خواهد شد، گفت: مدارس شاهد از سال 1365 به فرمان حضرت امام (ره) تاسیس و اکنون حدود 28 سال است که فعال هستند و تعداد این مدارس از حدود 50 به 1355 مدرسه افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در حال حاضر جامعه هدف ما فرزندان کلیه ایثارگران اعم از خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان است. پذیرش این افراد در مدارس شاهد انجام می‌شود و در صورت وجود ظرفیت خالی سایر علاقه‌مندان نیز می‌توانند در این مدارس حضور پیدا کنند.

مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سالانه بالغ بر500 هزار متقاضی برای ورود به پایه‌های اول و هفتم به مدارس شاهد داریم، گفت: این در حالی است که ظرفیت این مدارس بین 100 تا 110 هزار نفر است. تاکنون ثبت‌نام به صورت سنتی انجام می‌شد اما تصمیم گرفتیم ثبت‌نام را به صورت اینترنتی انجام دهیم.

کفراشی ادامه داد: یکی از اهداف ما پوشش حداکثری دانش‌آموزان گروه هدف است. با این اقدام ثبت‌نام در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و با توجه به اینکه برخی اولیاء نظیر جانبازان که از ویلچر استفاده می‌کنند امکان حضورشان در مدرسه برای ثبت‌نام فرزندشان با مشکل روبرو است، تصمیم گرفتیم برای تکریم‌شان ثبت‌نام را به صورت اینترنتی انجام دهیم. از سوی دیگر درگیری مدیران مدارس نیز کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مدیران مدارس معمولا از پایان امتحانات تا ابتدای مهرماه درگیر پاسخگویی به مراجعان بودند، گفت: به عنوان مثال اگر مدرسه‌ای 80 دانش‌آموز می‌خواست پیش می‌آمد که 1000 نفر به مدرسه رفت و آمد کنند. همچنین برخی مدارس دانش‌آموزان را گلچین می‌کردند و آنهایی که معدل کمتری داشتند ثبت‌نام نمی‌کردند در حالی که هدف ما ارتقای دانش‌آموزان ضعیف‌تر است و باید بنیه علمی آنها را ارتقاء دهیم.

مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تاکنون آمار و گزارشات استان‌ها به صورت دقیق به ما نمی‌رسید و یا دیر گزارشات را دریافت می‌کردیم؛ اما اکنون با این سیستم می‌توانیم آمار و گزارشاتی از روند ثبت‌نام‌ها در دست داشته باشیم. یکی دیگر از دلایل اینترنتی کردن ثبت‌نام مدارس این بود که به مدیران مدرسه از بیرون برای ثبت‌نام خارج از ضوابط فشار وارد می‌شد؛ اما اکنون دیگر ثبت‌نام در اختیار مدیر نیست که بتواند ثبت‌نام توصیه‌ای انجام دهد.

کفراشی با اشاره به اینکه سال گذشته 28 هزار دانش‌آموز ورودی به اول ابتدایی، ورود 38 هزار دانش‌آموز به دوره اول متوسطه و 37 هزار دانش‌آموز ورودی به دوره دوم متوسطه داشتیم؛ امسال پایه اول دوره دوم متوسطه را نداریم و تخمین می‌زنیم ظرفیت ما برای ثبت‌نام در پایه‌های اول ابتدایی و کلاس هفتم بین 60 تا 67 هزار نفر باشد.

وی در ادامه اعلام کرد: ثبت‌نام مدارس ابتدایی شاهد همزمان با سایر مدارس کشور از ابتدای خردادماه آغاز و تا 15 این ماه ادامه دارد، گفت: براین اساس دانش‌آموزان در15 روز اول خرداد به صورت اینترنتی ثبت‌نام می‌کنند و یک کد رهگیری دریافت خواهند کرد. 15 روز بعد از طریق مراجعه به سیستم ثبت‌نام نتایج را با توجه به امتیازبندی اعلام می‌کنیم که اگر فرد پذیرفته شده باشد، از ابتدای تیرماه برای تکمیل مدارک به مدرسه مراجعه خواهد کرد.

مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه هفتم نیز از ابتدای تیرماه آغاز و تا 15 همین ماه ادامه دارد و نتایج مربوط تا پایان تیرماه اعلام خواهد شد.

کفراشی با بیان اینکه سامانه سجا به سیستم بنیاد شهید، سناد و بکفا متصل است، گفت: بنابراین زمانی که دانش‌آموز پایه اول، کد ملی و سریال شناسنامه‌اش را وارد کند، سایر اطلاعات وی رویت خواهد شد؛ اما اگر وابستگان درجه 2 متقاضی از خانواده ایثارگران باشند، باید اطلاعات مربوط را به صورت دستی در سیستم وارد کنند.

وی ادامه داد: پس از اعلام ثبت‌نام قطعی، پذیرفته‌شدگان به مدرسه مراجعه و مدارکشان را به ستاد ثبت‌نام ارائه می‌دهند که پس از احراز اطلاعات ثبت‌نام نهایی انجام می‌شود و اگر مدارک فرد صحت نداشته باشند، افرادی که به صورت ذخیره معرفی شده بودند، جایگزین خواهند شد.

مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در ادامه به اعلام کمک سرانه یا شهریه مدارس شاهد در سال تحصیلی آینده اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هزینه کلی ثبت‌نام در مدارس شاهد همانند سایر مدارس است، اما برای کلاس‌های فوق‌برنامه مطابق قانون هزینه دریافت می‌شود که بخشی را بنیاد شهید و آموزش و پرورش می‌پردازند و بخشی دیگر را خود دانش‌آموز تقبل می‌کند.

کفراشی افزود: سقف و کف هزینه دریافتی برای کلاس‌های فوق‌برنامه برای دانش‌آموزان ابتدایی 300 تا 400 هزار تومان در سال، برای دانش‌آموزان اول متوسطه 350 تا 550 هزار تومان و برای دوره دوم متوسطه 430 تا 700 هزار تومان است. این هزینه برای فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد به بالا و آزادگان رایگان است و آن را بنیاد شهید تقبل می‌کند. همچنین برای فرزندان جانبازان 50 تا 70 درصد، 75 درصد هزینه توسط بنیاد شهید پرداخت می‌شود، برای فرزندان جانبازان 25 تا 50 درصد نیز 40 درصد تخفیف و برای فرزندان جانبازان زیر 20 درصد، 20 درصد تخفیف در نظر گرفته می‌شود و سایر دانش‌آموزان کل هزینه را پرداخت خواهند کرد.

مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در پایان به ارائه آماری از جمعیت دانش‌آموزان شاهد در سال تحصیلی 93-94 پرداخت و گفت: سال گذشته 389 هزار دانش‌آموز در 1355 مدرسه مشغول به تحصیل بودند که از این تعداد 189 هزار نفر از جامعه هدف ما یعنی از خانواده شهدا، جانبازان و رزمندگان بودند، همچنین 27 هزار نفر در طرح پراکنده تحصیل کردند. در حال حاضر 562 مدرسه ابتدایی، 393 مدرسه متوسطه اول و 400 مدرسه متوسطه دوم داریم.

ارسال نظر: