از رکود خارج شدیم؛ چرا چک‌های برگشتی شش برابر شد؟

کدخبر: 1004261

رئیس بانک مرکزی در شروع کار خود اعلام کرد اعتبار را به چک باز می‌گرداند؛ چرا وی نتوانست؟/ «نسیم» در گفتگو با شاکری، رئیس دانشکده اقتصاد علامه و پورابراهیمی، عضو شورای پول و اعتبار تبعات منفی افزایش چک برگشتی را بررسی کرد

گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم»: در حالی که هم ریس جمهور و هم رئیس کل بانک مرکزی در ماههای اخیر اعلام کرده اند اقتصاد ایران از رکود خارج شده است اما آمار و ارقام چیز دیگری میگوید. آمارهای رسمی نشان میدهد میزان چک برگشتی در دولت یازدهم با افزایش قابل ملاحظه ای، مسیر صعودی شدیدی به خود گرفته، در حالی که هیچ اقتصاددانی پیش بینی چنین وضعیتی را نمی کرد.

جدیدترین آمار بانک مرکزی تا پایان فروردین ماه نشان می دهد میزان چک های برگشتی در یک سال اخیر به حدود شش برابر افزایش یافته است. این در حالی است که ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در آذرماه سال گذشته به شدت از افزایش میزان چک های برگشتی در دولت قبل انتقاد کرد و عامل آن را فساد، اختلاس و سو استفاده از چک های بی محل دانسته بود.

حتی آقای رئیس کل وعده داده بود که در دوره مدیریت خود بر بانک مرکزی، اعتبار گذشته را به چک بازگرداند.

تنها 15 روز از اظهارات سیف نگذشته بود که بانک مرکزی آمار میزان چک های برگشتی در 9 ماهه اول سال 93 را منتشر کرد. طبق این آمار اعلام شده شمار چک های برگشتی در 9 ماهه اول سال 93 مرز 50 هزار میلیاردتومان را هم رد کرده بود و 35 درصد نسبت به سال گذشته اش بیشتر شده بود، همچنین 4.5 برگ چک بلامحل نیز در این مدت هزینه شده است که نشان از افزایش29.8 درصدی نسبت به سال گذشته داشت.

این وضعیت بد و نگران کننده در پایان سال 93 به اوج خود رسید تا جایی که محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی در اوایل اردیبهشت ماه امسال با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو آمار تکان دهنده ای در این زمینه ارائه داد.

طبق گفته های در سال ۸۴، یک میلیون چک برگشتی، سال ۹۲، پنج میلیون و در سال ۹۳ نیز شش میلیون برگ چک برگشتی داشتیم که این نشان می دهد که در سال 93 یک میلون به شمار چک های برگشتی اضافه شده است و نشان از افزایش شش برابری میزان چک های برگشتی در سال های اخیر را دارد.

رکود و فعالیت های سوداگرانه در دولت یازدهم بیشتر شده است

عباس شاکری رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در گفتگو با «نسیم» در خصوص دلایل افزایش 6 برابری آمار چک های برگشتی در یک سال اخیر اظهار کرد: آمار بالای چک های برگشتی نشان دهنده ماندگاری رکود و نشان دهنده فعالیت های پر ریسک مبادله ای و دلالی در حوزه اقتصاد است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم رکود در جامعه بیشتر شده و هم فعالیت های سوداگرانه در جامعه شدت گرفته است، به شکلی که به عنوان یک عامل مزاحم و محدود کننده اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار داده است .

مهار تورم به قیمت افزایش میزان رکود اتفاق افتاد

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «نسیم» با اشاره به آمار بالای رشد چک های برگشتی در یک سال اخیر عنوان کرد: سیاست های اقتصادی دولت و رویکرد حاکم برفضای کسب و کار، تاثیر زیادی را بر افزایش میزان چک های برگشتی داشته است.

وی با با بیان اینکه " نه تنها از رکود خارج نشده ایم، بلکه رکود در یک سال گذشته عمیق تر هم شده است " گفت: سرمایه در گردش اقتصاد کشور به جای اینکه در خدمت تولید باشد در جهت افزایش فعالیت های کاذب اقتصادی بوده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مهار تورم توسط دولت خاطرنشان کرد: دولت تورم را مهار کرده اما به قیمت تشدید رکود و از رونق افتادن تولید، بنابراین همین مسئله به افزایش میزان چک های برگشتی در نظام بانکی کشور دامن زده است.

ارسال نظر: