فروزنده: توافق خوب امروز هم امضا شود مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود

کدخبر: 1003557

وی در گفتگو با «نسیم»: تحلیل تیم اقتصادی دولت در اینکه معیشت مردم با مذاکرات حل می‌شود، اشتباه است/ ان‌شاءالله که دولت فضای کشور را طوری طراحی نکند که ما بخواهیم در مذاکرات ذلیل شویم

لطف الله فروزنده معاون رئیس جمهور سابق در گفتگو با «نسیم» با انتقاد از بی برنامگی دولت در اقتصاد اظهار کرد: تحلیل تیم اقتصادی دولت در این که معیشت مردم با مذاکرات حل می شود، اشتباه اشت، زیرا گره حل مشکلات اقتصادی مردم در داخل است، برای این کار هم باید رویکرد اقتصاد مقاومتی تقویت شود.

وی با اشاره به بلاتکلیفی سرمایه گذاران به دلیل سیاست های اقتصادی غلط دولت بیان کرد: باید زمینه مشارکت مردم فراهم شود زیرا ما نقدینگی زیادی در اختیار مردم داریم ولی مردم و سرمایه گذاران بلاتکلیفند و نمی دانند که باید در کدام قسمت سرمایه گذاری کنند.

معاون رئیس جمهور سابق با بیان این مطلب که " سیاست های دولت در بخش هایی مانند مسکن و تولید روشن نیست " به نسیم تصریح کرد: بخش تولید از رونق افتاده است و دلیل آن مشکل نقدینگی نیست، مشکل اصلی، سیاست های دولت است.

گره زدن مشکلات اقتصادی به مذاکرات غلط است

فروزنده خاطرنشان کرد: گره زدن مشکلات اقتصادی به مذاکرات غلط است، زیرا حتی اگر ما توافق خوبی هم با غرب داشته باشیم و این توافق خوب همین امروز هم امضا شود و کل تحریم ها هم برداشته شود مطمئنا مشکلات اقتصادی ما حل نخواهد شد.

وی افزود: بخشی از مشکلات اقتصادی ما به سیاست و مدیریت بر میگردد و دولتمردان باید ساختارها و مدیریت را اصلاح کنند زیرا به هر بخشی که نگاه می کنیم یک برنامه منظم منسجم اقتصادی برای حل مشکلات و مسائل کشور نمی بینیم.

معاون رئیس جمهور سابق در خصوص تاثیرات احتمالی افزایش قیمت بنزین بر روی تورم به نسیم گفت: تاثیرات تورمی بستگی به سیاست دولت دارد زیرا اگر دولت بازار را رها کند سودجویان سو استفاده خواهند کرد و طبیعتا به این بهانه برا ی مردم مشکل ایجاد خواهند کرد.

فروزنده با بی تاثیر دانستن بنزین حذف بنزین سهمیه ای بر زندگی مردم بیان کرد: وقتی سهمیه بنزین 700 تومانی برداشته شد اتفاقی نیفتاد زیرا بنزین از مدتها قبل 1000 تومان هم بود و مردم مجبور بودند که بسیاری از نیازهای خود را با بنزین آزاد تامین کنند.

دولت دست از نگاه لیبرالی بردارد

وی با اشاره به لزوم فاصله گرفتن دولت از نگاه لیبرالی تاکید کرد: دولت اگر خوب فضای اقتصادی را مدیریت کرده و بر بازار نظارت کند و همچنین نگاه های لیبرالی را که می گویند ما در بازار دخالت نمی کنیم، را کنار بگذارد تورمی حس نخواهد شد.

معاون رئیس جمهور سابق افزود: سودجویان زمانی نمی توانند در بازار دخالت کنند که فضای رقابت به معنای کافی وجود داشته باشد و در همه جای دنیا اگر دولت نظارت نکند فرصت طلبان سو استفاده خواهند کرد.

فروزنده گفت: اگر دولت خوب نظارت کند تاثیرات افزایش قیمت بنزین به حداقل می رسد و قدمی در جهت اجرای سیاست های هدفمندی یارانه ها برداشته می شود.

وی با دفاع از افزایش قیمت بنزین عنوان کرد: قانون هدف مندی یارانه ها قانونی بود که باید اجرا می شد و مجلس هم روی آن تاکید داشت بنابراین نمی توان به افزایش قیمت بنزین خرده گرفت.

معاون رئیس جمهور سابق در پاسخ به این سوال که برخی با زمان گران شدن بنزین در آستانه مذاکرات مخالفند، نظرشما چیست؟ گفت:در خصوص زمان گران شدن حامل های انرژی هم نمی توان بحث کرد.

فروزنده افزود: ما به فرموده رهبری نسبت به تیم مذاکره کننده اعتماد کامل داریم و انشالله که دولت فضای کشور را طوری طراحی نکند که ما بخواهیم در مذاکرات ذلیل شویم.

به نفع دولتمردان است که عزتمندانه مذاکره کنند

وی بیان کرد: دوست داریم که درسال همدلی و همزبانی چنین قضاوتی را نسبت به دولت نداشته باشیم، اما دولت باید تمهیدی بینیدیشد که افزایش قیمت بنزین روی دیگر کالاها اثر نگذارد.

معاون رئیس جمهور سابق با تاکید بر لزوم حمایت از قوه مجریه به نسیم گفت: ما باید به قوه مجریه کمک کنیم زیرا افزایش قیمت حامل های انرژی هم طبق قانون اتفاق افتاده است و هم مجلس دولت را برای این کار مکلف کرده؛ همچنین دولت برای جبران کسری بودجه به این اتفاق نیاز داشت.

فروزنده با بیان این مطلب که " ملت زیر بار هیچ خفت و ذلتی نخواهند رفت " تصریح کرد: مسئولان دولت هم برای خودشان و هم برای دنیا و آخرتشان خوب است که چارچوب ها را رعایت کرده و عزتمندانه مذاکره کنند، زیرا ما خواستار توافق خوب هستیم چون توافق بد به هیچ دردی از ما نمی خورد و کسی در کشور اجازه نخواهد داد که توافق بد عملی شود.

ارسال نظر: