وزیر ارتباطات: دنبال دولتی کردن مخابرات نیستیم

کدخبر: 1001410

محمود واعظی افزود: اگر هدف شرکت مخابرات از افزایش تعرفه تلفن ثابت خدمت‌رسانی به مردم باشد در کمیسیون رگولاتوری بررسی می‌کنیم/ جذب سرمایه‌گذار خارجی برای رایتل مشکلی ندارد

به گزارش «نسیم»، محمود واعظی وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم پنجمین جشنواره ملی فاوا در ارتباط با توان دولت برای تحقق وعده صادرات 200 میلیون دلاری نرم‌افزار گفت: با توجه به استعدادهای موجود کشور این رقم غیر قابل دسترسی نیست؛ سال گذشته نیز شروعی برای بحث صادرات نرم‌‌افزار بود و شورای عالی صادرات نیز دستورالعملی در این زمینه داشت که نهایتا امیدواریم با اهتمام شرکت‌های دانش‌بنیانف این رقم حاصل شود.

وی در پاسخ به این سوال که دنبال جداسازی کابل مسی از شرکت مخابرات ایران هستید؟، گفت: از ابتدای کار دولت موضوعی را مطرح کردیم و آن این بود که قرار بود با واگذاری مخابرات انحصار از آن برداشته شود نه اینکه انحصاری دیگر شکل گیرد. سیم‌های مسی و داکت‌ها در واگذاری مخابرات به اشتباه واگذار شده در حالیکه تمامی شرکت‌های فعال در زمینه ICT باید به یک اندازه از این امکانات استفاده کنند.

وزیر ارتباطات درباره پیگیری موضوع پیامک‌های تبلیغاتی نیز عنوان کرد: در شورای عالی فضای مجازی سیاستی به تصویب رسیده تا نظارت بر محتوای پیامک‌های تبلیغاتی شکل گیرد و جلسات آن نیز در حال برگزاری است. اقدام دیگر هم این بوده که رگولاتوری اپراتورها را مکلف کرده تا با ارائه کدی به مشترکان‌شان کسانی را که تمایل به دریافت اینگونه پیامک‌ها ندارند، یاری کند. اکنون بالغ بر 2 ماه است که این کد از سوی اپراتورها ارائه شده است.

واعظی درباره اینکه بالاخره رومینگ ملی بین اپراتورها به سرانجام رسید یا خیر، گفت: کلیات این طرح به اتمام رسیده اما می‌تواند براساس توافق اپراتورها ادامه‌دار باشد.

وی درباره اینکه تا پایان امسال وعده پهنای باند 4 و 20 ترابیتی برای خارج و داخل محقق می‌شود؟ف گفت: در برنامه توسعه همچین رقمی وجود ندارد و بهتر است کمی مطالعه شود.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که درخواست افزایش تعرفه مخابرات برای تلفن ثابت زیاده‌خواهی نیست؟، گفت: بستگی دارد که مخابرات چه هدفی را دنبال کند؛ اگر هدف این شرکت خدمت‌رسانی به مردم باشد در کمیسیون رگولاتوری بررسی می‌کنیم اما سال گذشته بحث کردیم تا مخابرات بسته‌ای بیاورد و بر مبنای آن تصمیم‌گیری کنیم.

وی افزود: این شرکت برای توسعه باید برنامه داشته باشد زیرا در غیر اینصورت شرکت‌های دیگر جایگزین آن می‌شوند.

واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با تغییر مدیریت مخابرات، کمی موضوعات فی مابین شما سیاسی نشده است؟، گفت: رفتارهای سیاسی و جناحی ربطی به فعالیت‌های ما ندارد ضمن ایتکه بار دیگر می‌گویم اگر مخابرات بسته توسعه‌ای داشته باشد از درخواست این شرکت برای افزایش نرخ‌ها در دولت دفاع می‌کنیم.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه مخابرات اجرای همکدسازی و هزینه‌های تحمیل شده را مانع توسعه بیشتر می‌داند و از طرفی شما می‌گویید تا توسعه ندهد نمی‌تواند افزایش تعرفه دهد، این چطور ممکن می‌شود؟، گفت: شرکت پست در گذشته ضررده بود اما با کم کردن مدیران و نیروها توانست سال گذشته به سوددهی برسد.

وی افزود: نمی‌شود برای هر ضرری دست در جیب مردم کنیم. ضمن اینکه مخابرات با اجرای همکدسازی تلفن‌های ثابت آبونمان را از 30 تومان به 900 تومان رسانید تا جبرانی برای هزینه‌های آن باشد.

وزیر ارتباطات همچنین درباره عدم حضور نمایندگان دولت و سهام عدالت در مجمع عمومی امسال سهامداران مخابرات به تسنیـم گفت: بحث‌هایی که یک هفته پیش از برگزاری مجمع عمومی صاحبان سهام داشتند بدون نظر نماینده دولت بود و چون بدون نظر نمایندگان دولت تصمیم‌گیری کردند، ما رد مجمع حاضر نشدیم.

وی همچنین با رد اینکه دستور جلسه به امضای نماینده سهام عدالت رسیده باشد، گفت: هیچکدام از نمایندگان دولت در جلسه صاحبان سهام حضور نداشتند.

واعظی در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم روال هر ساله جشنواره فاوای امسال رتبه‌های اول تا سوم نداشت و به صرف برگزیده بسنده شد؟ف گفت: تعداد شرکت کنندگان امسال بیشتر از سال‌های قبل بود اما چون می‌خواستیم رقابت بیشتر باشد بنا را بر معرفی شرکت‌های برتر گذاشتیم. یکی از امتیازات برای شرکت‌های برگزیده، ارائه وام وجوه اداره شده بدون روال در نظر گرفته شده است.

او درباره اینکه چرا هیچ کدام از اپراتورهای موبایل امسال برگزیده اعلام نشدند؟، گفت: یکسری حدود را مشخص کرده بودیم اما چون اپراتورها سال گذشته بیشتر وقت‌شان حول توسعه صرف شد، نتوانستند به حد بالایی در شاخص‌ها دست پیدا کنند.

وی در پاسخ به سوالی که گفته شد قرار بود امروز خبر خوشی در ارتباط با شبکه ملی اطلاعات داشته باشید، چه شد؟ گفت: در خصوص زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات، پروژه‌ای را انجام داده‌ایم که در آینده معرفی خواهیم کرد.

واعظی در پاسخ به این سوال که جذب سرمایه‌گذار خارجی برای رایتل مشکلی ندارد؟ف نیز عنوان کرد: هیچ مشکلی ندارد.

وزیر ارتباطات بار دیگر مورد سوال دلایل عدم انحصار شکنی در واردات پهنای باند قرار گرفت و اینطور پاسخ گفت: آنچه به عنوان پهنای باند از خارج تأمین می‌کنیم قطعا فقط به تصمیم وزارتخانه نیست و دستگاه‌های دیگری نیز در آن دخالت دارند که با هماهنگی آنها کارها انجام می‌شود. خرید پهنای باند از لب مرز تنها یک ظاهر دارد در صورتیکه در اختیار ما نیست و قانونگذار آن را تعیین کرده است.

وی افزود: اگر قرار باشد انحصار شکنی در این زمینه صورت گیرد باید در سطح نظام مطرح شود. به دنبال این هستیم اگر برنامه‌هایی وجود دارد که واگذاری آنها لطمه‌ای به کار حاکمیتی نمی‌زند، واگذار شود. به عنوان در این زمینه یک ماه گذشته تصمیم گرفتیم تا راه اندازی دیتاسنترهای توسط دولت انجام نشود.

وزیر ارتباطات بار دیگر در پاسخ به این سوال که رد صورت حمایت مجلس، کابل‌های مسی را از مخابرات می‌گیرد؟، گفت: دنبال دولتی کردن مخابرات نیستیم. کابل‌های مسی زیر زمین است و باید در اختیار همه فعالان باشد تا مجبور به کندن زمین نباشند؛ در حالیکه سوئیچ‌های مخابرات واگذار شده اما باید کنسرسیومی هم ایجاد شود تا کابل‌های مسی را در اختیار شرکت‌های این حوزه قرار دهد.

ارسال نظر: