مجموعه ۱۰ جلدی "قاف لبخند" در ترنجستان سروش رونمایی شد

کدخبر: 1005722

"رباعیات زنجیره ای" نوشته "شهرام شکیبا"، "بیت بازی" نوشته "سعید بیابانکی"، "بسته پیشنهادی" نوشته "امید مهدی نژاد" و "مرکز مشاوره" نوشته "حسام الدین مقامی کیا"، از جمله کتاب‌های این مجموعه هستند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مجموعه 10 جلدی کتاب طنز با عنوان "قاف لبخند" عصر دیشب در محل "ترنجستان سروش" و با حضور نویسندگان و طنز پردازانی چون "مهران عباسی" مدیر انتشارات قاف، "امید مهدی نژاد" شاعر، "عبدالله مقدمی" نویسنده، "حسام الدین مقامی کیا" نویسنده و "شهرام شکیبا" رونمایی شد.
بر اساس این گزارش، کتاب های این مجموعه ظنز شامل "رباعیات زنجیره ای" نوشته "شهرام شکیبا"، "بیت بازی" نوشته "سعید بیابانکی"، "بسته پیشنهادی" نوشته "امید مهدی نژاد"، "مرکز مشاوره" نوشته "حسام الدین مقامی کیا"، "از اون لحاظ" نوشته "عبدالله مقدمی"، "بی سر و ته" نوشته "عیرضا لبش"، "اصن یه وضی" نوشته "رضا ساکی"، "ابوی فدوی" نوشته "احمد ملکوتی‌خواه"، "نوستالژیکاتور" نوشته "ندا شاه‌نوری" و "رساله صد فرمان" نوشته "جلال سمیعی" است.
مهران عباسی مدیر انتشارات "قاف" در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: امروز و در محل ترنجستان سروش شاهد رونمایی از مجموعه 10 جلدی با عنوان "لبخند قاف" هستیم. در حقیقت انتشارات قاف فعالیت خود را به نوعی با عرضه این مجموعه کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب امسال آغاز کرده است. بنای ما هم بر این بود تا با عرضه این مجموعه کتب کاری کنیم تا حال و هوای مردم عوض شده و مخاطبان نیز شاهد عرضه مجموعه کتابی خواندنی، کاربردی و در عین حال ارزان باشند.
وی افزود: بحث اصلی کلید خوردن انتشار این مجموعه 10 جلدی کتاب های طنز با ایده آقای "امید مهدی نژاد" شکل گرفت. او نویسنده و طنز پرداز مطرح در حوزه مطبوعات است و به همین دلیل هم ایشان را دعوت کردیم تا در این مجموعه با ما همکاری کند. این مجموعه کتاب با این رویکرد منتشر شده تا رگه هایی از طنز، خصوصا طنز و یادداشت های اجتماعی در آن پدیدار شود. در حقیقت در این مجموعه کتاب آثاری از رباعیات زنجیره ای "شهرام شکیبا" و بیت بازی های "سعید بیابانکی" به همراه چند طنز پرداز دیگر درنظر گرفته شده است.
مدیر انتشارات قاف ادامه داد: ما برای شروع کردن این پروژه با احتیاط قدم برداشتیم و وارد عرصه نشر کشور شدیم. اما از آنجایی که حوزه کتاب و نشر سودآور و درآمدزا نیست و ما هم از سر عشق و علاقه به این حوزه آمدیم برای همین هم هزینه این علاقه خود را پرداخت می کنیم. البته این مجموعه کتاب ما در نمایشگاه بین المللی کتاب مورد استقبال بسیار خوب و کم نظیر مردم قرار گرفت.
عباسی خاطرنشان کرد: همانگونه که در ابتدای مراسم امروز بخش هایی از یکی از این کتاب ها را قرائت کردم در نمایشگاه بین المللی کتاب و در غرفه ای که داشتیم اقدام به خواندن بخش های کوتاهی از این کتاب ها در کنار پذیرایی هایی دیگر برای مخاطبان انجام می دادیم که همین امر استقبال فراوان مردم از این کتاب ها را موجب شد.
وی اضافه کرد: این قدم نخست ما در عرصه نشر است و توزیع این مجموعه هنوز آغاز نشده اما درنظر داریم تا اگر استقبال از آن توسط مردم خوب بود عرضه گسترده تر آن را در دستور کار خود قرار بدهیم. همچنین در ادامه راه درنظر داریم تا از ظرفیت خوب طنزپردازان کشور نیز استفاده کرده و راه خود را در این مسیر ادامه بدهیم. البته در راه معرفی این مجموعه کتاب از ظرفیت هیچ نهاد و سازمانی بهره نبرده ایم و حتی نخستین حضور ما در نمایشگاه کتاب امسال و در غرفه ای بسیار کوچک به متراژ 3 متر بوده است.
مدیر انتشارات قاف تصریح کرد: ما این مجموعه کتاب را برای نمایشگاه بین المللی کتاب امسال با 16 درصد تخفیف عرضه کردیم. این مجموعه کتاب در برنامه شنبه شب "زنده باد زندگی" معرفی شد. همچنین "شهرام شکیبا" نیز این مجموعه را در برنامه خود معرفی کرد. ما بنای راه اندازی موج تبلیغاتی برای معرفی این مجموعه کتاب را داریم. درضمن با همکاری و مساعدت دوستان خود در ترنجستان سروش مرکز توزیع این مجموعه کتاب اینجا ایجاد شده است.
امید مهدی نژاد نویسنده و طنزپرداز در بخش دوم برنامه در سخنانی گفت: در حوزه نشر کشور امروز شاهد هستیم که تعداد ناشران از نویسندگان و کتاب فروشان به مراتب بیشتر است. امروز در حوزه ادبیات در کشور با انواع و اقسام ناشر و دیدگاههای متفاوت روبرو هستیم. بر این اساس اینکه فردی بخواهد با اثر جدیدی وارد نشر کشور شود توجیه و دلیل بزرگی لازم دارد.
وی افزود: آنچه برای ما خیلی مهم بود راحت بودن کتاب ها است. این موضوع که کتاب از نظر متن و شکل برای مخاطب راحت باشد موجب شد تا ما در انتشار این مجموعه خیلی به دنبال انتشار اثری وزین و فاخر نباشیم. نکته دیگر اینکه به دلیل اینکه نویسنده طنز جدی است ما در این کتاب ها به دنبال راحتی و آسایش مخاطب نیز بودیم.
این نویسنده ادامه داد: در برخی کتاب های این مجموعه شاهد اشاره های سیاسی زیادی بودیم اما این اشارت زیرپوستی و پنهان است. اما قالب اصلی این مجموعه کتاب ها فرهنگی و اجتماعی است. نکته مهم این است که موضوعات سیاسی جذاب هستند ولی خیلی زود همانند تبی تند از رونق افتاده و کانون توجه دور می شوند مگر اینکه نویسنده با نگاهی عمیق به موضوع مطرح شده در کتاب نگاه کرده باشد.
مهدی نژاد خاطرنشان کرد: در این مجموعه کتاب رگه‌هایی از طنز سیاسی تا حدی وجود دارد. منتهی امروزه می بینیم که بیشترین فضای انتشار این دست مطالب طنز در اینترنت و شبکه های اجتماعی وجود دارد. نکته دیگر اینکه ما در حال حاضر مجلات طنز خوبی در سطح کشور داریم ولی کیفیت و استقبال مخاطبان از آنها به اندازه مجلات قدیمی چون "توفیق" و "گل‌آقا" نیست.
عبدالله مقدمی نویسنده و طنزپرداز در بخش سوم برنامه در سخنانی گفت: عنوان کتابی که توسط من آماده شده با عنوان "از اون لحاظ" است. این کتاب را می توان درحقیقت یک لغتنامه طنز محسوب کرد. پیشینه لغتنامه خیلی قدیمی است. اما باید اشاره کنم که در ادبیات معاصر رویکرد بیشتر نویسندگان طنز سیاسی بوده است. منتهی رویکرد من در این کتاب فرهنگی و اجتماعی بوده زیرا با سیاست خیلی میانه خوبی ندارم.
وی افزود: شروع کار من در حوزه ادبیات طنز به 10 سال قبل بر می گردد. در آن زمان ستونی در مجله آینده سازان با عنوان از اون لحاظ داشتم. این فعالیت های من از آن زمان تا امروز ادامه داشت که در نهایت به انتشار این کتاب در قالب مجموعه "لبخند قاف" منتهی شد.
این نویسنده و طنزپرداز ادامه داد: نیاز است در هجوم طنزهایی که در واقع طنز نیست و بیشتر به جک می ماند و با این عنوان عرضه می شود به ناشرهایی که با اتکا بر خود در این عرصه فعالیت می کنند تبریک و خسته نباشید عرض کنم. در حقیقت امیدوارم که این موفقیت برای همه ناشران مستقل ادامه داشته باشد.
در بخش انتهایی برنامه نیز حسام الدین مقامی کیا نویسنده یکی دیگر از کتاب های این مجموعه در سخنانی گفت: طراحی گرافیکی که برای این مجموعه انجام شده بسیار خوب و مناسب است.
وی افزود: توقع خود را از کارهای طنز نباید خیلی پایین بیاوریم. اما از ان طرف نیز نباید همین توقع را نیز خیلی بالا ببریم. زیرا هر دو حالت این امر نادرست و اشتباه است.
مقامی کیا تصریح کرد: اگر هرکدام از کتاب های این مجموعه توانسته باشند یک نظم و نثر پاکیزه و در عین حال کمی غنی تر و متفاوت تر را به مخاطبان خود عرضه کنند شاهد رخ دادن اتفاق های خوبی در حوزه ادبیات طنز کشور هستیم.
ارسال نظر: