حاجی‌آبادی: وزارت ارشاد علی‌رغم وظیفه‌اش هیچ کمکی برای نذر کتاب نکرده است

کدخبر: 1009691

مدیر انتشارات هزاره ققنوس در نشست بیست‌ودوم "صبح ناشر" افزود: دو هزار خیر برای نذر کتاب شناسایی کرده‌ایم/ هزاره ققنوس اولین ناشر حوزه تخصصی شعر و داستان است/ نمایشگاه کتاب سرانه مطالعه را بالا نمی‌برد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نشست بیست و دوم صبح ناشر صبح امروز با حضور رضا حاجی آبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس در مرکز رسانه ای شیرازه برگزار شد.

حاجی آبادی در ابتدای این نشست با بیان اینکه انتشارات هزاره ققنوس از سال 88 بحث نذر کتاب را انجام می دهد، گفت: فلسفه این کار برای ما فلسفه همان بحث نذری است که جسم را تامین می کند اما ما با روح انسان سروکار داریم.

وی با اشاره به اینکه این ایده برای انتشارات ما بود، گفت: علی رغم اینکه ما بانی این کار بودیم اما خیلی اصرار ندارم که بگویم این کار برای ما است. نذر کتاب یک خیمه فرهنگی است و باید کار را انجام دهیم، اما یک خواهش از کسانی دارم که به مناسبت های مختلف این کار را انجام می دهند، چون هدف ما در این کار ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است کمک کنیم که به این فرهنگ کمک شود و هم به مخاطبان بی احترامی نشود.

حاجی آبادی افزود: گاهی بعضی افراد هر چه کتاب کهنه دارند در این نذر می آورند اما ما خواهان این هستیم که کار درست انجام بگیرد، زیرا کار ما ترویج فرهنگ کتابخوانی است. من از همین تربیون اعلام می کنم ما همه بروشورهای این کار را در سایت انتشارات گذاشته ایم و از همه می خواهیم که اگر می خواهند نذر کتاب انجام دهند، از این بروشورها استفاده کنند.

مدیر انتشارات هزاره ققنوس با اشاره به کاری که در ارشاد سال گذشته انجام گرفت، گفت: ما طرح کامل مان را به ارشاد فرستادیم و همه به آن طرح دسترسی داشتند، سال گذشته در برنامه ای که در هفته کتاب برگزار شد و مروجان کتاب تقدیر شدند یک خانمی بالای سن رفت و جایزه اش را به عنوان کسی که طرح نذر کتاب را ابداع کرده است، گرفت و وقتی از آن خانم سوال کردم که چطور این شیوه را ابداع کرده اند گفت یک نفر از ارشاد شیوه نامه اش را به من داده است.

حاجی آبادی در ادامه با اشاره به 3 گروه که در این طرح مشارکت دارند، گفت: گروه اول ناشران و مولفان هستند که با 50 درصد تخفیف کتاب را به ما می دهند، گروه دوم خیرین هستند که کتاب ها را با 50 درصد تخفیف خریداری می کنند و گروه سوم هم مخاطبانی هستند که کتاب به دست آنها می رسد.

وی در ادامه با اشاره به حضور مردم که در این طرح مشارکت می کنند، گفت: من از کسانی که کتاب ها را دریافت می کنند می خواهم که بعد از خواندن کتاب 5 دست کتاب را بچرخانند چون هدف ما در این طرح زندانی کردن کتاب ها در کتابخانه ها نیست.

مدیر انتشارات هزاره ققنوس افزود: امسال در ماه مبارک رمضان ما خواهش مان این بود کسانی که در توزیع نذری ها کمک می کنند به ما در توزیع کتاب های نذری هم کمک کنند. این مخاطبین می توانند کتاب ها را از ما دریافت کنند و بعد از پخش شیوه اجرایی این طرح را نیز توزیع دهند.

وی با اشاره به خیرینی که در این طرح کمک می کنند، گفت: ما حدود 2 هزار خیر را شناسایی کرده ایم و اگر کسی می خواهد به ما در این طرح کمک کند، می تواند کلمه نذر را به شماره 0210000365 ارسال کند تا بقیه کارها به طور خودکار انجام گیرد.

حاجی آبادی بیان داشت: کتابی که برای نذر به این طرح آورده می شود باید شرایط خاصی داشته باشد، مثلا ناشران و مولفان نمی توانند هر کتابی را برای نذر بیاورند زیرا این کتاب ها قرار است 5 دست بچرخد و برای همین کتاب نباید تاریخ انقضاء داشته باشد.

وی با بیان اینکه 9 دوره است که طرح نذر کتاب انجام می شود، گفت: ما اولین دوره این طرح را از محرم سال 88 با حدود 3 ناشر و 15 کتاب شروع کردیم و امسال در دهمین دوره 35 ناشر با 200 عنوان کتاب حضور دارند.

مدیر انتشارات هزاره ققنوس با بیان اینکه باید تلاش شود که انتهای فرآیند نشر خوانده شدن کتاب باشد، افزود: ارشاد که عالی ترین متولی حوزه کتاب است برایش اولویت تعداد کتاب های چاپ شده است و ما هنوز میزان مشخصی برای سرانه مطالعه کتاب هایمان نداریم.

وی با بیان گله ای از وزارت ارشاد گفت: سال دوم اجرای این طرح آن را برای ارشاد فرستادیم اما هیچ اتفاقی نیفتاد، سال بعدترش طرح را برای سازمان تبلیغات فرستادیم و آنها گفتند که ما بودجه ای نداریم اما طرح را برای همه استان های خود فرستادند و این هم کمکی برای ما بود. در یک دوره هم شهرداری کمکی به ما کرد اما وزارت ارشاد به عنوان متولی کمک نکرد و حتی سنگ هم جلوی پای ما انداختند.

حاجی آبادی با اشاره به حضور در نمایشگاه کتاب در دو سال قبل گفت: ارشاد غرفه ای را به ما داد و قرار بود تا 16 میلیون تومان به ما بپردازند اما این اتفاق نیفتاد و آنها فقط با نذر کتاب خودشان را بالاتر معرفی کردند.

وی با بیان اینکه ما در دوره دهم نذر کتاب هیچ حمایتی را از نهادهای دولتی نمی خواهیم، گفت: این بی اخلاقی هایی که گاهی اتفاق می افتد جلوی کار ما را می گیرد و برایمان مشکل درست می کند.

حاجی آبادی در ادامه با اشاره به راه اندازی انتشارات هزاره ققنوس گفت: راه اندازی این انتشارات نیز بر اساس یک هدف خاصی بوده است، من از 15 سالگی به جنگ رفتم بعد از جنگ تا یک مدتی بار ترویج فرهنگ دفاع مقدس بر دوش دوستان دولتی بود، آنها با توان قوا و بودجه های هنگفت فرهنگی کار کردند اما علی رغم این کارها کتاب های حوزه دفاع مقدس ما تا 3 سال پیش به ده هزار عنوان کتاب هم نمی رسید، در حالی که سالیانه 60 هزار عنوان کتاب چاپ می شود برای همین بنده انتشارات هزاره ققنوس را شکل دادم.

وی افزود: یکی از اهداف ما این بوده است که قصه های جنگ را بنویسیم و از نویسندگان و شاعران جوان حمایت کنیم، هزاره ققنوس اولین ناشر حوزه تخصصی شعر و داستان است و در سال 82 مجوز نشر گرفته است. یکی از افتخارات انتشارات هزاره ققنوس این است که خیلی از کسانی را که کتاب اولی بودند کتاب هایشان را چاپ کرده است و الان شاعر و یا نویسنده مشهوری شده اند.

حاجی آبادی با اشاره به تعداد عناوین چاپ شده در این انتشارات گفت: در مجموع 450 عنوان کتاب چاپ کرده ایم و سال گذشته نیز حدود 65 عنوان کتاب که 50 عنوان آن چاپ اولی بوده است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه را همه شب عید ناشران می دانند و علی رغم اینکه فروش بدی در نمایشگاه نداشتیم اما بنده با این نوع برگزاری موافق نیستم. نمایشگاه سرانه مطالعه را بالا نبرده است و ما باید بین مخاطبانی که به نمایشگاه می آیند و بحث ریالی تفکیک قائل شویم. خیلی از فروش ناشران در نمایشگاه مربوط به ناشران کمک آموشی و حل المسائل است.

مدیر انتشارات هزاره ققنوس افزود: رشد قارچ گونه این ناشران و حل المسائل و کمک آموزشی به سرانه مطالعه کمکی نمی کند باید تدبیری اندیشیده شود که نمایشگاه از کارناوال فرهنگی خارج شود.

وی با بیان اینکه تعداد ناشران در زمان نمایشگاه چندین برابر می شود، گفت: ما ناشری را داریم که با 2 عنوان کتاب به نمایشگاه می آید و غرفه می گیرد وزارت ارشاد باید در تعاریفش هم بازنگری کند.

ارسال نظر: