حجت‌الاسلام محمدی: فعالیت‌های قرآنی باید از انحصار خارج و مردمی شد

کدخبر: 1008616

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم تجلیل از دستگاه‌ها و نهادهای برتر قرآنی گفت: باید تلاش کنیم تا فعالیت‌های قرآنی از انحصار جامعه قرآنی خارج شده و عموم مردم نیز وارد این عرصه شوند

به گزارش «نسیم»، همایش معرفی و تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر کشور عصر امروز،یکشنبه 31 خردادماه به همت شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور جمعی از مدیران ،سیاستگذاران و فعالان قرآنی کشور در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد. در این مراسم نماینده ولی فقیه ورئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های فعال قرآنی به جهت اینکه در ارتقای کلمةالله فعالیت می‌کنند شایسته تقدیر هستند، به یکی از سخنان امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: همان گونه که امام حسین(ع) در دعای عرفه خدا را شکر می‌کند که در عصر اسلام و در عصر پیامبر(ص) خلق شده‌ است، ما نیز خداوند را شکر می‌کنیم که در عصر جمهوری اسلامی ایران و در عصر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری خلق شده‌ایم. وی در ادامه با بیان اینکه مبنای فعالیت‌های قرآنی ما تدابیر مقام معظم رهبری است، افزود: این مهم باید در همه دستگاه‌های فرهنگی مورد توجه قرار گرفته شود . مقام معظم رهبری همیشه توصیه داشته‌اند که یکی از برنامه‎های اصلی مسئولان کشور، ترویج حفظ، تلاوت، انس و تدبر در قرآن کریم باشد. در حال حاضر برنامه‌هایی صورت می‌گیرد، اما این کافی نیست، چرا که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، موارد یاد شده باید به اولویت اول مسئولان کشور تبدیل شود. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه اولویت‌ها نیز توسط معظم‌له مشخص شده است، اظهار کرد: این اولویت‌ها شامل اختصاص بیشترین زمان، هزینه و مدیریت در زمینه اجرای فعالیت‌های قرآنی است، البته این موضوع که این قبیل فعالیت‌ها به اولویت اصلی و یکی از برنامه‌های مهم تبدیل شود، هنوز در دستگاه‌های مربوطه نهادینه نشده است. مبنای فعالیت‌های ما تدابیر مقام معظم رهبری است حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید از منظر یک دستگاه بالادستی نظارت لازم را داشته باشد تا دستگاه‌ها موازی‌کاری نداشته باشند. در حال حاضر این موازی‌کاری‌ها به چشم می‌خورد. وی در ادامه با بیان اینکه مبنای فعالیت‌های ما تدابیر مقام معظم رهبری است، افزود: این مهم در همه دستگاه‌های فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. مقام معظم رهبری همیشه به توصیه داشته‌اند که یکی از برنامه‎های اصلی مسئولان کشور، ترویج حفظ، تلاوت، انس و تدبر در قرآن کریم باشد. در حال حاضر برنامه‌هایی صورت می‌گیرد، اما این کافی نیست، چرا که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، موارد یاد شده باید به اولویت اول مسئولان تبدیل شود. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه اولویت‌ها نیز توسط معظم‌له تبیین شده است، اظهار کرد: این اولویت‌ها شامل اختصاص بیشترین زمان، هزینه و مدیریت در زمینه اجرای فعالیت‌های قرآنی است، البته این موضوع که این قبیل فعالیت‌ها به اولویت اصلی و یکی از برنامه‌های مهم تبدیل شود، هنوز در دستگاه‌های مربوطه نهادینه نشده است حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید از منظر یک دستگاه بالادستی نظارت لازم را داشته باشد تا دستگاه‌ها موازی‌کاری نداشته باشند. در حال حاضر این موازی‌کاری‌ها به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه در عرصه اجرای فعالیت‌های قرآنی نمی‌توان همه دستگاه‌ها را پرچمدار کرد، افزود: اگر تقسیم کار صورت بگیرد و برای هر دستگاهی یک محور معین برای فعالیت در نظر گرفته شود، آن دستگاه در محور فوق پرچمدار شده و سایر دستگاه‌ها تنها حمایت و پشتیبانی خواهند داشت. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مراسم تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر کشور با بیان اینکه دو دیدگاه در مورد فعالیت‌های قرآنی وجود دارد، تصریح کرد: دیدگاه اول اینکه فعالیت‌های قرآنی تنها قرائت و حفظ قرآن کریم و فعالیت تخصصی در این عرصه است و دیدگاه دیگر اینکه همین حفظ و قرائت که برای عده‌ای می‌تواند به صورت تخصصی باشد، برای عده دیگر به عنوان مقدمه‌ای برای ورود عموم مردم به فعالیت‌های قرآنی باشد. حجت‌الاسلام محمدی عنوان کرد: باید تلاش کنیم تا فعالیت‌های تخصصی قرآن کریم از انحصار خارج شده و عموم مردم نیز وارد حوزه فعالیت‌های تخصصی قرآن کریم شوند که البته این امر نیازبه تبلیغ بسیار زیاد دارد. گفتنی است در گزارش دبیر پایش قرآنی ایجاد ساختار قرآنی ،تاسیس وبازنگری در رشته های جدید در دانشکده های علوم قرآنی برنامه ریزی برای توسعه فرهنگ وقف برای ترویج فرهنگ خود اتکایی قرآنی از جمله امتیازات و مزایای این سازمان برشمرد شد .

ارسال نظر: