رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران: هیچ خانه میراثی در منطقه ۱۲ تخریب نشده است

کدخبر: 1009802

حکیمی‌پور گفت: برخی خانه‌های تخریب شده در منطقه ارزش میراثی نداشتند و به مامن معتادان تبدیل شده بودند/ تخریب خانه‌ها با هماهنگی صورت گرفته است

احمدحکیمی پور در گفت وگو با خبرنگار شهرنوشت در پاسخ به این پرسش که آیا گزارش های منتشره از سوی برخی رسانه ها که حکایت از آن دارد که قلب تاریخی تهران به دست تیغ شهرداری افتاده است را تایید می کند و آیا اینکه گفته شده بافت تاریخی منطقه 12 با ورود شهرداری به موضوع انضباط شهری در خطر تخریب است، صحت دارد؛ گفت: ما بر این تاکید داریم که خانه های تاریخی، میراثی و ارزشمند نباید تخریب شوند اما من دررابطه با خبرهای منتشره ورود پیدا کرده و سوال کردم که با پیگیری مشخص شد، خانه های مطروحه در ناحیه چهار منطقه 12 بوده و جزو منطقه هرندی به حساب می آمده اما به هیچ وجه این خانه ها، جزو خانه های ارزشمند میراثی نبوده است.

شهرنوشت موضوعاتی که اخیرا بیانمی شود همچون اینکه در زمان تخریب هیچ اطلاعاتی از قدمت و موقعیت دقیق قرارگیری و سابقه تاریخی درخصوص خانه های تخریب شده وجود نداشته است را با این عضو شورای شهر تهران در میان گذاشت اما حکیمی پور با رد این ادعاها تاکید کرد: این خانه ها جزو خانه های مساله دار بوده است که مالکین آنها هیچ وقت برای تعیین تکلیف، مراجعه نکرده اند و تبدیل به مرکزی برای آسیب های اجتماعی شده بودند که در آنها بزه صورت می گرفته و در نهایت با هماهنگی های صورت گرفته ، اقدام و تخریب شده است.

یکی دیگر از موضوعاتی که با رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در میان گذاشته شد ادعای مطروحه درباره بافت تاریخی عودلاجان بود که گفته شده است 10 سال پیش هشدارهای زیادی از سوی میراث در خصوص آن مطرح شده اما هیچ کس صدای میراث را نشنیده؛ حکیمی پور در پاسخ به این پرسش که سازمان میراث فرهنگی از سال 84 که ورود به منطقه عودلاجان صورت گرفت و این مامن معتادان تخریب شد، چه کرده است، اظهار کرد: واقعیت این است که ما در این دوره شاهد حضور نماینده میراث در تمام جلسات هستیم، اما سازمان میراث فرهنگی در دولت قبلی، دچار بی ثباتی مدیریتی بوده آنچنان که حداکثر عمر مدیران 9 ماه بوده است. این بی ثباتی در امور مدیریت باعث شده بود تا بلبشویی در حوزه مدیریت میراث برپا شود که بخشی از آن متوجه همین وضعیت مدیریتی شده است.

حیکمی پور افزود: در حال حاضر در دولت جدید ثبات مدیریتی اتفاق افتاده و هماهنگی لازم به عمل می آید تا مصوبات بافت تاریخی در منطقه 12 بتواند دنبال شده و به مرحله اجرا درآید.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران بار دیگر خاطرنشان کرد: گزارش های موجود نشان می دهد خانه های مورد اشاره در ناحیه چهار جزو خانه های ارزشمندی از نظر میراثی و تاریخی نیستند و مدارک و اطلاعات آن از شهرداری منطقه گرفته شده است چرا که اگر بافت تاریخی و میراثی بود آن وقت به عنوان شورای شهر به موضوع ورود می کردیم و مسلما شورا نسبت به آن حساس بوده است.

به گزارش شهرنوشت در خبرها و گزارش های منتشره از سوی برخی رسانه ها ادعا شده که شهرداری تهران و منطقه 12 حق ندارند به بهانه مبارزه با اراذل و اوباش عودلاجان به جان تخریب خانه ها بیفتد اما رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در این باره می گوید: اگر میراث پای کار بیاید خانه های زیادی در منطقه 12 داریم که متوجه می شوند تکلیف ندارد و مشکلات زیادی برای مردم منطقه به ارمغان آورده است که بخشی از آن به مسائل حقوقی و مالکین بر می گردد و مشکلاتی دارد که تا به حال حل نشده است.

تنها یک ملک تخریب شده که تملک شده است

شهردار ناحیه 4 منطقه 12 در گفت وگو با شهرنوشت در واکنش به اعلام خبر تخریب 9 باب خانه مجردی واقع در این ناحیه اعلام کرد: تاکنون تخریبی در خصوص 9 باب خانه مجردی واقع در ناحیه 4 توسط شهرداری منطقه انجام نشده است.

حاتمی شهردار ناحیه با بیان این مطلب افزود: در بررسی های انجام شده 9 باب خانه مجردی فرسوده و ناپایدار شناسایی شد که هنوز اقدامی در خصوص تعیین تکلیف این خانه ها از سوی شهرداری منطقه انجام نشده است.

وی در توضیح بیشتر خود در این باره بیان کرد: از 9باب خانه مجردی فرسوده که در این ناحیه قرار دارد، یک خانه توسط مالک آن تخریب و نوسازی شده است، خانه دیگر نیز که به دلیل فرسودگی سقف آن ریخته بود و محل تجمع معتادین و کارتن خواب ها قرار گرفته بود، تخلیه و دیواری در مقابل آن کشیده شد اما تخریب نشده است.

حاتمی ادامه داد: خانه سوم از نظر بنا مستحکم بود، اما محل انبار زباله و همچنین معتادین شده بود که بعد از تخلیه زباله ها از داخل این ملک، این خانه پلمپ شد.

وی ادامه داد: در این میان یک ملک توسط شهرداری تخریب شده است که آن هم به دلیل قرار گرفتن این ملک 30 متری در محل گذر، شهرداری منطقه با تملک این منزل مشکل گذرگاه مسدود شده در ناحیه را رفع کرد.

ارسال نظر: