اعتراضات به پروژه معدن مس در پرو به خشونت کشیده شد

کدخبر: 1002626

در پی به خشونت کشیده شدن اعتراضات علیه یک پروژه افتتاح معدن در پرو، دولت در دو ایالت این کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد

به گزارش «نسیم» به نقل از پرس‌تی‌وی، دفتر ریاست جمهوری پرو جمعه شب به وقت محلی اعلام کرد: «دولت در تمامی مناطق ایسلای (Islay) و مولندو به مدت دو ماه وضعت فوق العاده اعلام کرده است . »

در اعلامیه دفتر ریاست جمهوری پرو آمده است: «دولت رئیس جمهور اولانتا هومالا با قاطعیت از قانون اساسی دفاع و برای حفظ حقوق تمامی مردم پرو مبنی برای زندگی در صلح تلاش می کند .»

این بیانیه افزود نیروهای پلیس ملی و نیروهای مسلح به منظور برقراری نظم فراخوانده خواهند شد .

وضعیت فوق العاده در پرو از روز شنبه به وقت محلی به اجرا در آمده است .

اعلام وضعیت فوق العاده در این دو ایالت پس از درگیری معترضان و پلیس که منجر به کشته شدن یک تن شد، صورت گرفت.پلیس برای متفرق کردن معترضان به شلیک گلوله گاز اشک آور متوسل شد .

هدف از این اعتراضات توقف یک پروژه معدن مس در جنوب کشور عنوان شده است که به گفته فعالان منافع اقتصادی کمی به همراه داشته و عواقب زیست محیطی گسترده‌ای به همراه دارد .

کشاورزان، مردم و مقامات محلی در جنوب پرو از آن بیم دارند که این طرح موسوم به «تیا ماریا» به ارزش یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار برای بهره برداری به شکل رو باز از معدن « مس جنوب پرو»، باعث آلوده شدن زمین‌های کشاورزی می‌شود. این معدن مس متعلق به شرکت «گروپو مکزیکو» است .

ساکنان این منطقه که سال‌هاست با اجرای این طرح مخالفت کرده‌اند، از بیست و سوم مارس اقدام به برپایی اعتراضات کرده اند.

ارسال نظر: