لاریجانی: ایران را مجبور به انتخاب مسیری غیر از مسیر مذاکره نکنید

کدخبر: 1009665

رئیس‌مجلس در همایش سراسری قوه قضائیه: در طرحی که مجلس تصویب کرد بنا شد خطوط قرمز حفظ شده و دست مذاکره‌کنندگان بسته نباشد/فشارهای غرب، فلج‌کنندگی برای آنها داشت و آنها را به عقب‌نشینی واداشت

به گزارش خبرنگار «نسیم»، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش هفته قوه قضائیه گفت: هفته قوه قضائیه را به کارکنان و قضات شریف و مسئولان و ریاست محترم این قوه تبریک می‌گویم و عرض خسته نباشید داریم خدمت شما سروران گرامی که در ایجاد عدالت در کشور نقش مهمی دارید؛ در سال گذشته تلاش‌های شما در این بخش بسیار بود و یاد شهید بزرگوار بهشتی و یاران ایشان را گرامی می‌داریم و به روح بلند آنها درود می‌فرستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: حوادثی که پس از انقلاب بر این کشور گذشت آنقدر ابعاد متنوع از نظر کمیت داشته است که قابل مطالعه است، ملت توانست این مقدار توطئه، ترور و جنگ را تحمل کند و در مقابل آن اراده قوی‌ای پیدا کند، بنابراین برخی از این حوادث که در سال‌های پس از انقلاب شاهد آن بودیم اگر برای یک کشور دیگر رخ می‌داد علی‌القاعده باید کمر خم می‌کرد، اما در ایران اسلامی این حوادث همگی تجربه‌ای برای مردم شد.

وی تاکید کرد: از ابتدای انقلاب که جریان‌ها و گروهک‌ها دنبال تجزیه‌طلبی ایران بودند و مزاحمت برای مردم ایجاد می‌کردند تا اقدامات تروریستی دیگری که این حرکت‌ها آغازگر آن بود مانند اقدامات تروریستی گروهک فرقان و منافقین و اینکه چقدر ضربه زدند و ما بیش از 17 هزار شهید در جریان‌های تروریستی داشته‌ایم.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: علت اینکه این حوادث نتوانست بر اراده ملت ایران تاثیرگذار باشد، دو موضوع است، اول ریشه‌دار بودن ملت ایران است، زیرا ملت ایران از سابقه تمدنی عمیقی برخوردار هستند که از صدر اسلام از آیین مقدس اسلام استقبال کردند و به فرهنگ ایرانی در پناه اسلامی اعتلا بخشیدند و همین روحیه در مقابله با مصائب مختلف باعث شد که مصائب را تحمل کنند و پشتوانه حرکت خود قرار دهند. همچنین موضوع دیگر هوشمندی رهبر معظم انقلاب در کشور است؛ چه در زمان امام (ره) و چه در زمان رهبری آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) که این امر نیز در جهت دادن به اراده ملت ایران به سمت اینکه در مقابل مصائب ایستادگی کند و همه توان را به یک سمت هدایت کند، نقش بی‌بدیلی داشت.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با تاکید بر اینکه باید از این تجارب گذشته در جهت حل مشکلات امروز جامعه استفاده کرد، گفت: حادثه هفت تیر که در آن رئیس دیوان عدالت کشور و عده زیادی از سیاستمداران به شهادت رسیدند، اراده ملت ایران را قوی‌تر کرد و باید از این میراث به نحور درستی درس بگیریم، بنابراین لازم است که از چند مطلب به‌عنوان چالش امروز جامعه یاد کنم که همه قوا امروز با این چالش‌ها مواجهند.

وی تاکید کرد: یکی از این چالش‌ها در سطح ملی همین مسئله هسته‌ای است که نمونه دیگر از رفتار دوگانه‌ای است که غربی‌ها دارند و نمونه دیگر در برخورد و رفتار آمریکا و اروپایی‌ها در پذیرایی از تروریست‌ها است که اقدام آنها هیچ توجیهی از نظر حقوقی و اخلاق سیاسی ندارد.

لاریجانی ادامه داد: امروز اکثر این جریان‌ها در کشورهای غربی حضور دارند و گاهی با دستگاه‌های رسمی آن کشورها ارتباط برقرار می‌کنند، بنابراین گفته‌های غربی‌ها در مبارزه با تروریسم با اینگونه رفتار آنها سازگاری ندارد و کشورهایی که از تروریست‌ها استفاده ابزاری می‌کنند باید تاوان رفتارهای خود را بدهند، همانطور که آنها ناروا احکامی را علیه ایران صادر می‌کنند، بنابراین باید تاوان رفتارهای خود را در پذیرایی از تروریست‌ها بدهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سال گذشته در خاطرات وزیر خارجه پیشین آمریکا کتابی چاپ شد که در یک فصل آن که مربوط به ایران بود، در این فصل رفتارهای بغض‌آلود این کشور نسبت به ایران مشاهده شد و آنها افتخار می‌کردند که توانستیم با لابی تحریم‌های بسیاری را علیه ایران تصویب کنیم و استقبال می‌کردند از این اصطلاح نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که تحریم‌های هوشمندانه و فلج‌کننده ایران را پای مذاکره آورد، اما تحریم‌های آنها به هیچ‌عنوان تاثیرگذار نبود و جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرد که غنی‌سازی و تحقیق و تولید در این‌خصوص باید در کشور وجود داشته باشد، هر چند که وزیر خارجه پیشین آمریکا اطلاعیه‌ای داد و در آن اعلام کرد که ایران غنی‌سازی را باید تعطیل کند و بعد ما وارد مذاکره می‌شویم.

وی تصریح کرد: همه هدف آنها این بود که فناوری و غنی‌سازی در همه ابعاد در ایران وجود نداشته باشد و هدف آنها از فشار بر ایران به قول خودشان این بود که ایران فناوری صلح‌آمیز را تعطیل کنند، اما نه تنها تحریم‌ها فلج‌کننده نبود بلکه آنها از رویکردشان نسبت به ایران ناامید شدند و از کانال‌های مختلف برای مذاکره با ایران تقاضا کردند که تقاضای این مذاکره از سال پایان کار دولت قبل مطرح شد و آنها دست آخر قبول کردند که غنی‌سازی در ایران ادامه پیدا کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه آمریکا و غرب از ایده و نظرشان درخصوص غنی‌سازی در ایران دست برداشته‌اند، گفت: آنچه که در مذاکرات برای ما اصل است این موضوع می‌باشد که فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در بُعد تحقیق و تولید در کشور وجود داشته باشد، البته اینکه مقام معظم رهبری چندی پیش در سخنرانی خود سخن از پذیرش برخی محدودیت‌ها از سوی ایران کردند، بدین معنا است که محدودیت‌ها تنها تاکتیک است و ثلمه‌ای به عالم وارد نمی‌کند، بنابراین اصل موضوع مذاکرات محور است و این موضوع تاکنون رعایت شده است.

رئیس قوه مقننه با اشاره به برخی گفته‌های وزرای خارجه غربی طی روزهای اخیر، افزود: مواضع وزرای خارجه غربی طی چند روز اخیر که نزدیک به مذاکرات نهایی است، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و آنها اصل موضوع را مجبور به پذیرش کردند، پس باید به آنها گفت عاقلانه رفتار کنید و به توافق‌های گذشته پایبند باشید و اینکه این دوره از مذاکرات طولانی شده به دلیل رفتار آنهاست، آنها تصور می‌کنند که باید قدرت چانه‌زنی خود را بالا ببرند تا در روزهای آخر مذاکرات بهره بیشتری نصیب آنها شود.

وی ادامه داد: آنچه که در چند روز گذشته در مجلس به‌عنوان قانون درخصوص مذاکرات تصویب شد و شورای نگهبان نیز آن را مورد قبول قرار داد و ابلاغ شد همین بود که در مذاکرات به موضوع اصلی که غنی‌سازی است، آسیبی وارد نشود و باید همه چارچوب‌ها حفظ شده و نمایندگان مجلس با دقت‌نظر این قانون را تصویب کردند تا دست مذاکره‌کنندگان بسته نشود و یک ‌بار دیگر جریان‌های غربی باید بدانند که در مذاکره با ایران اشتباه نکنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نخست‌وزیر پیشین انگلیس در اشغال عراق و در جنوب این کشور اعلام کرد که ما میوه اشغال عراق را در تهران چیدیم که این اشتباه محاسباتی بزرگی بود و دوباره باید به غرب تاکید کرد که این اشتباهات را تکرار نکنند و فکر نکنند که ایران نیازمند توافق است که اگر بخواهند بیشتر از این فشار بیاورند، ایران تحمل می‌کند،‌ آنها با این کار ایران را از ادامه مذاکرات منصرف می‌کنند.

لاریجانی تصریح کرد: بنابراین باید به غرب تاکید کرد که رفتار شما باید سنجیده باشد و بنده امیدوارم که مسیر مذاکرات با هوشمندی مقام معظم رهبری به سرانجام برسد.

لاریجانی با اشاره به یکی از مسائل مربوط به قوه قضائیه در سال گذشته گفت: سال گذشته در این همایش به موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره شد که این موضوع یکی از مشکلات ساختاری کشور است و در این مدت نیز کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و قوه قضائیه اقدامات بسیاری را در جهت رفع این مشکل دنبال کرده است و توافق شد که سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شده و با سرعت این مشکل را پیگیری کند و همه سازوکارهای رسیدگی به مبارزه با مفاسد اقتصادی در درون این سازمان وجود دارد، بنابراین بعد از تعطیلات کوتاه مجلس ما وارد بررسی این طرح شده و امیدواریم با سرعت به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر یکی از بزرگترین چالش‌های بزرگ کشور در حوزه قوه قضائیه افزود: گفته شده که تعداد زیادی پرونده در این قوه وجود دارد که این تعداد به سالی 15 میلیون پرونده می‌رسد که این رقم بسیار تکان‌دهنده است که همه این پرونده‌ها به دلیل دعواها و اختلافات است و گفته شده سالانه نیز به این مقدار افزوده می‌شود، البته روش افزایش قضات تنها برای کوتاه‌مدت می‌تواند این مشکل را برطرف کند و باید دید که در کشورهای دیگر چگونه با مشکلات اینچنینی برخورد می‌کنند. هر چند که اکثر کشورها از یک نظام‌یافتگی در توسعه برخوردارند و چنین وضعی را ندارند.

لاریجانی ادامه داد: این مشکل چند وجهی بوده و می‌تواند نشأت گرفته از شرایط اقتصادی، فرهنگ عمومی و قوانین کشور از نظر جرم‌انگاری و ساختار قوه قضائیه باشد، بنابراین بنده پیشنهاد می‌کنم یک گروه حرفه‌ای متشکل از متخصصان مختلف تشکیل شده و با بررسی ریشه این مشکلات، مدلی در جهت رفع آنها ارائه دهند. از سوی دیگر بنده بعید می‌دانم که دستگاه‌های دیوانی قدرت همه‌جانبه‌گری داشته باشند و باید یک گروه حرفه‌ای در خارج از سیستم ایجاد شود و با مطالعه برای رفع وضعیت موجود تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود تا بتوانیم به شرایط عادی بازگردیم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: بنابراین در بحث افزایش تعداد زندانیان و حجم وسیعی از پرونده‌ها در قوه قضائیه نیازمند مدلی برای رفع این مشکل هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: برای رفع مشکلات اقتصادی باید توجه به رونق تولید را محور قرار داد، چرا که بنگاه‌های اقتصادی که در گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌اند در حال حاضر سرپا نیستند و یا تعطیل شده و یا معوقات بانکی دارند. همچنین بازار راکد است و فروش جدی صورت نمی‌گیرد، بنابراین قوه قضائیه باید طبیبانه با موضوع تولید برخورد کند. همچنین با سوءاستفاده‌کنندگان برخورد قانونی شود، البته برخی از سرمایه‌گذاران که دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند، سوءاستفاده‌گر نبودند و همه این مشکلات به دلیل نوسانات نرخ ارز به‌وجود آمد.

لاریجانی ادامه داد: باید به برخی از تولیدکنندگان که دچار مشکل شده‌اند، بخشودگی معوقات بدهیم و بنده از قوه قضائیه خواهش می‌کنم در ایجاد امنیت اقتصادی تلاش کند، زیرا سرمایه‌گذاران باید دارای انگیزه شده و با این بوروکراسی طولانی در نظام اداری کشور سرمایه‌گذاران نمی‌توانند وارد بخش تولید شوند. بنابراین ذکر این نکته بسیار مهم است که قوه قضائیه باید در ایجاد آرامش در بازار اقتصادی تلاش کند.

وی تاکید کرد: در مورد بنگاه‌های کوچک و متوسط و اینکه میزان اشتغال در کشور در این بنگاه‌ها بسیار موثر است، باید گفت که آنها در حال حاضر مشکل بدهی دارند و قوه قضائیه باید به داد تولید کشور برسد. همچنین بانک‌ها نیز باید کمک‌کننده باشند، اما یک معضل بزرگ در امور اداری کشور ارتباط با ارباب رجوع است که این ارتباط مناسب نبوده و گاهی بی‌ادبی رخ می‌دهد و در اکثر ادارات از سر سیری با ارباب رجوع رفتار می‌کنند، بنابراین دستگاه اداری کشور باید در خدمت تولید باشد و قوه قضائیه باید سازوکار مناسبی را برای کمک به تولیدکنندگان در نظر بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع انتخابات در کشور گفت: امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و باید تأکید کرد که انتخابات سالم در گرو رسیدگی به تخلفات است و قوه قضائیه باید از قبل ساز و کاری مشخص در برخورد با تخلفات انتخاباتی در نظر بگیرد و شرایط انتخابات نباید بزن دررویی باشد.

لاریجانی تصریح کرد: بنابراین با تخلفات انتخابات چه در خرید و فروش رأی و چه دروغ گفتن و فریب کاری در این موضوع باید برخورد شود و اگر در همان هنگام برخورد فوری از طرف قوه قضائیه صورت گیرد این تخلفات ادامه پیدا نمی کند و چون سابقه چنین تخلفاتی در گذشته وجود داشته قوه قضائیه باید از اکنون دستورالعمل لازم برای یک انتخابات سالم را وضع کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص امنیت اجتماعی در جامعه، افزود: امنیت اجتماعی یکی از مسائل مهم جامعه است که در مواجهه با این مسئله قوه قضائیه باید به خوبی وارد عمل شود البته کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس طرح جرم سیاسی را بررسی کرده و این طرح در دستور کار مجلس قرار داد اما همه اینها جزء موارد عمیق چالش در کشور نیست و آن چیزی که عموم مردم با آن درگیر هستند بحث امنیت اجتماعی است که قوه قضائیه باید به سرعت به این موضوع رسیدگی کند هر چند که بخش های اطلاعاتی و امنیتی کشور نیز در این زمینه کار می کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین رسانه ها باید اخبار مربوط به قوه قضائیه را به خوبی پوشش دهند تا در مسائل مختلف نظیر تجاوز به عنف بازدارندگی جدی در کشور به وجود آید بنابراین مسئله مهم جامعه این است که اینگونه مسائل در کشور کاهش پیدا کند و تمام قوا در این زمینه حساسیت دارند و فهم اجتماعی در جامعه کاملا باید روی این موضوع متمرکز شود که حساسیت کشور در ایجاد امنیت اجتماعی بالا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هنوز ساز وکار پخته‌ای در کشور در این زمینه به وجود نیامده است، گفت: اگر قوه قضائیه اقدامی در این زمینه انجام دهد و این موضوع توسط رسانه‌ها به خوبی پوشش داده شود می توان بازدارندگی جدی را در کشور مشاهده کرد و در این زمینه مجلس نیز در خدمت شما خواهد بود و به شما کمک خواهد کرد.

ارسال نظر: