عبدالملکی: دولت نباید مردم را در تصمیمات اقتصادی در ابهام قرار دهد

کدخبر: 1002875

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق در گفتگو با «نسیم»: در این دولت تصمیمات عجولانه به کرار مشاهده شده؛ اطلاع‌رسانی ضعیف دولت در اقتصاد، اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی و کارآیی تصمیماتش را به خطر می‌اندازد

حجت اله عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با «نسیم» با انتقاد از برخی تصمیمات خلق الساعه اقتصادی دولت و نحوه اعلام آن ها به مردم اظهار کرد: وقتی مردم روز اول خرداد متوجه شدند که بنزینشان واریز نشده، باید بدانند که چه اتفاقی افتاده است؛ نه این که چند روز در ابهام باشند بعد متوجه شوند که قرار است قیمت بنزین افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت اگر منطق اقتصادی داشته باشد مردم آن را می پذیرند، ولی باید این را متذکر بشوم که مردم با نحوه تصمیم گیری کنونی دولت مشکل دارند.

این اقتصاددان افزود: بهتر بود افزایش قیمت بنزین از همان 31 اردیبهشت به اطلاع مردم می رسید، زیرا به طور کلی تصمیمات خلق الساعه به کشور آسیب می زند.

عبدالملکی با اشاره به تصمیم دولت در افزایش 40 درصدی قیمت بنزین به نسیم گفت: در خصوص قیمت بنزین مشخص نیست که دولتمردان در همین دو سه روز این تصمیم را گرفتند و یا از قبل این تصمیم را گرفته بودند و در این دو سه روز آن را اعلام کردند.

وی با بیان این مطلب که " دولت یازدهم در اقتصاد خیلی بهم ریخته عمل می کند و اشکالات خیلی جدی دارد " بیان کرد: این جا دو مسئله وجود دارد یکی خلق الساعه تصمیم گرفتن و یکی اطلاع رسانی نامناسب که هر دو بسیار خطرناک است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) به مثال هایی دیگر در این زمینه اشاره و به نسیم عنوان کرد: در مورد قیمت نان و قطع یارانه ها هم شاهد این اتفاق بودیم به شکلی که چند مرتبه تکذیب و تاییدهایی اتفاق افتاد و مردم در ابهام قرار داشتند.

عبدالملکی تصریح کرد: مسئله اعلام تصمیمات اقتصادی روی انتظارات و رضایت مندی مردم تاثیر گذار است بنابراین خیلی بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر یک تصمیم خوب، بد اطلاع رسانی شود هم به کارآیی آن لطمه وارد می شود و هم اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی لکه دار می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این دولت، تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی به کرار وجود داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با انتقاد از ابهام قرار دادن مردم در تصمیمات اقتصادی اخیر گفت: مردم به عنوان مخاطب اصلی دولت نباید در هیچ مقطعی از زمان در ابهام به سر ببرند مگر در مواردی خاص مانند جنگ که لازم است اطلاع رسانی خلق الساعه باشد.

عبدالملکی با اشاره به تاکید اسلام به فرهنگ شفافیت با مردم تاکید کرد: شفافیت در فرهنگ اسلامی مدیریت هم وجود دارد و دولت اسلامی باید با مردم شفاف باشد.

وی افزود: "حضرت علی (ع) در نهج البلاغه به یکی از حاکمان خود می فرمایند که اگر کسی از مردم در موردی ابهامی داشت و ابهامش برطرف نشد تو خودت وارد عمل شو و شفاف سازی کن."

این اقتصاددان با تاکید بر اشتباه بودن رفتار دولت در اطلاع رسانی نامناسب تصریح کرد: مردم ولی نعمت دولت هستند، پس دولت اسلامی باید اصل شفافیت را رعایت کند.

ارسال نظر: