ارشدی: دولت از طریق بانک‌ها به خزانه بانک مرکزی نزدیک شده و این خیلی خطرناک است

کدخبر: 1013652

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی در گفتگو با «نسیم»: از عوامل افزایش نقدینگی، مطالبات معوقی است، که از سالیان گذشته شکل گرفته و عامل دیگر سررسید اوراق مشارکت است، که از سالیان قبل توزیع شده است

علی ارشدی عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گفتگو با «نسیم» شتاب رشد نقدینگی در دولت یازدهم را بالا دانست و اظهار کرد: در حال حاضرنقدینگی به شکل فزاینده ای در حال افزایش است و به جای بخش عرضه و تولید بیشتر به سمت سفته بازی و دلالی می رود.

تولید کنندگان هم ترجیح می دهند از نقدینگی در بخش سفته بازی استفاده کنند

وی افزود: حتی تولید کنندگان براساس برخی از منطقهای اقتصادی ترجیح می دهند از نقدینگی در بخش سفته بازی استفاده کنند، که آن هم براساس شکل گیری انتظارات تورمی شکل می گیرد، مانند اتفاقی که درسال 91 برای دلار افتاد و در حال حاضر هر فعال اقتصادی به سمت بازاری که بهره بیشتری از آن ببرد، می رود.

این عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی در تشریح شرایط فعلی اقتصاد ایران به نسیم گفت: متاسفانه بورس ما مشکل دارد، که این ناشی از مشکلات اقتصاد بخش واقعی ماست و اقتصاد بخش سفته بازی هم که در رکود به سر می برد، چون افزایش قیمتها شدید بوده رکود به دنبال آن طبیعی است، همچنین از طرف دیگر منابع بانکها قفل شده است و ما با محدودیت منابع رو به رو هستیم، بنابراین همه چیز روی نتیجه مذاکرات سوئیچ شده تا بتواند چرخ اقتصاد ایران را قدری حرکت دهد، اگر این اتفاق بیفتد نقدینگی مشکل اصلی اقتصاد ایران نخواهد بود.

ارشدی با هشداردر خصوص استمراردر ترکیب پایه پولی در بلند مدت عنوان کرد: اگر ترکیب پایه پولی به شکل مداوم حفظ شود، نشان دهنده یک بیماری در بخش بانکی است، زیرا بانکهای ما در بلند مدت نمی توانند به بانک مرکزی بدهکار باقی بمانند.

دولت از طریق یانکها به خزانه بانک مرکزی نزدیک شده که این خطرناک است

وی افزود: اگر مشخص شود دولت بانکها را کنترل کرده، مشکل دیگری به وجود خواهد آمد، زیرا دولت از دریچه بانکها وارد شده و این اتفاق بسیار خطرناک خواهد بود چون دولت به طور غیر مستقیم از طریق بانکها به خزانه بانک مرکزی نزدیک خواهد شد و خطر بزرگتری را به همراه خواهد آورد و آن هم بحران در نظام بانکی خواهد بود.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بیان کرد: تداوم قرض گرفتن بانکها از بانک مرکزی در بلند مدت نشان دهنده یک اشکال ساختاری است، که به دولت برمی گردد، اما اگر کوتاه مدت باشد مشکلی پیش نخواهد آمد، زیرا ترکیب بدهکاران از دولت به بانکها تغییر می کند.

ارشدی در خصوص راههای کنترل نقدینگی به نسیم بیان کرد: برای کنترل روند نقدینگی که از قبل شروع شده نیاز به زمان داریم، به طور مثال بخشی از بدهی هایی که دولت به بانک مرکزی دارد، ناشی از عملکرد دوره های قبل است مانند اوراق مشارکت و وجوه اداره ای که در اختیار بانکها در آن زمان قرارگرفته بود.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی به تشریح ارتباط میان نقدینگی و تورم پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل کنترل تورم نقدینگی خیلی مشکلی را ایجاد نکرده است و احتمالا تا سال آینده کنترل دولت روی نقدینگی بیشتر خواهد شد.

مطالبات معوق و سررسید اوراق مشارکت عامل ایجاد نقدینگی است

ارشدی در خصوص دلایل افزایش نقدینگی گفت: یکی از عوامل افزایش نقدینگی، مطالبات معوقی است، که از سالیان گذشته شکل گرفته و عامل دیگر سررسید اوراق مشارکت است، که از سالیان قبل توزیع شده و چون دولت پولی ندارد عملا این دیون به بانک مرکزی منتقل می شود.

وی با اشاره به افزایش بدهی بانکهای تجاری به بانک مرکزی در دو سال اخیر گفت: بانکها به خودی خود تمایلی به استقراض از بانک مرکزی ندارند، چون جریمه سنگینی را باید بپردازند، بانک مرکزی هم به دلیل تورم احتمالی تمایلی ندارد، که به این بانکها پولی بدهد.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی افزود: بانک مرکزی نمی تواند از یک سو تورم را کنترل کند و از سوی دیگر اجازه دهد که پایه پولی به همین شکل منبسط شود، بنابراین تمایل بانک مرکزی به انقباض پایه پولی است، ولی شرایطی به وجود آمده که نتوانسته جلوی آن را بگیرد.

ارشدی خاطرنشان کرد: موعد سررسید اوراقهای مشارکتی سالهای قبل فرارسیده است و باید پول آن پرداخت شود و دیونی وجود دارد که به دلیل آن دولت به بانکها بدهکار است، اما به دلیل اینکه پولی ندارد، نمی تواند پرداخت کند، بنابراین طبیعتا همه این بدهی ها به خزانه بانک مرکزی منتقل می شود و از آن طریق تقبل می شود.

وی در خصوص میزان ظرفیت ایران در جذب نقدینگی بیان کرد: فضای اقتصاد ایران به اندازه کافی توانایی جذب نقدینگی را دارد و ما نباید خیلی نگران نقدینگی باشیم زیرا در اقتصادی مانند آمریکا نقدینگی چیزی حدود 70 تا 80 درصد بوده و نقدینگی ژاپن هم دو برابر تولید ناخالص ملی این کشور است.

رابطه نقدینگی و تورم حتما یک به یک نیست

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: رابطه میان نقدینگی و تورم حتما تئوریک و یک یه یک نیست و اگر پتانسیل بخش عرضه ما با توجه به خوشبینی هایی که وجود دارد محقق شود، نقدینگی در ماههای آتی منجر به تورم نخواهد شد.

ارسال نظر: