آیت‌الله مصباح یزدی: با تحریف امام(ره) دارو به سم تبدیل می‌‎شود

کدخبر: 1007957

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت تبیین اندیشه راستین امام(ره) گفت: کفران نعمت نتیجه‌ای جز تباهی ندارد و این یک قاعده استثناناپذیر الهی است؛ برای همین، رهبری فرمودند اگر راه امام گم شود، ملت ایران سیلی می‌خورد

به گزارش «نسیم»، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار پیام فضلی‌نژاد، سردبیر مجله "عصر اندیشه" با ایشان، ضمن تبیین اوضاع فعلی کشور و لزوم پرداختن به خطر تحریف اندیشه امام خمینی و همچنین موضوع سازش با غرب گفت: امروز جامعه و خواص ما بر سر یک دو راهی قرار دارند. یا باید حرف قرآن را بپذیریم که اگر همه علیه شما باشند، خداوند می تواند شما را پیروز کند و نصرت دهد، کما اینکه این اتفاق افتاده است؛ یا باید بگوییم اینها تعارفات است و واقعیت امر چیزی جز سازش نیست. متاسفانه امروز کم نیستند کسانی که دنبال سازش هستند و جامعه را نیز به این امر ترغیب میکنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در این شرایط، راهی جز هدایت نداریم. ما نمی‌خواهیم با مخالفان و جاهلان برخوردی متعصبانه، زورمدارانه و برتری‌طلبانه داشته باشیم؛ ما باید کاری کنیم که خدا دوست دارد و جامعه حقایق را بهتر بفهمد تا با فکر خودش تحلیل و انتخاب کند. در این میان باید جاهلانِ بدون غرض و مرض را با احسان، صمیمیت، مدارا، مهربانی و حتی دادن مقداری زکات، جذب و هدایت کرد.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اظهارات اخیرا هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه "تمدنی که امام می‌خواست این انقلاب ایجاد کند، دچار انحراف شده است"، گفت: یکی از نعمت های الهی که خدا در این قرن به ما داد، وجود امام بود؛ اگر امام را تحریف کنند، یعنی دارو را تبدیل به سم کرده‌اند؛ نتیجه این است که به جای بهبود، مرگ خواهد بود. کفران نعمت نتیجه ای جز این ندارد و این یک قاعده قطعی و استثناناپذیر الهی است. برای همین، همانطور که رهبری فرمودند اگر راه امام گم شود، ملت ایران سیلی می خورد. جامعه ما در حال رشد است و هر قدر جامعه رشد میکند، امتحان‎ها و فتنه های آن پیچیده‌تر و سنگین‌تر می‌شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تاکید بر لزوم شناخت حق و باطل و پیچیده‌تر شدن امتحان‌های الهی در عصر فعلی گفت: برخی حق را می شناسند، اما مانند ابوجهل تا پای جان آن را انکار میکنند؛ روح برتری طلبی، قانع نشدن به حق خود و تسلیم نشدن در برابر حق، از عوامل روانی است که برخی آگاهانه و عامدانه حق را انکار می کنند، و حتی در مقابل حق می‌ایستند. ما منطق، ارزش‌ها، سیره پیامبر و اهل بیت را داریم، اما آسیبی که همه اینها را مخدوش می کند، تحریف است.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه "گاهی برای تحریف امام به متشابهات کلام امام استناد و شان نزول آن را انکار می‌کنند" گفت: تحریف‌کنندگان با ابزارهای مختلف از جمله جنگ روانی و افترا و تهمت به میدان آمده‌اند و برای آنها هدف وسیله را توجیه میکند، اما ما جز حق را نباید ترویج کنیم و جز از وسیله حق نمی‎توانیم استفاده کنیم. دشواری این است که تحریف‌گران از تاکتیک های متنوعی استفاده میکنند که می‌تواند عموم مردم و خصوصا جوانان را تحت تاثیر قرار دهد و بفریبد.
وی ادامه داد: این معادله نابرابر، می تواند اراده طرفداران حق را تضعیف کند و سبب می شود کسانی که به حق باور دارند و می‎خواهند خدمت کنند، تصور نمایند که نمیتوان کاری کرد، اما ما یک چیز داریم که اهل باطل ندارند و آن پشتیبانی الهی و از جمله آن امدادهای غیبی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه این گفتگو، با اشاره به تحولات منطقه و جهان اسلام بویژه موضوع یمن، گفت: حمله به یمن حماقتی است که راه نابودی عربستان را باز کرد و این حمله برای آل سعود بسیار بدعاقبت و بدفرجام خواهد بود.
وی هم چنین با اشاره به تششیع باشکوه شهدای غواص و پیام تاریخی رهبر انقلاب در اینباره، اظهار داشت: جمله مقام معظم رهبری که به مردم فرمودند؛ "خطاب الهی را شنیدید" بسیار پرمعنی بود؛ واقعا هیچ کس باور نمی‌کرد که تشییع شهدای غواص با چنین استقبالی مواجه شود.
آیت الله مصباح یزدی در بخشی دیگر از این گفتگو، با تبیین نظریه اصالت فرهنگ در اندیشه اسلامی و شرح ٢ رکن باورها و ارزش‌ها گفت: در اسلام "پلورالیسم فرهنگی" نداریم و کثرت گرایی به شکلی محدود در سطوح فرعی پذیرفته شده است؛ فرض بفرمایید در فرقه های مختلف اسلامی یا در فقه، اما در مواضع اصولی هیچ جای انعطاف و کثرت نیست.
آیت الله مصباح یزدی انتشار مجله عصر اندیشه را گامی مهم و ضروری برای ترویج فرهنگ اصیل اسلامی دانست و با تقدیر از روند فعالیت های این نشریه در زمینه فرهنگ و علوم انسانی، از سردبیر و دست اندرکاران آن خواست تا راهی را که آغاز کرده اند با توکل به خدا، استقامت و خلوص ادامه دهند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در خاتمه این دیدار گفت: من بارها عرض کرده ام که خدای جبهه با خدای دانشگاه فرقی ندارد و همان خدا، خدای مطبوعات و رسانه ها نیز هست و فرای همه مناسبات مادی، سیاسی، روابط و... شما را یاری خواهد کرد. با شناختی که از شما دارم، ان شاءالله در این جهاد فرهنگی نیز مانند گذشته موفق و پیروز می شوید و به خدمات خود ادامه خواهید داد.
مشروح گفتگوی آیت الله مصباح با پیام فضلی نژاد مرداد ١٣٩٤ در شماره آینده ماهنامه عصر اندیشه منتشر می شود.
ارسال نظر: