آقای درویش، آتشی که از شهادت حسین(ع) بر قلب مومنین افتاده با رستاخیز شما شعله‌ور نمی‎شود

کدخبر: 1013343

سیدمرتضی فاطمی، سردبیر هفته نامه پنجره در یادداشتی در خصوص فیلم "رستاخیز" آورده: جناب درویش، آیا قاسم‌بن‌الحسن (ع) قریب ۳۰ سال از عمرش گذشته بود؟/ متاسفم که بگویم برخی از کارگردانان ما به مرض "خود دیگر انگاری" مبتلا شده‎اند. جزئیاتش بماند

به گزارش «نسیم»، پس از نمایش جشنواره ای فیلم رستاخیز ، سیدمرتضی فاطمی، سردبیر هفته نامه پنجره، طی یادداشتی با عنوان "خورشید کلوزآپ ندارد" انتقاداتی جدی درباره رستاخیز مطرح کرد. بازخوانی این یادداشت برای آگاهی بیشتر مردم در شرایط حاضر مناسب به نظر می رسد.

"قیام اباعبدالله (علیه‌السلام) و به‎ویژه روز عاشورا، از چنان محتوای دراماتیک و زیبایی برخوردار است که ملهم از هرگوشه آن می‎توان صد‎ها اثر ادبی و سینمایی فاخر تولید کرد. شیعه با تصویرسازی این حماسه و در اندوه آن سال‎ها گریسته است. همواره در روز‎های پس از اکران این فیلم با خود تکرار کردم که نیت درویش از ساخت این فیلم، تقویت و گسترش فرهنگ شیعی بوده و قصد تحریف تاریخ و لطمه زدن به این واقعه تاریخی را نداشته و زحمت خود را کشیده، اما از کار در نیامده است؛ هنوز هم به این امر اعتقاد دارم. اما لجاجت و تعصبات کور بر نهادینه‎سازی فرهنگ «نمایش همه‌چیز و هیچ‌چیز»، پذیرفتنی نیست و موید این نظریه است که برای ساخت و ادای حق مطلب قیام اباعبدالله (علیه‌السلام) و حماسه‎‎هایی از این قبیل، اراده و عزم بشری و آشنایی با تکنیک‎‎های فیلمسازی و فرم به تنهایی کافی نیست.

بگذریم که به‌راحتی می‎توان این اثر را از منظر فنون سینمایی نیز نقد کرد. فیلمنامه از گسست جدی رنج می‎برد و فصول آن با یکدیگر همبستگی ارگانیک و دیالکتیک ندارد. معلوم نیست جامعه مخاطب فیلم شیعیانند یا برای همه ادیان و مذاهب ساخته شده است. معلوم نیست که اگر برای مخاطب خارجی ساخته شده کجای این داستان شلخته و کدام جلوه بصری می‎تواند مخاطب را سه ساعت بر صندلی سینما بنشاند؟ و اگر برای مصرف داخلی است که دیگر حرفی باقی نمی‎ماند. تمام آنچه را درویش به غلط و ناقص روایت کرده‌، مخاطب از بر است. اصلا مراجع عظام تقلید نیز حکم نکرده باشند، جناب فیلمساز بین‎المللی! در ازای اصرار بر نمایش شمایل عباس‌بن‌علی (علیهما‎السلام)، فرزندان آل‌الله، علی اکبر، قاسم (علیهم‌السلام) و... چه سود تعریف شده‎ای در باور مردم نسبت به مقدسات حاصل شد؟ شما صاحب فن و هنرمندید. اگر همین زودی‎ها جوانکی هوس کرد داستانی از این حماسه بسازد و به تأسی از جنابعالی و همقطارانتان این ذوات مقدس را ناشیانه تصویر کند تکلیف چیست؟ برخی فتح باب‎ها و اصرار بر آن‌ها، به ناکجا آباد ختم می‎شود. جناب درویش، شما ذوالفنون! با «هوشنگ»ها چه باید کرد؟ شنیده‎ایم که رستاخیزتان را اثری جهانی می‎پندارید که توان حضور در محافل بزرگ سینمایی جهان را دارد. از کدام فیلم حرف می‎زنید؟ فیلمی که حتی محض رضای خدا یک سکانس جذاب و تاثیرگذار ندارد؟ فیلمی که صحنه‎‎های اکشن آن بیشتر به جنگ گلادیاتور‎ها و راکی ۵ شبیه است تا نبرد آل‌الله (علیهم‌السلام) و یزیدیان؟ شنیده‎ایم برای ساخت روز رستاخیز سال‎ها تحقیق و پژوهش داشته‎اید. روی چه موضوعی تحقیق می‎کرده‌اید؟ معلوم نیست چگونه تحقیقات، شما را به‎سمت شذوذات روایی سوق داده است که گوشه‌چشم‎‎های دختری زیبارو (شقایق فراهانی)، حر (علیه‎السلام) و فرزندش را جذب کاروان اباعبدالله (علیه‌السلام) می‎کند؟ یعنی تحقیقات چندساله‎تان شما را قانع کرده که حضرت علی اصغر (علیه‎السلام) به‎واسطه تیر حرمله (لعنت‌الله‌علیه) کشته نشده است؟! یا جنابعالی به مقاتلی دسترسی دارید که در آن خون علی اصغر (علیه‎السلام) ـ که توسط امام به آسمان پاشیده می‎شود ـ بار دیگر به زمین باز می‎گردد و روی سم اسب می‎ریزد؟! کدام روایت و مقتل مورد مطالعه شما شهادت حضرت علی اکبر (علیه‎السلام) را بدین‌سان و با اندکی خراش پیشانی روایت کرده است؟ جناب درویش، آیا قاسم‌بن‌الحسن (علیه‌السلام) قریب ۳۰ سال از عمرش گذشته بود؟ و هزاران آیای دیگر که تمام مخاطبین معمولی و منبردیده برایشان ایجاد می‎شود. متاسفم که بگویم برخی از کارگردانان ما به مرض «خود دیگر انگاری» مبتلا شده‎اند. جزئیاتش بماند. به خدا قسم، خورشید کلوزآپ ندارد آقای درویش! آتشی که از قتل حسین (علیه‎السلام) بر قلب مومنین افتاده است، با رستاخیز شما شعله‌ور نمی‎شود. جناب درویش، حال مردم خوش است خرابش نکنید.

ارسال نظر: