طلا در بازار جهانی سقوط کرد

کدخبر: 1003360

طلا در بازار جهانی در پی قوی شدن دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا که تقاضا برای این فلز ارزشمند را محدود کرد، به کمترین قیمت در دو هفته گذشته سقوط کرد

به گزارش «نسیم»، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات چهارشنبه بازار سنگاپور پس از کاهش حدود دو درصدی در روز گذشته، تغییر چندانی نداشت و 1188 دلار معامله شد.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در اوت با 0.1 درصد افزایش، به 1188 دلار رسید. بهای معاملات آتی این بازار تا پایان روز گذشته 17.10 دلار یا 1.4 درصد کاهش یافت و به 1186 دلار رسید که کمترین قیمت از 11 ماه مه به این سو بود.

قیمت طلا از اواسط مارس به دلیل وجود ابهام درباره زمان افزایش نرخهای بهره، در بازه 1170 تا 1230 دلار محبوس مانده و موفق نشده به سطح بالاتری صعود کند. گولدمن ساش در گزارش جدیدی به مشتریانش پیش بینی کرد صعود ارزش دلار ادامه پیدا می‌کند و افزایش تدریجی نرخهای واقعی آمریکا قیمت طلا را با کاهش بیشتری مواجه خواهد کرد. این بانک بهای معاملات را 1180 دلار در سه ماه آینده، 1150 دلار در شش ماه آینده و 1050 دلار در هر اونس در 12 ماه آینده پیش بینی کرده است.

انتشار آمار اقتصادی قوی در آمریکا شامل شاخص هزینه مصرفی شرکتها و اعتماد مصرفی و همچنین افزایش فروش خانه‌های نوساز نشان داد اقتصاد این کشور پس از کندی رشد در سه ماهه اول، رو به بهبود است. این آمار منطبق با اظهارنظر خوش بینانه جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا بودند که هفته گذشته اظهار کرد این بانک آماده می‌شود امسال نرخهای بهره را افزایش دهد.

نرخ های بهره بالاتر به تقاضا برای طلا که دارای بدون بازده است لطمه می‌زند در حالی که از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

اظهارات یلن صعود چشمگیر ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای بزرگ را در پی داشت و این ارز به بالاترین سطح هشت سال گذشته در برابر ین ژاپن و همچنین یورو رسید.

دلار قوی‌تر طلا را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند گران‌تر کرده و تقاضا برای این فلز زرد را کاهش می‌دهد.

استنلی فیشر، نایب رییس بانک مرکزی آمریکا در اظهارنظری، پیش بینی کرد افزایش نرخ های بهره در این کشور ممکن است نوسان را در بازارهای مالی جهانی ایجاد کند.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.1 درصد افزایش، 16.74 دلار بود. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.09 درصد کاهش به 1122 دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیم با 0.4 درصد افزایش، 780 دلار معامله شد.

ارسال نظر: