خبرگزاری فرانسه: پیش‌نویس توافق سیپراس به تایید پارلمان یونان رسید

کدخبر: 1012718

نمایندگان پارلمان یونان جمعه شب با پیش نویس توافقنامه‌ای که دولت یونان به طلبکاران بین المللی این کشور پیشنهاد کرده است، موافقت کردند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آتن، پیش نویس توافق نامه ای که دولت الکسیس سیپراس نخست وزیر چپ افراطی یونان به تروئیکای طلبکاران بین المللی آتن ارائه کرده است، روز جمعه چراغ سبز پارلمان یونان را دریافت کرد اما شماری از نمایندگان حزب سیپراس در این رای گیری از طرح دولت در این زمینه حمایت نکردند .

نخست وزیر یونان که این رای گیری را " مسئولیت بزرگ ملی " توصیف کرده بود، شب گذشته در رای گیری پارلمان توانست حمایت دویست و پنجاه و یک نماینده را از مجموع سیصد نماینده پارلمان جلب کند. چراغ سبز پارلمان یونان به طرح الکسیس سیپراس به وی اجازه می دهد روز شنبه مذاکرات خود را با طلبکاران یونان شامل اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول با محوریت پیشنهادهایی که وی پنجشنبه شب به آنها ارائه کرد، از سر گیرد .

اما نکته منفی رای گیری جمعه شب درباره این طرح در پارلمان یونان برای حزب چپ افراطی سیریزا این بود که ده نماینده به حزب پشت کردند. هشت تن از این نمایندگان به پیشنهاد الکسیس سیپراس رای ممتنع و دو تن از آنها رای منفی دادند .

در میان هشت نماینده ای که به پیش نویس توافق یونان با طلبکاران این کشور رای ممتنع دادند شخصیت های برجسته ای نیز وجود داشتند: پاناجیوتیس لافازانیس وزیر انرژی، دیمیتریس استراتولیس وزیر مشاور بیمه اجتماعی وابسته به جناح ضدوحدت اروپا در حزب سیریزا و همچنین زوئه کونستانتوپولو رئیس پارلمان یونان که سومین فرد قدرتمند یونان محسوب می شود .

علاوه بر این چند تن از دیگر نمایندگان حزب حاکم یونان نیز در این رای گیری حضور نداشتند که یانیس واروفاکیس وزیر دارایی پیشین یونان یکی از آنها بود. اما پیش نویس توافق پیشنهادی الکسیس سیپراس در نهایت با حمایت شماری از نمایندگان احزاب مخالف، سوسیالیست ها و محافظه کاران به تصویب رسید چرا که اکثریت دولتی در پارلمان یونان از یکصد و چهل و نه نماینده حزب سیریزا و سیزده نماینده حزب کوچک راستگرای حاکمیت‌گرای آنل Anel تشکیل شده است .

تحلیلگران سیاسی بر این عقیده هستند که فرار شماری از اعضای حزب سیریزا در رای گیری جمعه شب، می تواند در روزهای آینده موجب تحولات سیاسی در یونان شود و سیپراس را به ایجاد اصلاحات در ترکیب کابینه خود وادار سازد. مذاکرات میان دولت چپ افراطی یونان و تروئیکای طلبکاران بین المللی این کشور برای دستیابی به توافق در زمینه اصلاحات مالی و کاهش هزینه های عمومی به منظور جلوگیری از ورشکستگی مالی یونان و خروج آن از منطقه یورو در پنج ماه گذشته بی حاصل مانده است. مشکلات مالی سه شنبه هفته دولت یونان را مجبور کرد در بازپرداخت اقساط بدهی های خود به صندوق بین المللی پول ابراز ناتوانی کند و به این ترتیب دستش از کمکهای مالی این نهاد بین المللی کوتاه شود .

الکسیس سیپراس ضمن دفاع از بسته پیشنهادی دولت به طلبکاران خود در سخنرانی جمعه شب خود در پارلمان اذعان کرد که تدابیر پیش بینی شده در این پیش نویس توافق دشوار هستند و با وعده های انتخاباتی چپ افراطی فاصله دارند .

ارسال نظر: