پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر آغاز به کار کرد 

کدخبر: 1003528

مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره فیلم شهر با بزرگداشت "مرتضی احمدی"، "رسول ملاقلی پور"، "مسعود کیمیایی" و "پوران درخشنده" برگزار شد

به گزارش خبرنگار نسیم، مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر شب گذشته و با حضور چهره های همچون حجت الله ایوبی ریاست سازمان سینمایی، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سیدعلی احمدی مدیرعامل موسسه تصویر شهر، مسعود کیمیایی، پوران درخشنده، نیکی کریمی، شهاب حسینی، محمد خزاعی، رضا میرکریمی، خسرو خسروشاهی و دیگر چهره های سینمایی دیگر در سالن ایوان شمس برگزار شد.
سیاوش حقیقی دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر در ابتدای برنامه در سخنانی گفت: چه سخت است و چه سنگین برای چنین شهری و چنین مردمی جشنواره ای از فیلم و هنر تدارک ببینیم. تا تن به تنه مناره های بلند ادراک و شعورشان بزند و همتای معرفت بی همتایشان تا آسمان خداباوریشان قامت به قد قامت برافرازد. ما در چنین مقامی، شهامت ایستادن به خویش داده ایم. ایستاده ایم محکم و مستحکم چرا که دست کم توان خویش را در عرش خدای این مردمان آخته و سنگری از توان سرداران هشت سال دفاع این قهرمانان ساخته ایم و عظمت توانستن را به مقاومت هم اینان شناخته ایم.
وی افزود: اینک این شما و هم آنچه در توان ما بوده است تمامی آنچه خوب به نظرتان خواهد رسید از فرهنگ مهربانی تا خانه های معرفت دست های کودکان پرشمار شهرمان و شهرهامان همه را وامدار شمائیم و از شما آموخته ایم و آنچه را فروگذار کرده ایم یاد تقصیر و قصور به فراموشی سپرده ایم حاصل غفلت ما است اما به جد باور داریم که شما و به جشنواره ما چنان نگرید که به یک شعله به یک خواب لطیف.
بر اساس این گزارش، در بخش نخست تقدیری ها شاهد اهدای جوایز بخش محله جشنواره فیلم شهر بودیم. که به ترتیب تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به فیلم های "ضدنور" به کارگردانی "کیمیا سعادت" و "راحله فدایی"، "بی‌صداتر از سکوت" به کارگردانی "غزاله بیدار"، "وقت بیدار شدن" به کارگردانی "علی وحیدی نیک" ، "درخت جان" به کارگردانی "فرانک یوسفی" و "فرشته ها" به کارگردانی "زهرا یاری زاده" تعلق گرفت.
در بخش دیگر برنامه شاهد اهداء جوایز تشویقی هیاات داوران به برگزیدگان بودیم که بر این اساس تندیس جشنواره، دیپلم و یک دوربین تصویربرداری به ترتیب به فیلم های "در" به کارگردانی "علی عرفام فرهادی"، "درباره پدرم" به کارگردانی "محمدرضا گلپو"، "سیاه، سفید، خاکستری" به کارگردانی "مهدی زاهدی" و "شروین باقری"، "یک خانواده" به کارگردانی "آتنا سادات داوری" اهداء شد.
همچنین به فیلم های "شلیک" به کارگردانی "هوشمند طاهری"، "قطره قطره" به کارگردانی "محمد عموپور"، "نسبیت" به کارگردانی "مهدیه صدرنژاد" دیپلم افتخار داده شد. در ضمن دیپلم افتخار دیگری نیز به "محمدحسام یزدانی" به عنوان جوان‌ترین فیلم ساز جشنواره پنجم تعلق گرفت.
در این بخش از برنامه نوبت به برگزاری مراسم نکوداشت مرحوم "مرتضی احمدی" رسید. در این بخش کلیپی از این بازیگر پیش کسوت درگذشته سینما نمایش داده شد و سپس آقای "چمن آرا" ناشر آثار مرحوم "مرتضی احمدی" به نمایندگی از خانواده احمدی به روی سن آمد و تندیس و لوح تقدیر جشنواره به همراه هدیه رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران را دریافت کرد.
سپس نوبت به اهداء جوایز بخش مسابقه طرح اولیه فیلمنامه رسید که در این بخش دیپلم افتخار بهترین طرح اولیه فیلمنامه به تریتب به "محمدحسن ساجدی" برای طرح فیلمنامه "9" و "آزاده مردی پور" برای طرح اولیه فیلمنامه "زنده" داده شد. همچنین هیات داوران جایزه ویژه خود را به "سیامک صرافت" برای طرح اولیه فیلمنامه "لطفا رضایت ندهید" اهداء کرد. در آخر هم تندیس بهترین طرح فیلمنامه جشنواره به "مریم سادات پور" برای طرح اولیه فیلمنامه "نشانه های کوک" تعلق گرفت.
در بخش بعدی این مراسم برنامه نکوداشت "رسول ملاقلی پور" برگزار شد. در این بخش کلیپی که توسط "علی ملاقلی پور" فرزند "رسول ملاقلی پور" ساخته شده بود نمایش داده شد و سپس همسر او به روی سن آمد و از او تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
جواد طوسی نیز درباره این فیلمساز گفت: از این فرصت استفاده می کنم و یادی از یکی از صادق ترین فیلمسازان آن دوران سول ملاقلی پور می کنم. فیلم سازی که اگر بپذیریم ژانر سینمای جنگ و دفاع مقدس مهمترین ژانر سینمای ان دوران به حساب می آید قدر مسلم رسول ملاقلی پور در قله این سینما با فیلم هایی مثل سفر به چزابه، هیوا و مزرعه پدری قرار دارد.
وی افزود: ویژگی بارز رسول ملاقلی پور این است که در عین حال که به طبقه و پایگاه اجتماعی خود وفادار بود نگاهی زبان شناسانه داشت. او دین خود را در 8 سال دفاع مقدس به خوبی ادا کرد و بعد از جنگ یک تعریف متفاوتی از سینمای اجتماعی با همان آدم ها و شخصیت های مورد نظر خود عرضه کرد که می شود گفت بر اساس نگاه حسی و غریزی خود اسطوره را به شکل واقعا واقع بینانه و نه انتزاعی در آثار خود ثبت کرد.
در بخش بعدی برنامه نوبت به سخنرانی محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران رسید که او در سخنانی گفت: خیلی خوشحال هستم که پس از چهار سال تعطیلی جشنواره فیلم شهر همزمان با ورودم به این عرصه پنجمین دوره این جشنواره آغاز شد. یکی از برنامه هایی که در سازمان طراحی کردیم و مورد تاکید آقای قالیباف بود این بود که ما هم همانند جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم شهر را هم سالانه برگزار کنیم.
وی ادامه داد: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در چند حوزه موضوع سینمایی، سینما و فیلم را در دستور کار خود دارد. ابتدا ساخت فیلم هایی که بتواند به حوزه تمدنی شهر کمک کنند مدنظر ما قرار دارد. شهرداری امروز با موضوعات مختلف شهری در ارتباط است. چرا که در گذشته شهرداری بیشتر یک نهاد خدماتی به حساب می آمد اما الان به نهاد اجتماعی فرهنگی و خدماتی تبدیل شده است.
رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ادامه داد: یقینا یکی از موضوعات جدی موضوع فرهنگ و هنر در همه جلوه های خودش است. خوشبختانه در این چند سال با همت شهردار تهران در موضوعات مختلف از جمله تئاتر آقای قالیباف با پیشنهاد من موافقت کردند که در هفته آینده 3 سالن بزرگ تئاتر که اخیرا اسخته شده به سازمان فرهنگی هنری منتقل شود و در اختیار انجمن تئاتر قرار بگیرد.
صلاحی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه فیلم ما دارای 5 سینما هستیم. همچنین به موسسه تصویر شهر توصیه کرده‌ام که علاوه بر ساخت فیلم، از همه سینماگرانی که به ویژه در موضوع شهری و غیر شهری دقت نظر بیشتری دارند که به نوعی با اهداف سازمان در ارتباط است حمایت بیشتری انجام دهند.
وی اضافه کرد: سال گذشته شعار ما "شهر مهربانی" بود و امسال شعار ما "شهر همدلی" است. این شعار به نوعی با شعار مقام معظم رهبری و شعار دولت هماهنگ است. در این مراسم از همه افرادی که در این رابطه فیلمنامه هایی دارند و یا تا دهه فجر 94 به عرصه بیاید ما در حد توان از آن حمایت می کنیم.
رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در پایان تصریح کرد: ما جامعه سینمایی را همراه، همکار و همدل خود می دانیم و در یکی دوماه گذشته هم دوستان دیده اند که چندین جلسه مشترک با سینماگران داشته ایم و خواهیم داشت. ضمن آنکه تاکید ما بیشتر کمک به بخش خصوصی است و حشنواره شهر نیز در همین راستا برگزار می شود.
بخش دیگر برنامه برگزاری مراسم بزرگداشت "مسعود کیمیایی" بود. در این بخش نیز کلیپی از آثار و کارهای این کارگردان سینما نمایش داده شد و سپس با حضور حجت الله ایوبی، محمد حیدری و ابوالحسن داودی از او تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
سپس مسعود کیمیایی در سخنان کوتاهی گفت: خوشحالم که برای اولین بار از شهرم، از تهران جایزه می گیرم. تهرانی که به سرعت دارد عوض می شود و دارد شکل پیدا می کند. نمایشگاه نقاشی می شود، ارکستر سمفونیک برای خود می سازد. ما می دانیم که بهترین ارکستر سمفونیک های دنیا را شهرداری ها دارند.
وی افزود: تنها چیزی که مردم فکر می کنند ای کاش این شهر نداشته باشد آن بچه هایی هستند که تکدی گری می کنند. به داد آنها برسید.
در ادامه برنامه حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در سخنانی گفت: در گذشته های نه چندان دور وقتی میهمان خارجی داشتم به انها می گفتم که تهران، ایران نیست. شیراز و اصفهان را ببینید. یرا دوست نداشتیم بگوییم ایران ما تهران است. امروز وقتی همراه با مهمانان خارجی از فرودگاه خارج می شویم و همراه آنها این شهر را می بینیم سرمان را بالا می گیریم و خوشحالیم و می گوییم که تهران همان ایران است.
وی افزود: امروز تهران پرافتخار شده و زیبا شده است. امروز تهران یک کارگاه هنری است. هر زمانی که از تهران و خیابان های ان عبور می کنیم شاهد اثر و مجسمه جدیدی و تابلو زیبایی هستیم. به دلیل اتفاقات زیبایی که در کلان شهر ایران بزرگ رخ داده به مسئولان شهری دست مریزاد می گویم. جناب آقای صلاحی هرجا بودید رد پای شما سبز شد و توسعه پیدا کرد.
ایوبی ادامه داد: یک روزگاری شهرها را به برج های آن می شناختند. ولی از وقتی پای فرهنگ به شهرها باز شد قدرت فرهنگ انقدر زیاد بوده و هست که بتن در مقابل فرهنگ سر تعظیم فرود آورد. برای مثال برلین را برای جشنواره و وین را به موسیقی ان می شناسند. امروز فرهنگ و هنر و به ویژه جشنواره های سینمایی هویت و عظمت یک شهر هستند. امروز دورانی است که بتن در برابر فرهنگ تسلیم شد.
رییس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: جا دارد از شهرداری تهران که در آن روزهای بسته شدن ها و سختی ها در کنار اهالی فرهنگ و هنر بود تشکر کنم. اهالی فرهنگ و هنر و همچنین سینماگران ما هم برگزاری جشنواره های مختلف و سالن های سینمایی که ساخته شد را فراموش نمی کنند. بوفه های اکسیژنی که شهرداری تهران برای اهالی فرهنگ و هنر و تئاتر ایجاد کرد را اهالی فرهنگ و هنر فراموش نمی کنند.
وی اضافه کرد: ما باز هم از شهرداری تهران انتظار داریم به کمک خود به فرهنگ و هنر ادامه دهد و بویژه به سینما کمک کنند. زیرا دست نیاز ما به سوی شما دراز است. چرا که سینمای ایران با این عظمت نمی تواند با بودجه اندک سازمان سینمایی توسعه پیدا کند و ادامه حیات بدهد.
در بخش دیگر این برنامه نوبت به برگزاری مراسم بزرگداشت "پوران درخشنده" رسید. در این بخش پس از نمایش کلیپی پیرامون این کارگردان زن سینمای ایران او توسط شهاب حسینی و سیاوش حقیقی دبیر این دوره از جشنواره فیلم شهر مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت.
پوران درخشنده پس از تقدیر و تجلیل در سخنانی گفت: بسیار خوشحال هستم که در جشنواره فیلم شهر حضور دارم. فیلم شهر یعنی خانه ما، خانه ای که پدر، مادر و بزرگترها تلاش می کنند تا ما رشد کنیم و دیده شویم. جشنواره شهر متعلق به مردم است.
وی افزود: شاید بتوان گفت این جشنواره یکی از مهمترین جشنواره های ما است. زیرا در آن علاوه بر اینکه شهر و تاریخ است شهروند هم معنا پیدا می کند. شهر و شهروند مانند دو بال پرنده هستند که اگر واقعا در کنار هم بتوانند راحت پرواز کنند ما توانسته ایم که حرفی برای گفتن داشته باشیم.
این کارگردان ادامه داد: من فیلمسازی اجتماعی هستم و باید بگویم که ما فیلمسازان چشمانی داریم که خیلی خوب کار می کند. زمانی که از سفر برگشتم دیدم که انگار در شهر تهران اتفاقی رخ داده است. این تابلوها و بیلبوردهایی که در شهر نصب شده بود یک لحظه من را گیج کرد. نزدیک تر شدم آثار نقاشان ایرانی و خارجی را مشاهده کردم که در سرتاسر خیابانها و بلوارها زده شده است.
پوران درخشنده اضافه کرد: احساس کردم که چقدر خوب، یک پدر دلسوز هم هست که دارد نگاه می کند و به ما می گوید یاد بگیرید و این موضوعات را به نوعی مدیریت می کند. همچنین زمانی که متوجه شدم پلی به اسم پیاده روی درست شده و طراح آن هم یک خانم جوان است خیلی خوشحال شدم که دیدم به سلامت مردم هم فکر می شود. این در حالی است که می دانم ایران فقط تهران نیست و شهروند فقط شهروند تهرانی نیست.
وی تصریح کرد: سرتاسر ایران باید این نگاه را به خود بگیرد و به مردم و شهروند خود توجه کند. از اینکه جشنواره فیلم شهر بعد از 4 سال وقفه دوباره برگزار می شود ممنون هستم. اما به عنوان یک فیلم ساز اجتماعی یک دغدغه دیگری هم دارم که آن مردم است. آن هم مردمی که در کنار انها و به خاطر آنها زندگی می کنم.
این کارگردان در پایان گفت: در کنار تمام این زیبایی ها نیازمند این هستیم که خشونت و چهره زشت آن را از شهر خود پاک کنیم. زیرا این چهره زشت زیبایی های این شهر را از بین می برد. این وظیفه ماست که جوان امروز جامعه و مشکلات آنها را ببینیم وشرایطی را ایجاد کنیم که تنش ها را در جامعه کاهش دهیم. بر این اساس مسئله اشتغال مهمترین نیاز امروز ماست که ارتباط مستقیمی با ازدواج، طلاق، مسئولیت پذیری و اعتیاد در جامعه ما دارد. من درخواست می کنم که به هر شکلی که ممکن است مساله استخدام را برای نسل جوان جدی بگیرید.
در آخرین بخش اهداء جوایز نوبت به جوایز اقلام تبلیغی رسید که بر این اساس دیپلم افتخار بهترین عکس فیلم به "آرش صادقی" برای مجموعه عکس فیلم "آوا" تعلق گرفت. همچنین تندیس زرین بهترین عکاس فیلم به "امیرحسین شجاعی" برای مجموعه عکس فیلم "ملکه"، تندیس زرین بهترین سازنده عنوان بندی به "امیر مهران" برای عنوان بندی فیلم "برف"، تندیس زرین بهترین آنونس فیلم به "آرش معیریان" برای آنونس فیلم "سوت پایان" و تندیس زرین بهترین طراحی پوستر به "علی باقری" برای پوستر فیلم "شیار 143" تعلق گرفت.
بخش انتهایی برنامه به نکوداشت و یادبود مرحوم "مهران دوستی" تعلق داشت. در این بخش کلیپی از او نشان داده شد و سپس از مادر او تقدیر و تجلیل به عمل آمد و در این لحظه مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر به کار خود پایان داد.
ارسال نظر: