دهقان: تحریم موشکی، تحقیق و توسعه و بازرسی‌ها هنوز در مذاکرات حل نشده

کدخبر: 1013534

عضو هیئت رئیسه مجلس: اگر خطوط قرمز رعایت نشده باشد مجلس و شورای امنیت توافق را تایید نمی‌کنند/ پایتخت‌ها در فرصت ۱۵ روزه نظر نهایی را اعلام می‌کنند/ آمانو پس از بازگشت از تهران، بر سرتوافقاتش دبه کرد

به گزارش خبرنگار «نسیم» محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 به نقطه بسیار حساسی رسیده و ممکن است در صورت تایید نهایی جمعبندی مذاکرات در پایتخت ها ، نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران اتفاق بیافتد.

وی با بیان اینکه ما به عنوان نمایندگان ملت ایران در مجلس از استقامت تیم مذاکره کننده ایرانی در دوسال گذشته در مقابل خواست های نامشروع آمریکایی ها حمایت میکنیم گفت: معتقدیم اعضای تیم مذاکره کننده ایران هم توان رویارویی و مذاکره با شش کشور بزرگ جهان را داشته و هم تاکنون امانت دار خوبی نسبت به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای حفظ منافع و حقوق ملت ایران بوده اند و با شجاعت تا به این لحظه در مقابل زیاده خواهی آمریکا یی ها ایستادگی کردند.

دستاوردهای هسته ای وین

این عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به دستاوردهایی که به واسطه ایستادگی و مقاومت تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات به دست آمده است گفت:‌ علاوه بر حفظ اصل حقوق هسته ای ملت ایران یا تعلیق و لغو همه تحریم های اقتصادی، قطعنامه ای که قرار بود شورای امنیت بلافاصله بعد از جمعبندی مذاکرات صادر کند منتفی شد و در نهایت صدور قطعنامه شورای امنیت به بعد از تایید پایتخت ها موکول شده است.

دهقان در ادامه افزود: بعد از جمعبندی مذاکرات که شاید در ساعت های آتی اعلام شود، فرصتی 15 روزه در اختیار پایتخت های 7 کشور حاضر در مذاکرات هسته ای قرار بیگرید تا ضمن بررسی جمعبندی مذاکرات، نظرات خود را اعلام کنند و این در حالی است که در صورت تایید نهایی ازسوی نظام، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

دهقان گفت که این فرصت برای بررسی جمعبندی مذاکرات این امکان را به پایتخت ها می دهد تا در صورت اشکال در متن نهایی مذاکرات آن را اصلاح کنند تا به سمت توافق خوب حرکت کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از دستاوردهای خوب این دوره از مذاکرات این است که با تدابیر رهبر معظم انقلاب و مقاومت تیم مذاکره کننده کشورمان زیاده خواهی های آمریکا در بیانیه لوزان نسبت به تحریم ها و سایر موارد کمتر شده و میتوان گفت که مذاکرات وین به مراتب بهتر از لوزان است.

دهقان یکی دیگر از دستاوردهای این دور از مذاکرات هسته ای در وین را لغو بازگشت اتوماتیک تحریم ها خواند و گفت که دیگر آمریکا و اروپایی ها نمی توانند بدون نظر ایران و اجماع در یک هیات مستقل تحریم های ظالمانه هسته ای ایران را بازگردانند.

درخواست های نامشروع امریکا در آخرین دقایق مذاکرات

این عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه در ساعات و لحظات پایانی مذاکرات آمریکایی ها سعی دارند تا خواسته های نامشروع خود را به تیم ایرانی تحمیل کنند گفت: یکی از خواسته های نامشروع آنها این است که میخواهند به بهانه حفظ تحریم تسلیحاتی ایران ساختار تحریم اقتصادی را نیز علیه ملت ایران حفظ کنند و این به زیان مردم ما خواهد بود و از طرفی انتظار ها از تیم مذاکره کننده کشورمان این است که در این مورد خاص هم مقابل زیاده خواهی طرف غربی ایستادگی کنند.

وی گفت یکی دیگر از مواردی که آمریکایی ها تلاش میکنند تا به ایران تحمیل کنند پافشاری آنها بر بازرسی از اماکن نظامی کشورمان است که پیشتر از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از خطوط اصلی شمرده شد.

وی در ادامه افزود: حتی در سفر اخیر آقای آمانو به تهران توافقاتی در خصوص نوع دسترسی به اماکن نظامی کشور صورت گرفت اما متاسفانه آقای آمانو بعد از خروج از ایران نسبت به این توافقات همچون آمریکایی ها دبه کرد.

دهقان گفت: موضوع سومی که آمریکایی ها خیلی بر روی آن اصرار دارند بحث محدود کردن تحقیق و توسعه هسته ای ایران است.

وی با بیان اینکه دستاورد هسته ای ایران کاملا بومی است و نمیتوانیم فکر دانشمندان کشورمان را محدود کنیم و بگوییم شما حق تحقیق و توسعه ندارید گفت: ایران همه نظارت های مربوط به عدم انحراف به سمت سلاح های هسته ای را پذیرفته است اما آمریکایی ها حاضر نیستند تحقیق و توسعه علوم هسته ای را که یک کار علمی است بپذیرند و این مشکوک به نظر میرسد و تیم مذاکره کننده کشورمان قطعا زیر بار این زیاده خواهی آمریکا نخواهد رفت.

دهقان گفت آمریکایی ها می خواهند ضمن موافقت با یک تحقیق و توسعه کاریکاتوری از سوی ایران با تحقیق و توسعه علمی دانشمندان ما مخالفت کنند و این یکی از خطوط قرمز اصلی نظام و ملت ایران است.

وی اظهار داشت: آمریکا می خواهد برای سالهای طولانی و بیش از 10 سال فعالیت های هسته ای ایران را محدود کند و به عنوان یک کشور ویژه محدودیت های علمی برای ملت ایران ایجاد کنند که قطعا به ضرر کشور و مردم خواهد بود.

این عضو هیات رئیسه مجلس این را هم گفت که مجلس شورای اسلامی همچنان که در گذشته و در مصوبه اخیرش از توافق خوب استقبال کرده است اکنون نیز از تیم مذاکره کننده دفاع و از توافق خوب استقبال خواهد کرد و به هیچ وجه توافق بد را که به ضرر منافع ملت و کشور باشد نخواهد پذیرفت. ما توافقی را معتبر میدانیم که در آن تحریم ها لغو شده و اجازه دسترسی و بازجویی از اماکن غیر هسته ای و دانشمندان داده نشود و تحقیق و توسعه علمی هم در کشور ادامه داشته باشد.

موضوعی که برای ما مهم است این است که اظهار نظرها در باره جمعبندی مذاکرات باید مدیریت شده باشد. اگر به توافق خوب برسیم که قطعا خواست نظام و ملت خواهد بود و اگر هم مذاکرات به شکست انجامید آسمان به زمین نیامده و وحدت مسوولان و ملت ایران باید حفظ شود.

دهقان با بیان اینکه تا به حال هردستاوردی که به دست آوردیم ماحصل مقاومت سالهای متمادی و وحدت و یکپارچگی ملت ایران و تدبیر رهبر معظم اتقلاب و البته هوشمندی تیم مذاکره کننده هسته ای بوده است گفت: نباید با هیجانات کاذب بعد از جمعبندی نهایی مذاکرات آدرس غلط به دشمنان بدهیم چرا که بعد از پایان مذاکرات در فرصتی 15 روزه باید متن جمعبندی مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی ایران بررسی شود و در نهایت با تصویب این شورا و دوماه بعد از آن بررسی کنگره آمریکا و اعلام نظر نهایی آنها توافق حاصل شده است.

دهقان این را هم گفت که نباید از موضوع هسته ای به عنوان یک موضوع ملی سو استفاده سیاسی و انتخاباتی شود.

این عضو هیات رئیسه مجلس در پایان گفت آمریکایی ها که شدیدا نیازمند توافق هستند بدانند اگر در این لحظات حساس همچنان زیاده خواهی خود را به امید تحمیل آنها به ایران ادامه دهند و بخواهند خط قرمز مورد نظر نظام و منافع ملت ایران را مخدوش کنند مجلس شورای اسلامی در برابر آنها خواهد ایستاد و شورای عالی امنیت ملی هم فقط توافقی را تایید خواهد کرد که خطوط قرمز نظام که به آن اشاره کردیم رعایت شده باشد.

ارسال نظر: