اعلام جنگ اقتصادی یونان به یورو

کدخبر: 1010237

نخست‌وزیر یونان در نامه‌ای به سران کشورهای حوزه یورو، درخواست کرد که مهلت بازپرداخت بدهی‌های آتن تا چند روز تمدید شود

نگرانی جبهه حامیان همگرایی وحدت اروپایی به نقطه اوج رسیده است. بانکهای یونان در نخستین روز کاری هفته بسته شدند و تا یک هفته درهای آنها باز نخواهد شد. مردم نگران و بی‌پول یونان که توانایی خرید روزنامه ندارند، یا مقابل کیوسک روزنامه‌فروشی‌ها تجمع کرد‌ه‌اند تا حداقل تیتر اخبار را بخوانند، یا مقابل خودپرداز بانکها صف کشیده‌اند تا شاید بتوانند، همچنان به روند خروج داراییهای خود از بانکها ادامه دهند. این حال و روز ناخوش آتنی‌ها درساعات منتهی به پایان مهلت پرداخت بدهی 6/1 میلیارد دلاری خود به صندوق بینالمللی پول است. آن سوی مرزها زادگاه دموکراسی جهان، سران اروپا نیز نگران و عرق ریزان منتظر نتیجه رفراندوم هفته آینده هستند .

به گزارش گاردین، "آلکسیس سیپراس" نخست وزیر یونان در واپسین ساعات روز یکشنبه در زمانی که یونانی‌ها دیگر کاری از دستشان برنمی‌آمد، اعلام کرد که بانک‌های این کشور به مدت یک هفته و بازار بورس تنها در روز دوشنبه (دیروز) تعطیل خواهند بود. وی همچنین علاوه بر تعطیلی بانکها، از آغاز همزمان تدابیر کنترلی سرمایه خبر داده است. سیپراس به مردم خود اطمینان داده، سپرده‌های بانکی آنان کاملاً در امنیت است. او تأکید کرد، شرکای اروپایی وی و بانک مرکزی اروپا، دولت یونان را وادار به این کار کردهاند تا انجام همه پرسی هفته آینده به تعویق بیفتد، اما او اجازه نمیدهد این اتفاق رخ دهد .

او در آخرین تلاش هایش برای نجات یونان به سران کشورهای حوزه یورو نامه نوشت و درخواست کرد مهلت بازپرداخت بدهی های آتن تا چند روز تمدید شود .

با وجود اطمینان خاطر دادنهای نخست وزیر و تأکید بانکها مبنی بر اینکه تمام تلاش خود را میکنند تا خودپردازها را پر نگه دارند، بانکها با اعمال محدودیت تنها 60 یورو به مراجعه کنندگان پرداخت میکردند. با این حال تنها ساعتی پس از سخنرانی تلویزیونی سیپراس پول خودپردازها تمام شد. همزمان با وجود تأکید دولت بر اینکه مخازن و جایگاههای سوختی پر است، رانندگان خودرو به سمت پمپ بنزینها هجوم بردند .

موقعیت سارایوویی «یوروزون»

تعطیلی بانکهای یونان یک روز پس از اینکه وزرای دارایی کشورهای حوزه یورو در نشستی از تمدید برنامه کمک مالی به یونان خودداری کردند، واحد پولی یورو را به عنوان ارز واحد اروپا دچار شوک ساخته است.

ناظران اروپایی اقدام «الکسیس سیپراس» در برپایی رفراندوم و تعطیلی یک هفتهای بانکها را با نگاه به ترور «آرشیدوک فرانتس فردیناند»، ولیعهد اتریش در سارایوو که منجر به جنگ جهانی اول شد، یک موقعیت سارایوویی میدانند که میتواند کل اروپا را تحت تأثیر خود قرار دهد. در شرایط جدیدی که با تعطیلی بانکهای یونان رقم خورد، انتظار میرود، بازارهای مالی یورو با کاهشی بین سه تا چهار درصد به این رویداد واکنش نشان دهند. همین دیروز احتمال خودداری یونان از بازپرداخت بدهی امروزش ارزش یورو را به زیر 1/1 دلار کاهش داد.

این سقوط در صورت خروج یونان از حوزه پولی یورو که میتواند در پی رأی «نه» مردم به رفراندوم روی دهد، بیشتر هم خواهد بود، هرچند هنوز هم بسیاری از تحلیلگران اقتصادی اروپا امیدوارند چنین اتفاقی روی ندهد.

رأی «آری» به رفراندوم روز یکشنبه آینده به این معنی است که یونانی‌ها می‌پذیرند سیاست‌های ریاضتی همچون تمام 5 سال گذشته در این کشور ادامه یابد، اما رأی «نه» که سران حوزه یورو امیدوارند هرگز وارد صندوق‌های رأی نشود، به معنای سر باز زدن یونان از سیاستهای ریاضتی گذشته و به تبع آن خروج یونان از حوزه پولی یورو است.

ارسال نظر: