حجت‌الاسلام محمدیان: برگزاری کنسرت موسیقی در دانشگاه ها اهانت به دانشگاه است

کدخبر: 1010373

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها درضیافت افطار با تشکل‌های دانشجویی گفت: ترویج و برگزاری کنسرت‌های موسیقی در فضای دانشگاه را مخالف سیاست های فرهنگی نظام و به دور از شأن دانشگاه می‌دانیم

به گزارش «نسیم» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در ضیافت افطاری تشکل های دانشجویی در خصوص ویژگی های ماه مبارک رمضان گفت:‌ماه رمضان یک فرصت ویژه ای است برای ارتباط با خداوند متعال برای تهذیب نفس و زدودن زنگارها از دل که در طول سال اتفاق می افتد. در این ماه آماده می شویم تا در شب قدر تصمیمات سرنوشت سازی را برای خودمان اتخاذ کنیم و با خداوند عهد ببندیم برای بدنگی خالصانه او ؛ با خداوند عهد ببندیم برای اینکه در راه حق و در مسیری که رضای خدا هست قدم برداریم و همه اینها مقدمه ای است تا ایمان مان را بتوانیم بارورتر کنیم و کاری کنیم که ایمان در دل ما رسوخ پیدا کند و شخصیت و حقیقت ما را کاملا تحت تصرف خودش قرار دهد.

وی تأکید کرد: ایمان دو شرط لازم دارد تا بخواهد هم بماند و هم اعتلاء و ارتقاء پیدا کند که یک شرط آن "تواصوا بالحق" و شرط دیگر "تواصوا بالصبر" است . وی افزود: خسرانی که در سوره والعصر آمده است برای همه وجود دارد، همه در خسرانند مگرکسانیکه ایمان و عمل صالح را به همراه دو شرط مذکور در کنار هم داشته باشند. اگر این دو شرط نباشد ایمان انسان به جایی نخواهد رسید چون در طی این مسیر به قدری هم چرب و شیرین و هم سختی ها و تلخی ها وجود دارد ، این توالصوا بالحق و تواصوا بالصبر است که نمی گذارد این چرب و شیرینی از یک سو و تلخی و مصیبت از سوی دیگر ما را از مسیر اصلی منحرف کند و به آن مقصد اعلی برساند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان تأکید کرد: این جلسات و نشست ها که ما با هم داریم همه باید رنگ توالصوا بالحق و توالصوا بالصبر را به خود بگیرند.

وی افزود: خدا می گوید می توانستیم انسان ها را به گونه ای بیافرینیم که فقط در مسیر حق باشند ولی خداوند این کار را نکرد و نفس را هم در وجود انسان قرار داد تا انسان مسیر را خودش انتخاب کند لذا ممکن است ما به سمت مسیر غیر حق هم تمایل پیدا کنیم. بالاخره نفس اماره بالسوء در همه ما فعال هست و می تواند ما را به مسیر غیر حق هم بکشاند.

وی تصریح کرد: وجود منافع و یا تحلیل های غلط، ممکن است ما را در تشخیص راه حق دچار اشتباه کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: مهمتر از آن این است که خیلی وقت ها حق را متوجه می شویم و آن را می فهمیم اما سختی هایی نمی گذارد این حق را دنبال کنیم لذا باید همدیگر را کمک کنیم در این مسیر پایداری کنیم و استقامت داشته باشیم و در این راه بایستیم.

وی افزود: البته ایستادگی بر حق هزینه های زیادی دارد و هزینه اش به قدری زیاد است که گاهی افراد خیلی مدعی هم ممکن است از ایستادگی روی حق منصرف شوند و میدان را خالی کنند. دیگران هم تلاش می کنند تا این ایستادگی را از ما بگیرند باید یکدیگر را کمک کنیم تا در این مسیر بمانیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد:‌خیلی ها در این مسیر آمدند ولی تا آخر نتوانستند بماند؛ "الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا" ، ربنا الله را خیلی ها گفتند اما استقامت است که نتیجه را مترتب می کند. باید همه به یکدیگر کمک کنیم؛ هم در تشخیص حق که درست تشخیص دهیم و هم در وفاداری به حق که واقعا پای حق بایستیم، هم در صبر و ایستادگی و استقامت و ماندن در پای این درختی که همه در شکوفایی اش به گونه ای گام برداشتیم. این موجب می شود تا آن ایمان و عمل صالح به نتیجه برسد.

وی با اشاره به وجود اختلاف نظرها در مسائل مختلف افزود: حتما دیدگاه هاو سلیقه های متفاوت وجود دارد اما اینها زمانی می تواند موجب رشد و اعتلاء شود که محوریت حق را از دست ندهیم و همه به هم کمک کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اینکه باید درخصوص تشخیص حق از باطل به هم کمک کنیم گفت:‌ این کاری است که نه فقط تشکل ها بلکه همه باید در حق هم انجام دهیم و ما هم تلاش مان این است که در این جلسات آن محوریت مسائل معنوی و دینی فرامش نشود. مسائل دینی و ارزشی مانند نخ تسبیح هستند و اگر آن نخ تسبیح پاره شود دیگر هر چقدر هم دانه های آن تسبیح دانه های مرغوبی باشند، کارآیی خودشان را ازدست خواهند داد. نخ تسبیح ما توجه به خداست؛ توجه به آخرت و مسئولیت های بندگی است که در نزد ماست. توجه به امانتی است که این ملت 38 سال است بر دوش ما گذاشته است؛ این ملت بیشترین زحمت را برای انقلاب اسلامی کشیده است و این امانت امروز بر دوش شما جوانان منتقل شده است و بناست این امانت را تحویل بگیرید و سالم به مقصد برسانید.

وی افزود: نگاه شما فعالان فرهنگی و سیاسی دانشگاه ها به فضای آموزش عالی و فعالیت هایی که در دانشگاه ها انجام می شود، آنچه که به نظر شما می تواند فضای دانشگاه ها را به سمت اهداف عالی نظام و انقلاب بیشتر و بهتر سوق دهد، برای ما دارای اهمیت است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: اینکه شما سال تحصیلی آینده را چطور ارزیابی می کنید؛ و فکر می کنید چه نکاتی را خوب است که مدنظر قرار گیرد؛ برای ما مهم است؛ چرا که سال آینده تحصیلی سال پرکار و مهمی است چون مسائل مهم بین المللی، هسته ای و انتخابات مجلس و ... وجود دارد که سال تحصیلی آینده را سال مهمی از نظر سیاسی و اجتماعی قرار خواهد داد، لذا نگاه شما برای ما اهمیت دارد که شما چگونه سال آینده را تحلیل می کنید و به نظر شما چه مسائلی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان در خصوص برگزاری جلسات هم فکری تشکل ها افزود: جلسات مجمع تشکل ها جدی گرفته شود و این مباحثی که مطرح شد می تواند در آنجا و درفضای دوستانه ای که شکل میگیرد می تواند به شفاف شدن ذهن ها کمک کند و بسیاری از این مسائلی که ممکن است از دور ابهاماتی در آن باشد در این جلسات و به صورت رودرور رفع ابهام شود .

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به موضوعات مطرح شده توسط نمایندگان تشکل های حاضر در جلسه در خصوص عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیته تعیین رؤسای دانشگاه ها گفت: در خصوص عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی و نحوه تعیین روسای دانشگاه ها نکاتی مطرح شد، اما نکته حائز اهمیت این است که توجه داشته باشیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مجموعه متنوع و دارای دیدگاه های مختلفی است، نگاه ها و طرز فکرهای مختلفی در شورا وجود دارد و مجموعه آن واقعا مجموعه فاخری است و تا کنون خدمات فراوانی به نظام داده است و البته همین انتظار هم از شورا می رود.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی خودش مصوب کرده بود که روسای دانشگاه ها در صحن شورا مورد تأیید قرار گیرد و دراین مورد قانون گذار، خود شورا بوده است و حالا خود شورا تصمیم گرفت اختیارش را تفیض نماید به یک کمیته 5 نفره . البته عده ای مخالف پیشنهاد بودند اما مخالفت آنها با اختیار شورا برای چنین کاری نبود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد:‌ بنده این موضوع را خلاف قانون نمی دانم چه اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در موارد متعددی برخی اختیاراتش را به شوراهای دیگر محول کرده، مانند شورای تحول در علوم انسانی، شورای اسلامی شدن دانشگاه ها، نقشه جامع علمی کشور و تعداد دیگر از شوراهای اقماری. وی افزود: البته بنده از نظر شخصی روال قبلی را در تعیین رؤسای دانشگاه ها بهتر می دانستم چرا که اگر انتخاب رؤسای دانشگاه ها در صحن شورا مطرح می شد در فضای بازتر و بهتری بحث می شد ولی وقتی این کمیته در شورا رای آورد دیگر بعنوان یک امر قانونی مورد قبول است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها همچنین در پاسخ به سؤال مطرح شده توسط تشکل های دانشجویی در خصوص تأیید رؤسای دانشگاه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دفاع از رؤسای دانشگاه ها گفت: بنده رؤسای دانشگاه ها را نیروهای علاقه مند و وفادار به نظام می دانم.

وی افزود: البته ممکن است برخی از آنها در تصمیم گیری ها دچار خطا شوند ولی هرگز به نظام خیانت نمی کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در خصوص فضای فرهنگی دانشگاه ها افزود: ما در خصوص مسائل فرهنگی دانشگاه ها نگرانی ِ واقعی و جدی داریم و اگر فضای فرهنگی در دانشگاه ها مدیریت نشود در دراز مدت حتما آسیب های جدی وارد خواهد کرد.

وی یکی از آسیب های جدی فضای فرهنگی دانشگاه ها را ترویج موسیقی و برگزاری کنسرت در دانشگاه ها دانست و تأکید کرد: طبق نظر مقام معظم رهبری که صریح فرمودند و منتشر هم شده است، ترویج موسیقی را در دانشگاه ها به مصلحت نمی دانیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه ها افزود: دانشگاه محل نوازندگی نیست. ما با ترویج موسیقی در فضای دانشگاه مخالفت جدی داریم و صریح هم بیان می کنیم که دانشگاه محل برگزاری کنسرت نیست. در فضای بیرون از دانشگاه ها، تالارها و مکان های زیادی وجود دارد که در آن کنسرت برگزار می شود.

وی تصریح کرد: ما برگزاری کنسرت و ترویج موسیقی در دانشگاه ها را مخالف سیاست های فرهنگی نظام می دانیم و این را اعلام کردیم و مکرر هم گفتیم و باز هم خواهیم گفت. اینکه در فضای دانشگاه ها گرو ههایی به عنوان نوازنده وارد دانشگاه شوند که اصلا فضای فرهنگی دانشگاه را نمی شناسند. ما این را اهانت به دانشگاه می دانیم؛ شأن دانشگاه خیلی بالاتر از این است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: البته استفاده معقول و متعارف از موسیقی های مرسوم و حلال که مورد قبول فضای فرهنگی دانشگاه ها است را در برنامه های دانشگاهی خلاف نمی دانیم.

گفتنی است در این مراسم نماینده بسیج دانشجویی، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور، دفتر تحکیم وحدت، نماینده انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی و جنبش عدالت خواه دانشجویی نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در خصوص مسائل آموزش عالی کشور و فضای فرهنگی و سیاسی در دانشگاه ها مطرح کردند.

نماینده تشکل های دانشجویی در دیدار با رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها سخنان خود را در محورهای زیر مطرح کردند.

- موضوع شکل گیری کمیته 5 نفره در شورای عالی انقلاب فرهنگی و انتقاد به نحوه تعیین رؤسای دانشگاه ها - انتقاد به برخی مسائل شکل گرفته در فضای فرهنگی دانشگاه ها مانند برگزاری کنسرت های موسیقی و اثر مخرب آن بر فضای دانشگاه - پیشنهاد پیگیری جلسات هم فکری تشکل های دانشجویی - پیشنهاد حضور فعال تشکل های دانشجویی فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه ها در بررسی و پیگیری موضوعات اقتصای و کلان کشور با توجه به محوریت اقتصاد مقاومتی بیان شده از سوی مقام معظم رهبری - انتقاد از ضعف مسئولان فرهنگی دانشگاه در خصوص برخورد با مسائل ضد فرهنگی در دانشگاه

ارسال نظر: