قائم‌مقام خانه کشاورز: قواعد مجوزهای وارداتی در محصولات کشاورزی رعایت نمی‌شود

کدخبر: 1005388

بیابانی درباره علت حضور انواع میوه‌های وارداتی در بازار اظهار داشت: مسئولان باید نظارت کنند تا مجوزهای شش ماهه قابل تمدید نباشد/ انگور ۶۰ هزار تومانی شیلی به مصرف چه کسانی می‌رسد؟

به گزارش «نسیم»، عنایت الله بیابانی با اشاره به اینکه وزارت جهادکشاورزی واردات میوه و انواع محصولات کشاورزی را از سال گذشته ممنوع کرده است، درباره علت حضور انواع و اقسام میوه های وارداتی در بازار اظهارداشت: براساس قوانین واردات، متقاضی برای ۶ ماه مجوز دریافت می‌کند اما این قاعده برای محصولات کشاورزی اجرا نمی‌شود و واردکننده می‌تواند برای ۶ ماه دیگر آن را تمدید کند.

وی با بیان اینکه علت عرضه میوه‌های وارداتی در بازار تمدید مجوزهاست، گفت: مسئولان باید نظارت کنند تا مجوزهای ۶ ماهه قابل تمدید نباشد، ضمن اینکه برخی می‌گویند این میوه‌ها قاچاق است اما به این معنا نیست که میوه‌ها را با کامیون و پنهانی وارد می‌کنند بلکه میوه‌های وارداتی به علت نقص قانون همچنان در بازار حضور دارد.

بیابانی افزود: متاسفانه قواعد مجوزهای وارداتی در محصولات کشاورزی رعایت نمی‌شود و مشاهده می‌کنیم که واردکنندگان با مجوز ۶ ماهه فراتر از مهلت تعیین شده وارد می‌کنند، مجوز وارداتی و ثبت سفارش باید زمان داشته باشد، زیرا اگر قابل تمدید باشد برای اجرای قانون ممنوعیت با مشکل مواجه می‌شویم .

وی گفت: علاوه بر این، براساس قانون در مناطق آزاد مرزی هر فردی می‌تواند در حد بسیار محدود میوه وارد و در منطقه خود توزیع کند اما می‌بینیم که این میوه‌ها بدون رعایت موارد قانونی در بازار دیگر مناطق از جمله تهران توزیع می‌شود.

قائم مقام خانه کشاورز افزود: ورود غیرقانونی میوه‌های وارداتی و فروش آنها به بهای گزاف تعادل بازار را برهم می‌زند. وارد شدن انگور از شیلی و فروش آن به قیمت هر کیلوگرم ۶۰ هزار تومان چه معنایی دارد؟ به مصرف چه کسانی می‌رسد؟ همچنین براساس دستور وزیر جهادکشاورزی واردات برنج تا اطلاع ثانوی ممنوع است اما شاهدیم که کشتی‌های حامل برنج در بنادر پهلو می‌گیرد و این اتفاق به علت وجود قانون تمدید واردات است.

وی افزود: وزارت جهادکشاورزی نتوانست قانون انتزاع را به طور کامل اجرا کند، چون بخشی از این قانون باید با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود، بنابراین ناهماهنگی در دو دستگاه سبب می‌شود تولیدکننده و مصرف کننده آسیب ببیند و مسئولان نیز مشکل را به گردن دیگری بیندازند.

قائم مقام خانه کشاورز گفت: باید سیستم نظارتی و سازمان مسئول مشخص شود تا هر وارد کننده‌ای، برای واردات محصولات کشاورزی ملزم به پرداخت تعرفه و ارائه کارت بازرگانی باشد و باید قانون به گونه‌ای اجرا شود تا چنانچه واردکننده‌ای بدون پرداخت تعرفه و ارائه کارت بازرگانی محصولی را وارد کرد، قاچاق محسوب شود و دستگاه نظارتی مسئول نیز با متخلفان برخورد کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چون سازمان مشخصی به عنوان مسئول و ناظر تعیین نشده است، به‌رغم ممنوعیت، انواع محصولات کشاورزی وارد می‌شود، گفت: واردات انواع میوه قاچاق به کشور سبب شیوع انواع آلودگی‌ها و آفات در مزارع و باغات کشور می‌شود.

بیابانی گفت: چرا باید دروازه‌های کشور ما این قدر بی سامان باشد و هر فرد به بهانه حمایت از بازار، کالا وارد کند. امروزه آفت مگس مدیترانه‌ای که ۲۰ سال پیش در باغات مرکبات کشور از بین رفته بود، دوباره باغات و ۲۰۰ محصول دیگر را تهدید می‌کند.

قائم مقام خانه کشاورز از آلودگی میوه انبه خبر داد و گفت: براساس اطلاعاتی که داریم، از آنجا که میوه انبه بدون نظارت و از مسیر نامشخص وارد می‌شود، آلودگی‌هایی در این میوه مشاهده شده، ضمن اینکه نمونه میوه انبه برای تعیین نوع و میزان آلودگی به آزمایشگاه مرجع ارسال شده است و در صورت تایید وزارت جهادکشاورزی به عنوان دستگاه نظارتی مسئول باید از ورود و توزیع آن جلوگیری کند.

ارسال نظر: