وزیر خارجه یونان: از حوزه یورو خارج نخواهیم شد

کدخبر: 1010316

در پی انتشار گزارش‌ها درباره احتمال خروج یونان از حوزه یوور، "نیکوس کوتزیاس" وزیر خارجه این کشور گفته است که کشورش از حوزه یورو خارج نخواهد شد

به گزارش «نسیم» به نقل از پرس تی وی، کوتزیاس وزیر خارجه یونان روز دوشنبه درملاقات با سفیر این کشور گفت: یونان از حوزه یورو خارج نخواهد شد و برای توسعه روابط بیشتر با چین و همکاری ‎ ‌ ها در تمامی حوزه‌ها آمادگی دارد .

این مقام یونانی در حالی این اظهارات را بیان کرده است که پارلمان این کشور لایحه برگزاری همه ‌پرسی درباره‌ی خواسته‌های وام دهندگان بین المللی را تصویب کرد .

دست کم یکصد و 79 نماینده‌ی پارلمان یونان شامگاه شنبه (6 تیر) به طرح پیشنهادی دولت برای برگزاری همه پرسی درباره رد یا قبول خواسته‌های وام دهندگان بین‌المللی در ازای کمک مالی به یونان رای مثبت دادند.این همه پرسی در 5 جولای 2015 برگزار خواهد شد .

به دنبال نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل درباره‌ی یونان، نخست وزیر این کشور برگزاری این همه پرسی را خواستار شد .

یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان در نشست بروکسل از همکاران خود در حوزه‌ی یورو درخواست کرد مهلت بازپرداخت بسته‌ی کمک مالی کشورش را که سه‌شنبه به اتمام خواهد رسید، تمدید کنند. یونان قصد داشت با این درخواست برای شرکت شهروندان یونانی در همه‌‌پرسی پنجم ژوئیه زمان بخرد .

درخواست تمدید بازپرداخت بسته‌ی نجات اقتصادی یونان پذیرفته نشد و اتحادیه‌ی اروپا اعلام کرد اعتباری نیست که دولت یونان اصلاحات اقتصادی مورد توافق را اجرا کند .

الکساندر سیپراس نخست وزیر یونان نیز روز شنبه پیش از رای گیری در پارلمان گفت مطمئن است مردم یونان به اولتیماتوم وام دهندگان شامل بانک مرکزی اروپا، کمیسیون اروپا و صندوق بین المللی پول، رای منفی خواهند داد .

تروئیکای وام دهندگان بین المللی یونان روز جمعه در ازای موافقت آتن با فهرستی از اصلاحات ریاضت‌طلبانه بر مبنای یک توافق جدید میان دو طرف، طرح پیشنهادی کمک مالی به ارزش دوازده میلیارد یورو (سیزده میلیارد و چهارصد میلیون دلار) به یونان را به مدت پنج ماه تمدید کرد .

از دسامبر گذشته تاکنون، این سومین بار است که تروئیکایِ طلبکاران یونان، طرح بسته‌ی کمک مالی به یونان را تمدید می‌کند .

وام دهندگان از دولت سیپراس خواسته‌اند با اصلاحات کلیدی درباره مالیات بر ارزش افزوده (VAT) و حقوق بازنشستگی موافقت کند .

یونان پیشنهاد روز جمعه وام دهندگان را رد و به جای آن طرح برگزاری همه‌پرسی را مطرح کرد .

یونان در سال‌های 2010 و 2012 میلادی، پس از بحران بدهی در سال 2009 و در ازای اجرای تدابیر ریاضت طلبانه، دو بسته کمک مالی در مجموع به ارزش 240 میلیارد یورو ( 272 میلیارد دلار) از وام دهندگان خود دریافت کرد .

ارسال نظر: