دعوت از شرکت‌های فرانسوی برای واردات نهاده‌های دانش‌بنیان کشاورزی

کدخبر: 1012865

چندی پیش خلقانی، رئیس اسبق سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرده بود علی‌رغم وجود بیش از ۱۰۰۰ دستاورد تحقیقاتی در سال، دولت از تجاری‌سازی یافته‌های محققان ایرانی حمایت نمی‌کند

این قراردادهای تجاری و سپردن بازارهای بزرگ محصولات دانش بنیان به شرکت‌های فرانسوی در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش رئیس اسبق سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرده بود علی‌رغم وجود بیش از ۱۰۰۰ دستاورد تحقیقاتی در سال، دولت از تجاری‌سازی یافته‌های محققان ایرانی حمایت نمی‌کند. دکتر خلقانی همچنین خطر وابستگی در کالاهای استراتژیک کشاورزی به کشور خاص اروپایی را هشدار داده بود.
اخبار رسیده حاکی از ولع فرانسوی‌ها برای تسخیر بازار محصولات دانش‌بنیان کشاورزی ایران است. زمزمه‌های ورود مجدد فرانسه به بازارهای داخلی از دو سال پیش مطرح شد و هم اکنون به طور رسمی برخی قراردادها فی‌مابین مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و برخی شرکت‌های دولتی و خصوصی فرانسه بسته شده است.
شرکت‌های دانش‌بنیان فرانسه که به دنبال تسخیر بازار کشاورزی ایران‌اند
به گزارش رجانیوز، این اتفاقات در حالی رقم می‌خورد که رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولین نظام که مورخ ۲/۴/۹۴ برگزار شد، دولت‌مردان را از واردات کالاهای اروپایی بر حذر داشتند. ایشان افزودند واردات کالای اروپایی گرچه ساده ولی مهلک خواهد بود به گونه‌ای که زمام اختیار امور داخلی کشور را به دست دشمن خواهد داد ( لینک مرتبط ).
Video Player
رهبر انقلاب - واردات مهلک.mp۴ | دانلود فیلم
شایان‌ذکر است هلدینگ تحقیقات کشاورزی ادپتا (Adepta) شرکت‌های فرانسوی رجت (RAGT)، ای او (AO)، اوتک (Otech)، اورالیس و وتو فارما (Veto-Pharma) را برای معرفی پتانسیل‌های خود با مسئولین ایرانی معرفی کرده است، که برخی از این دیدارها منتج به قراردادهایی شده است.
نشست حجتی و رئیس کمسیون مجلس ملی فرانسه برای توسعه همکاری‌های کشاورزی
یکی از نهاده‌های دانش‌بنیان و استراتژیک کشاورزی، بذر اصلاح شده است که شرکت رجت (RAGT)، ستیوم و اورالیس اعلام آمادگی کرده‌اند در محصولات کلزا، گندم، تریتیکاله، جو، سورگوم و آفتابگردان بذور اصلاحی خود را به کشاورزان ایرانی بفروشند. گفته می‌شود قرارداد بذر پُرمحصول شرکت اورالیس منعقد شده است ( خبر مرتبط ).
علاوه بر فناوری اصلاح بذر، فرانسوی‌ها برای رشته فناوری‌های ژنتیک گوسفند و بز، ارقام جدید برای توسعه باغ‌های متراکم، انتقال فناوری‌های گلخانه‌ای، تجهیزات آبیاری هم به دنبال بستن قراردادهایی با وزارت جهاد کشاورزی ایران هستند.
همچنین طبق اخبار رسیده از وزارت جهاد کشاورزی، علاوه بر بذور کلزا، تفاهم‌نامه‌های واردات تجهیزات مورد نیاز تلقیح مصنوعی دام، داروی جدید کنه واروا، ارقام جدید گندم، جو، سورگوم و آفتابگردان امضاشده و اخیراً خبر راه‌اندازی نخستین مرکز تکثیر ماهیان دریایی طرحی مشترک میان ایران و فرانسه در قشم به طور رسمی اعلام شده است (لینک اخبار مرتبط + + + + + + ).
این قراردادهای تجاری و سپردن بازارهای بزرگ محصولات دانش بنیان به شرکت‌های فرانسوی در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش رئیس اسبق سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرده بود علی‌رغم وجود بیش از ۱۰۰۰ دستاورد تحقیقاتی در سال، دولت از تجاری‌سازی یافته‌های محققان ایرانی حمایت نمی‌کند. دکتر خلقانی همچنین خطر وابستگی در کالاهای استراتژیک کشاورزی به کشور خاص اروپایی را هشدار داده بود. ( لینک خبر ).
نماینده شرکت ادپتا در حال امضاء قرارداد- عباس کشاورز ایستاده از راست چهارمین نفر مأمور وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه همکاری‌ها
در این بین سؤالی مطرح می‌شود که چرا وزارت جهاد کشاورزی به جای تجاری‌سازی هزاران یافته تحقیقاتی سازمان‌های تحقیقاتی زیرمجموعه خود چرا همچنان برای حل ساده‌ترین مسائل حوزه کشاورزی به کشورهای بیگانه مستمسک می‌شود؟ همچنین چرا در بین کشورهای پیش رو در عرصه فناوری کشاورزی، سراغ کشوری می رود که در مذاکرات هسته‌ای سخت‌ترین مواضع را علیه ایران دارد و نقش پلیس بد را بازی می‌کند. کشوری که شرکت‌های بزرگ صنعتی آن در تحریم‌های اقتصادی اخیر (۹۰-۹۱) با ایران‌خودرو جهت تحویل قطعات یدکی و شرکت‌های هواپیمایی برای انتقال قطعات یدکی هواپیماهای ایرباس و دستورالعمل‌های راهنما قطع رابطه کرده و صریحاً اعلام می‌کند نماینده رژیم غاصب صهیونیستی در مذاکرات ۵+۱ است !
ارسال نظر: