آیت‌الله مصباح یزدی: مذاکره برای آمریکا ذلت است اما به روی مبارک خود نمی‌آورد

کدخبر: 1003842

عضو خبرگان رهبری افزود: این پیروزی برای ما است که آمریکا در مقابل ما لنگ بیاندازد و التماس کند با ما مذاکره کنید/ مسئله خیانت مذاکره‌کنندگان ما در مذاکرات مطرح نیست/ آمریکا نیاز بیشتری به مذاکرات دارد

به گزارش «نسیم»، آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از برگزیدگان و نخبگان سپاه الغدیر و دانشجویان دانشگاه آزاد بافق یزد که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: از خدای متعال درخواست می کنیم عیدی ما را تعجیل در فرج ظهور آن حضرت قرار دهد و نائب بر حق ایشان را در پناه خود از آفات و بلا حفظ نماید.

ایشان با بیان اینکه امام راحل نیمی از اسلام را برای ما روشن کرد، تصریح کرد: پیش از نهضت ایشان، نیمی از اسلام مورد غفلت امثال بنده و افراد بسیار دیگری بود.

این عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه انسان ها در اطراف عالم پراکنده هستند و اختلاف بسیاری از نظر رنگ پوست، زبان، فرهنگ، گویش، سبک زندگی و ارزش ها دارند، تصریح کرد: ابتدا کسانی که خداشناس و ملحد هستند به دودسته تقسیم بندی می شوند؛ سپس کسانی که معتقد به خدا هستند در ادیان مختلف زرتشت، مسیحی، یهودی و مسلمان دسته بندی می شوند که در قرآن با عنوان اهل کتاب شناخته می شوند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: مسلمانان معتقد هستند علاوه بر پیغمبران پیشین که بر حق بودند، دین اسلام وسیع تر، فراگیرتر، کامل تر است و شریعتش تا روز قیامت در دنیا باقی خواهد بود و با ظهور امام زمان، گستره عالم را فرا می گیرد.

ایشان با اشاره به اینکه معتقدان به خدا در جواب به این سوال که «اگر خدای حکیم، دنیا را آفریده است این شرور بدبختی ها برای چه می باشد» پاسخ های متفاوتی دارند، گفت: عده ای می گویند وجود همین شرور نشان می دهد خدای حکیمی در عالم نیست چرا که اگر خدایی وجود داشت نباید شروری پیدا می شد که فرضا افراد زیادی بر اثر زلزله از دنیا بروند؛ برخی افراد نیز معتقد هستند خداوند، دنیا و انسان را آفرید و موجودی آزاد خواهد بود؛ در تورات فعلی چنین تعبیری وجود دارد که خداوند وقتی آدم و حوا را آفرید از خلقت انسان پشیمان شد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: برخی دیگر می گویند انسان موجودی ذاتا گناهکار و پلید است و خدا برای جبران پلیدی ها به صورت انسانی مجسم و فدا شد تا قربانی پلشت کاری های انسان شود؛ مسیحی ها بر اساس این اعتقاد می گویند خدا به صورت مسیح درآمد تا او را به دار بکشند و قربانی بندگانش شد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: قرآن می گوید هیچ چیزی از دست خداوند رها نشده است و همه چیز در دست قدرت او است و هرکاری بخواهد می تواند انجام دهد و دست همه در مقابل خداوند دراز می باشد و همه شرایط عین حکمت است.

ایشان با بیان اینکه خداوند عوالم و موجوداتی را خلق کرد و سرنوشت آن ها را به گونه ای جبری قرار داد، تصریح کرد: برای مثال جبرئیل همان گونه که خداوند خلقت کرد خواهد بود و علاقه دارد همواره خدا را عبادت کند و از جایگاه خود بالا و پایین نمی رود و تا آخر همین مقام را دارد و از خود اختیاری ندارد.

عضو خبرگان رهبری افزود: خداوند اراده کرد موجودی در قالب انسان بیافریند و به آن قدرت انتخاب داد تا سرنوشت خود را رقم بزند.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: انسان در ستاره کوچکی به نام زمین آفریده و خلیفه الله شد تا در شرایط مختلف لذت، رنج، سختی و آسانی راه صحیح را انتخاب کند. دنیا عالم انتخاب است تا انسان وقتی از این عالم خارج شد نتیجه خود را مشاهده کند. انسان با خوشی ها و ناخوشی ها آزموده می شود تا مشاهده شود دستورات خداوند را اطاعت می کند یا خیر.

آیت الله مصباح یزدی افزود: وجود شرور در این عالم جزء زیبایی های عالم است و اکنون انسان متوجه می شود چرا حضرت زینب گفت «چیزی جز زیبایی از خداوند ندیدم».

ایشان با اشاره به اینکه ما گاهی یک روی سکه را مشاهده می کنیم و می گوییم فقط سیاهی وجود دارد، گفت: گاهی در تابلوی نقاشی اگر گاهی سیاهی نباشد رنگ های دیگر جلوه نمی کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اگر صحرای کربلا نبود فداکاری های زیبای امام حسین(ع) در راه بندگی خداوند جلوه نمی کرد و برای تحقق چنین زیبایی هایی باید شمر و یزیدی وجود داشتند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه خداوند همه چیز را زیبا آفریده است، تصریح کرد: اگر نقشه کلی خلقت مشاهده شود خواهیم دید چقدر آن زشتی هایی که ما فکر می کنیم زشت هستند، زیبا می باشند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسانی که در زمین کوچک خلق شده، خلیفه خدا می باشد چراکه باید خود، مسیرهای صحیح را انتخاب و تلاش کند، افزود: خداوند انسان را هدایت کرده است اما انتخاب راه صحیح بر عهده انسان می باشد که یا سپاس می گذارد و راه صحیح می رود یا ناسپاسی کرده و راه ناصحیح را انتخاب می کند.

عضو خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکلیف اجتماعی انسان در مقابل افرادناسپاس و کسانی که موجب فساد در جامعه می شوند، ابراز داشت: اینکه امام راحل نیمی از دین را به آموخت به دلیل تکلیف مداری اجتماعی بود؛ معتقدان ما فقط به دیانت فردی و نماز می پرداختند و کاری به حکومت و نظام نداشتند و می گفتند به ما ارتباطی ندارد انگلیس و آمریکا چه می کنند! امام راحل از مهم ترین شخصیت هایی بودند که تکلیف اجتماعی را یادآوری کردند.

ایشان افزود: امروز یکی از وظایف ما این است که این انقلاب و دستاوردها را حفظ کنیم چرا که دیگران خون دادند و شکنجه شدند و همه هستی خود را فدا کردند تا این انقلاب شکل بگیرد و ما باید امروز شکر نعمت انقلاب را داشته باشیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه در این عالم کاری که همه اش مصلحت و خیر و خوشی باشد وجود ندارد، تصریح کرد: در کنار هر اقدام خیری، اندوه و عذر و استرسی نیز وجود دارد.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به اینکه علما وظایف انسان ها نسبت به دین را در قالب رساله ها تبیین کرده اند، افزود: رساله عملیه می گوید در مقابل دشمنی که علیه شما قیام کرده و نظام شما را به نابودی تهدید می کند باید مقاومت کنید؛ اما اینکه این مقاومت چگونه و تا چه اندازه باشد بستگی به مدیریت دارد؛ مراجع تقلید نظرات کارشناسی می دهند و می گویند وظایف انسان نسبت به مسائل، این گونه می باشد اما مدیریت با رهبری جامعه است.

وی تصریح کرد: رهبر جامعه علاوه بر فتوا و نظر کارشناسی؛ دستور و حکم می دهد و در جامعه بعد از پیروزی انقلاب،جایگاه رهبری رسمیت یافت که حکم ولایی می دهد. اگر چنین رهبری در جامعه نباشد نیروها هدر می روند و تلاش های به نتیجه نمی رسد.

ایشان با اشاره به تلاش های گروه های افغانستانی در مبارزه با مارکسیسم، گفت: علی رغم تمام مبارزات سختی که آن ها داشتند، دشمن اموال آن ها را غارت کرد و برادرکشی راه انداخت و امروز نیز نفس راحت نمی کشند چرا که رهبر واحد ندارند.

این عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه عمده اشکال انقلاب هایی که به نتیجه نمی رسد این است که رهبری واحدی ندارند تا مردم وظیفه دینی خود بدانند و از او اطاعت کنند، تصریح کرد: تنها ایران اسلامی است که مردم به برکت معارف اسلامی و ولایت فقیه، از ابتدا رهبر خود را شناختند و تا لحظه آخر، جان و مال خود را در اختیارش گذاشتند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: نقش رهبر این است که فعالیت های اجتماعی جامعه را شکل صحیح دهد تا نیروها هدر نرود و برادرکشی و اختلاف شکل نگیرد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تاکیدات رهبری معظم انقلاب در زمینه وحدت جامعه، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در چنین موقعیتی بر همدلی و هم زبانی تاکید می کند و می گوید نگذارید بین شما اختلاف شود که دشمن بگوید این ها دو گروه هستند. رهبری تاکید دارند همدیگر را تحمل کنید تا نیروها هدر نرود؛ این آرزوی دشمن است که در عالم مهندسی کند بین ایرانیان اختلاف افتاده است و فشل شده اند.

این عضو خبرگان رهبری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در حمایت از تیم مذاکره کننده مبنی بر اینکه «مذاکره کنندگان فرزندان انقلاب هستند و ما به این ها اعتماد داریم و اگرچه ممکن است اشتباه کنند، اما خیانت نمی کنند»، اظهار داشت: اگر قرار بود در این جریان ایشان موضعی بگیرد که عده ای بگویند نظر رهبری این است و نظر دولت و وزارت خارجه چیز دیگری است؛ بین خود مردم اختلاف ایجاد می شد و اراده ها سست می شد و خودشان را می باختند و می گفتند تکلیف ما چه می شود.

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه ما باید مراقب باشیم کلاه سرمان نرود و اشتباه نکنیم، افزود: مسئله خیانت و دشمنی با انقلاب و اسلام مطرح نیست و این تدبیر حکیمانه ولی فقیه است و سیاستمداران دیگر چنین کاری از آن ها بر نمی آید و این هنر اسلام است.

وی با اشاره به اینکه بدون شک باید دستورات اسلام را بشناسیم و در زندگی فردی نیز کلاه سرخود نگذاریم، گفت: حتی تلاش کنیم نگاه حرام نداشته باشیم چرا که خداوند از این مسائل غفلت نمی کند.

این عضو خبرگان رهبری افزود: چوب لای چرخ گذاشتن ما ناشی از عکس العمل اقدامات ما می باشد؛ اول در زندگی فردی احکام اسلام و حلال و حرام و ربا را رعایت کنیم؛ نباید اسم ربا را کارمزد بگذاریم چرا که با این کارها حرام خدا، حلال نمی شود و مراقب باشیم همواره رباخوار نشویم.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه در مسائل اجتماعی تلاش کنیم نظر رهبری را بشناسیم و برای رضای خدا دستوراتش را عمل کنیم، گفت: به این فکر نکنیم که چه چیزی گیر ما می آید؛ ما باید ببینیم کدام مسئله به نفع اسلام است.

ایشان تصریح کرد: آیا فرضا برای رای دادن در انتخابات صرفا همشهری بودن و قومیتی بودن با کاندیدا کافی است؟؛ این مسائل را باید کنار گذاشت و باید تحقیق کرد تا بفهمیم چه کسی برای خدا و اسلام کار می کند.

این عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اگر احکام اسلام رعایت نشود ضرر به خود وارد می کنیم، گفت: وقتی گرفتاری شکل می گیرد به این دلیل است که من و شما دنبال این نبودیم که خدا و امام زمان(عج) چه می خواهد؛ باید بدانیم کلاه سرخداوند نمی توانیم بگذاریم.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه کمبودها با صداقت و اخلاص و ایمان رفع می شود،گفت: در جنگ بدر 313 نفر در مقابل لشکر دشمن با یاری خداوند پیروز شدند.

ایشان با اشاره به اینکه به خود بالیدن و غفلت از یاد خداوند موجب شکست می شود، تصریح کرد: در دوران هشت ساله دفاع مقدس مواردی پیش آمد که یقین به شکست بود اما با یاری خداوند پیروزی حاصل شد.

این عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه وجهه ما باید اطاعت از خدا، قرآن، معصومین(ع)، امام و رهبری باشد، گفت: تا زمانی که با خداوند هستیم نباید احساس ضعف کنیم.

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه ما امروز سرسفره افراد بااخلاصی نشستیم که با توکل برخدا پیروز شدند، ابراز داشت: خدای خرمشهر با خدای قم و یزد تفاوت ندارد؛ خدای جبهه با خدای بازار تفاوت ندارد؛ آیا خدایی که در جبهه ها، رزمندگان را کمک و یاری داد آیا نمی تواند بازار را یاری دهد؟؛ شما همان رزمنده باشید و دستورات خدا را عمل کنید بعد شاهد باشید خداوند چگونه شما را یاری می کند.

وی با بیان اینکه استاد دانشگاهی حدود ده پانزده سال پیش به بنده می گفت ما چاره ای نداریم برای اینکه از علم و تکنولوژی پیشرفته استفاده کنیم باید با آمریکا بسازیم، ابراز داشت: بنده به وی گفتم سازش با آمریکا با چه قیمتی باید باشد؛ آیا آمریکا جز تا زمانی که دست از انقلاب برداریم راضی می شود؛ فرضا آن ها پیشرفت می کنند و فاصله علمی بیشتر می شود اما با چه قیمتی؟؛ انقلاب را اگر می خواهیم باید با همه شرایطش بسازیم.

این عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه پیروزی بچه های این کشور در زمینه غنی سازی اورانیوم را چه کسی به آن ها یاد داد؟، ابراز داشت: این جوانان ما بودند که خود به غنی سازی و تکنولوژی دست پیدا کردند؛ باید بدانیم خدای جبهه همان خدای دانشگاه نیز است.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه در بخش مهم سخنان خود با تاکید بر اینکه خداوند پیروزی بزرگی نصیب ما کرده است که ما را از ذلت بردگی آمریکا به عزت رسانده است، گفت: این پیروزی برای ما است که آمریکا در مقابل ما لنگ بیاندازد و التماس کند با ما مذاکره کنید.

ایشان تصریح کرد: اگر آن ها نمی خواستند مگر چندبار وزیرخارجه شان رسما در وین و ژنو با چند تا دیپلمات ما بحث می کرد؛ آن ها نیاز شدید و بیشتری به مذاکرات دارند.

این عضو خبرگان رهبری افزود: این برای آن ها ذلت است اما به روی مبارک خود نمی آورند؛ چنین عزتی خداوند به ما داده است که آن ها محتاج ما هستند؛ امام فرمود قطع رابطه با آمریکا برای ما ضرری نداشت و امروز حالا التماس می کنند؛ باور کنیم خدا می داند و می تواند و کمک می کند اگر شرایط را شما داشته باشید؛ این شرایط چیزی جز اطاعت و بندگی خدا نیست.

ایشان در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که نفاق بین ما باشد نباید انتظار یاری و نصرت خداوند را داشته باشیم.

ارسال نظر: