تحلیل مفتح از دلایل نامه‌نگاری رئیس‌جمهور به جهانگیری درباره گرانی میوه

کدخبر: 1001805

معاون سابق وزیر صنعت در گفتگو با «نسیم» افزود: رئیس جمهور از نحوه خرید میوه توسط وزارت جهاد راضی نیست/ سازمان تعاونی روستایی برای تنظیم بازار میوه دیر وارد عمل شد/ دولت نمی‌تواند تنظیم بازار را از وزارت کشاورزی بگیرد

محمد صادق مفتح معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با «نسیم» در واکنش به نامه دیروز رئیس جمهور و اعتراض وی به افزایش قیمت میوه در نوروز امسال اظهار کرد: از سال 84 به بعد دولت به هیچ وجه مستقیما خرید و فروش میوه را انجام نمی داد، زیرا بدترین شکل کار این است که دولت خودش میوه را بخرد و سپس آن را به فروش برساند.

وی با بیان این مطلب که " امسال بی سلیقگی در تنظیم بازار اتفاق افتاد " خاطرنشان کرد: در همه سال ها اتحادیه تعاونی باغداران و اتحادیه میوه و تره بار با استان های مختلف تفاهم نامه امضا می کردند و قیمت را ثابت نگه می داشتند.

مفتح افزود: بر این اساس باغداران به جای این که میوه خود را به دلال بفروشند، با وامی که از بانک می گیرند، آن را در سردخانه ها ذخیره کنند و با همان قیمت تعیین شده اوایل اسفند ماه تحویل اتحادیه های میوه و تره بار می دهند.

وی نحوه تامین پرتقال و سیب مورد نیاز مردم در سال های گذشته اشاره کرد و به نسیم گفت: در سال های قبل برای پرتقال با اتحادیه مرکبات و باغداران در مازندران قرارداد امضا می شد و در خصوص سیب هم با اتحادیه های باغداری در استان های مختلف مانند آذربایجان شرقی، تهران و .. قرارداد امضا می کردند.

معاون وزیر سابق صنعت ادامه داد: این مسئله باعث می شد که بدون وجود دلال هیچ خرید و فروش دولتی اتفاق نیفتد.

دخالت مستقیم سازمان تعاونی روستایی بازار را به هم ریخت

مفتح با انتقاد از عملکرد سازمان تعاونی روستایی در تامین میوه شب عید بیان کرد: امسال سازمان تعاونی روستایی خودش مستقیما میوه خرید و سپس آن ها را فروخت که این کار بسیار اشتباهی است زیرا مشخص است آن خریدی که مامور دولتی می خواهد انجام دهد با دقت یک اتحادیه میوه تره باری صورت نمی گیرد.

وی افت کیفیت میوه و افزایش قیمت این محصول را بزرگترین اثر کار اشتباه سازمان تعاونی روستایی دانست و خاطرنشان کرد: به این ترتیب امسال هم قیمت تمام شده میوه به شدت افزایش پیدا کرد و هم کیفیت میوه ها کیفیت خوبی نبود.

معاون وزیر سابق صنعت با بی تاثیر دانستن عملکرد سازمان تعاونی روستایی در تنظیم بازار شب عید امسال تاکید کرد کرد: خرید میوه از سوی سازمان تعاونی روستایی در بازار تاثیر گذار نبود، زیرا توان این سازمان برای خرید محدود بود و آن ها دیر هم وارد عمل شد.

رئیس جمهور از نحوه خرید میوه گله مند است

مفتح تذکر رئیس جمهور به وزارت کشاورزی را به دلیل نحوه خرید میوه صورت گرفته توسط سازمان تعاونی روستایی دانست و گفت: تذکر رئیس جمهور در خصوص خرید مستقیم سازمان تعاونی روستایی و وزارت جهاد کشاورزی بود که این تذکر، تذکر درستی است.

وی افزود: دست اندرکاران حوزه کشاورزی برای ساماندهی قیمت میوه مخصوصا در ایامی مانند ماه رمضان و شب یلدا که مصرف میوه بالاست باید از همین امروز چاره اندیشی کنند و دست اندرکاران تعاونی میوه و توزیع آن مثل سازمان میادین میوه و تره بار را به هم متصل کنند.

معاون وزیر سابق صنعت تصریح کرد: دولت باید به روش هشت سال گذشته بازگردد که نوسان قیمت بسیار کم و نزدیک به صفر بود.

نیازی به تغییر در قانون انتزاع نیست

مفتح در پاسخ به این سوال که احتمال گرفته شدن تنظیم بازار شب عید از وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد یا خیر به نسیم خاطرنشان کرد: نمی توان تنظیم بازار شب عید را از وزارت جهاد کشاورزی گرفت زیرا مشکل قانونی دارد و برای این کار باید مجوز لازم را در قالب اصلاح قانون از مجلس بگیرند.

وی تغییر در قانون انتزاع را مسئله ای غیر ضروری دانست و تاکید کرد: ضرورتی به تغییر در قانون انتزاع نیست و با اصلاح روش خرید تنظیم بازار میوه به راحتی قابل انجام است.

معاون وزیر سابق صنعت در خصوص نقش عدم واردات میوه در گرانی امسال بیان کرد: اگر شاخص میوه مورد نیاز مردم در ایامی مانند نوروز را سیب و پرتقال بگیریم، کاملا در کشور خودکفا هستیم و نیازی به واردات نداریم.

مفتح تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید با ورود درست در زمان مناسب مانع دخالت دلال ها در قیمت شود.

وی گفت: سیب و پرتقال به قدری در کشور تولید می شود که ما در سال های گذشته به مقدار زیادی این دو محصول را صادر کردیم و در سال های اخیر موز وارد سبد کالایی مردم شده که با توجه به شرایط اقلیمی امکان تولید نداریم و ناچاریم که وارد کنیم.

ارسال نظر: