مدیرعامل آبفای تهران: فعلا برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در تهران نداریم

کدخبر: 1009225

پرورش افزود: ما به دنبال برنامه‌ریزی برای عبور از تابستان و پاییز امسال بدون مشکل آب هستیم تا به بارش‌های پاییزه برای تامین آب زمستان برسیم/ آلودگی آب تهران صحت ندارد؛ وزارت بهداشت مرجع اصلی تعیین کیفیت است

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام سلامتی آب شرب پایتخت و اینکه مرجع تعیین سلامت آب وزارت بهداشت است، گفت: ۵۷۰ هزار مشترک، بالاتر از الگو آب مصرف می‌کنند.

محمد پرورش در حاشیه رونمایی از نماد شهری و موسیقی آب در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت ذخایر آبی پایتخت و احتمال جیره بندی آب در تابستان امسال گفت: با توجه به بارش‌های فروردین و مراقبیت‌هایی که قرار است در تابستان صورت گیرد، تلاش می‌کنیم با مشکلی مواجه نشویم.

مدیرعامل آبفای استان تهران ادامه داد: فعلا برنامه ای برای جیره بندی آب در تهران نداریم و مردم باید کمک کنند تا این اتفاق نیفتد.

پرورش همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره وضعیت ذخیره آب سدهای شرق تهران و نگرانی های سال های گذشته درباره قطع آب ساکنان شرقی پایتخت بیان داشت: آب سدهای شرق تهران در حال حاضر اندکی پایدار شده ولی ظرفیت آن مشخص است.

وی افزود: ما به دنبال برنامه‌ریزی برای عبور از تابستان و پاییز امسال بدون مشکل آب هستیم تا به بارش‌های پاییزه برای تامین آب زمستان برسیم. باید توجه داشت که آب سدهای تهران تنها برای مصرف شرب است و فعلا مشکلی در شرق تهران نداریم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر لزوم واقعی شدن قیمت آب، تاکید کرد: هم اکنون در شرق تهران تولید هر مترمکعب آب ۱۷۸۰ تومان هزینه در بر دارد.

پرورش در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات برخی مقامات درباره آلودگی آب شرب پایتخت و هشدارهایی که در این باره داده می‌شود، گفت: اطلاعات مربوط به آب شرب چیزی نیست که مخفی باشد.

پرورش خاطرنشان کرد: هر کسی می تواند درباره سلامت آب شرب تهران اظهارنظر کند اما این وزارت بهداشت است که به عنوان مرجع اصلی تعیین سلامت و کیفیت آب شرب شناخته می شود و در این زمینه آزمایشات فراوانی صورت می گیرد.

مدیرعامل آبفای استان تهران تاکید کرد: با انتقال آب سد ماملو به جنوب تهران، چاه‌های این منطقه از پایتخت بسته شده است. برای تهران دیگر امکان ساخت سد و جمع آوری آب وجود ندارد و ما برای آبرسانی به برخی مناطق مانند پرند تاکون ۵۰ حلقه چاه حفر کرده ایم و ۱۰ حلقه نیز امسال ایجاد می شود.

وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری در مهرماه ۹۳ تاکنون، ۲۶۷ میلیمتر بارندگی در تهران اتفاق افتاده که نسبت به ۳۲۸ میلیمتر درازمدت ۴۷ ساله، کسری دارد. در حال حاضر، آب مفید موجود در پشت سدهای تهران ۶۶۰ میلیون مترمکعب است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: با شروع تابستان و افزایش مصرف آب در پایتخت، مصرف دو روز گذشته شهر تهران به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارمترمکعب رسید که این میزان مصرف در کل استان به میزان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزارمترمکعب بوده است.

پرورش با اشاره به اینکه اگر در تابستان مراقبت نشود، مصرف روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارمترمکعب بالا خواهد رفت اظهارداشت: در سال جاری، ۱۱۸ حلقه چاه جدید برای آبرسانی به تهران حفر می شود و تا ۴ سال آینده نیز شبکه فاضلاب تهران تکمیل خواهد شد.

به گفته وی، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک آب تنها در شهر تهران وجود دارد که از این تعداد ۳ میلیون مشترک، خانگی است. با وجود اینکه مصرف ماهیانه ۱۵ تا ۲۰ مترمکعب آب در پایتخت منطقی است، اما هم اکنون ۵۰۰ هزار مشترک بالای ۲۰ مترمکعب و ۷۰ هزار مشترک نیز بیش از ۳۰ مترمکعب در ماه آب مصرف می کنند.

مدیرعامل آبفای استان تهران تصریح کرد: سال گذشته برنامه قطع و جریمه مشترکان پُرمصرف آب را داشتیم که این موضوع در حال حاضر نیز در شورای اقتصاد بی جواب مانده است و وعده داده اند که مصوبه آن ارائه شود. در حال حاضر، قطع آب مشترکان پُرمصرف در اختیار ما نیست.

ارسال نظر: