زنگ گوشخراش سقوط یورو در گوش اتحادیه اروپا پیچید

کدخبر: 1013276

در حالی که بازارها در انتظار نتیجه مذاکرات حساس بین یونان و سران منطقه یورو هستند، امروز دوشنبه ارزش یورو در برابر دلار کاهش یافت و ارزش سهام در بازارهای بورس با افزایش همراه بود

به گزارش نسیم، ساعت چهار به وقت گرینویچ، کمی پس از اعلام پیش نویس توافق پیشنهادی از سوی فرانسه، آلمان و یونان، ارزش سهام در بازارهای بورس توکیو 1.50 درصد، سیدنی 0.64 درصد، سئول 1.25 درصد و هنگ کنگ 0.22 درصد افزایش یافت.
امروز دوشنبه هر یورو حدود 1.1136 دلار ارزش گذاری شد. شامگاه جمعه حدود ساعت 21 به وقت گرینویچ ارزش هر یورو، 1.1149 دلار بود. همچنین ارزش یورو در برابر ین ژاپن کاهش یافت و هر یورو با 136.40 ین مبادله شد. شامگاه جمعه این رقم 136.86 بود.
به گفته منبعی اروپایی، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه، الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان و دونالد توسک رئیس شورای اروپا شب گذشته در بروکسل پیش نویس توافقنامه ای را تدوین کردند.
این منبع گفت این متن به زودی به سران 19 کشور منطقه یورو ارائه می شود.
یونان که ساز و کار نظارت بر سرمایه ها را به اجرا گذاشته و بانک های آن از 29 ژوئن تعطیل است، با تعلیق کمک های فوری بانک مرکزی اروپا مواجه شده است.
با توجه به نتیجه نشست سران بروکسل یونان امروز دوشنبه تصمیم می گیرد که آیا اقتصاد آن تحت حمایت مالی اروپا باشد یا خیر.
فرضیه خروج موقت یونان از منطقه یورو برای نخستین بار به صورت کتبی در پیش نویس طرحی مطرح شد که روز یکشنبه وزیران دارایی منطقه یورو از آن دفاع کردند.
براساس این سند، « در صورت دست نیافتن به توافق، مذاکره درباره خروج موقت یونان از منطقه یورو با امکان تقسیط بدهی های این کشور، پیشنهاد می شود». سناریوی خروج یونان از منطقه یورو در پیش نویس توافق جدید وجود ندارد.
استیون انگلاندر (Steven Englander)، تحلیلگر ارز در موسسه سیتی گروپ، به خبرگزاری بلومبرگ گفت بازارها به طور عجیبی واکنش چندانی نشان نمی دهند.
وی افزود نبود توافق و دشواری شرایط واضح است، اما سرمایه گذاران ترجیح می دهند منتظر پایان مذاکرات باشند تا این که آن را پیش بینی کنند.
بازارهای آسیایی همچنین به آشفتگی های بازار بورس در چین پس از سه هفته سقوط، چشم دوخته اند.
شاخص بورس شانگهای پس از مداخله گسترده مقامات چین برای مهار سقوط بورس، در آغاز معاملات امروز دوشنبه یک درصد و در اواسط معاملات، 2.28 درصد افزایش یافت.
ارسال نظر: