سازمان ملل: گزارشی درباره نفض تحریم‌‌ها از سوی ایران دریافت نشده است

کدخبر: 1006054

 سازمان ملل متحد در گزارش جدید سالانه خود مدعی شده‌ این امر می‌تواند از تصمیم دولت‌‌های برخی کشورها برای اجتناب از عدم اثرگذاری بر فضای مذاکرات ناشی شده باشد  

به گزارش «نسیم»، کارشناسان سازمان ملل در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شده تصریح کرده‌‌اند هیچ کشوری گزارشی درباره نقض قوانین تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ارائه نکرده است. این کارشناسان مدعی شده‌اند این موضوع احتمالاً نتیجه تصمیم سیاسی دولت‌های کشور برای اجتناب از اثرگذاری این گزارش‌ها بر مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 است.

هیئت کارشناسان ناظر بر تحریم‌های سازمان ملل در گزارش نهایی خود عنوان کرده‌اند که "کاهش محسوس در گزارش‌دهی و تبادل اطلاعاتی دولت‌ها" می‌تواند بازتاب‌دهنده کاهش تلاشهای ایران برای خریداری مواد ممنوعه هم باشد.

با این وجود، در گزارش یاد شده ادعاهایی هم از قول مقامات گمنام منتشر شده مبنی بر اینکه تلاشهای قبلی تهران برای دور زدن تحریم‌ها کماکان بدون تغییر باقی مانده‌اند.

انتشار این گزارش همزمان با تمدید قطعنامه‌ای صورت گرفت که حکم فعالیت هیئت کارشناسان تحریم‌ها را تا 9 جولای سال 2016، یعنی یک سال دیگر تمدید کرد.

هیئت کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود، به علاوه بر پایبندی کامل ایران به توافقنامه هسته‌ای با کشورهای 1+5 (توافق ژنو) تأکید کرده اما مدعی شده عدم توانمندی دولت‌ها برای گزارش‌دهی درباره تخلفات جدید ایران ممکن است به مناقشاتی در آمریکا و متحدان اروپایی این کشور منجر شود.

ارسال نظر: