"سرآغاز نابودگر" چرخش از دنیای رباتها به فضای فانتزی

کدخبر: 1013765

در "سرآغاز نابودگر" سینمای علمی تخیلی با شاکله ماتریالیستی اواخر قرن بیست جمز کامرون به سمت فضای فانتزی شبهه هری پاتری قرن بیست و یک هالیوود چرخش کرده است

گروه فرهنگی خبرگزاری «نسیم»-جواد محرمی- "آلن تیلور" نسخه دیگری از ترمیناتور را روی پرده سینماهای جهان دارد، فیلمی که جمز کامرون در اواخر قرن بیستم دوگانه آنرا ساخت و نزدیک به یک دهه سینمای جهان را تحت تاثیر جذابیتهای شگفت انگیز سینمایی آن قرار داد.

ترمیناتور یک که همزمان در ایران با نامهای نابودگر و روز داوری نیز شناخته می شد از داستانی آخرالزمانی بهره می برد که به مدد جلوه های ویژه کامپیوتری بدیع و جذابیتهای اکشن توانست نگاهها را به خود جلب کند. جلوه‌های ویژه و گرافیک رایانه‌ای این فیلم انقلابی بزرگ دراین زمینه در سینمای هالیوود ایجاد کرد. آنزمان بر خلاف حالا هنوز موجودات فرازمین سینما را آدم آهنیها تشکیل می دادند که از سلطه تفکر ماتریالیستی در سینمای آن مقطع هالیوود حکایت داشت و هنوز خدایان و شیاطین ورود بی قید و شرط خود به سینما را آغاز نکرده بودند.

جولان رباتها در ترمیناتور یک

فیلم جمز کامرون در ترمیناتور یک مخاطب را به سال ۲۰۲۹ می‌برد؛ دورانی که در بحبوحه یک جنگ هسته‌ای، ماشین‌ها و روبات‌ها عملاً کنترل زمین را به دست گرفته‌اند و مشغول نابود کردن آخرین انسان‌های باقی‌مانده هستند. نابودگر با بازی آرنولد شوارزنگر که یک ربات انسان‌نما است و بر خلاف نسخه دوم این فیلم بد من قصه است به سال ۱۹۸۴ از سوی بیگانگان غیر زمینی فرستاده می‌شود تا زنی جوان به نام سارا کانر با بازی لیندا همیلتون را که قرار است مادر جان کانر باشد را نابود سازد.

جان راجر در ترمیناتور کاراکتر ناجی بشریت را بازی می کند. او در نسخه اول فیلم هنوز به دنیا نیامده و نیروهای شر می کوشند به مانند فرعون از تولد او پیشگیری کنند. نیروهای شر در ترمیناتورهای یک و دو ربات ها هستند. موجوداتی که چند دهه سیطره بلامنازعی در آثار علمی-تخیلی هسینمای هالیوود داشتند.

به دنبال او نیروهای خیر که مدافع بشریت هستند نیز یک جنگجوی جوان به اسم کایل ریس را مامور می کنند تا از سارا کانر در مقابل نابودگر دفاع کند و این جنگجو که عاشق سارا کانر است حامل نطفه جان کانر هم هست چرا که سارا کانر توسط او باردار می‌شود. این دو فرستاده درگیر رقابتی پرفراز و نشیب می‌شوند تا این که در انتها نابودگر از بین می‌رود و ماه‌ها بعد سارا از آن جنگجوی جوان حامله‌است.

پس از موفقیت غیرمنتظره ترمیناتور یک در سال ۱۹۸۴، کامرون در حرکتی بلندپروازانه نابودگر ۲ را با هزینه‌ای بالغ بر یکصد و دو میلیون دلار ساخت.

در فیلم نابودگر دو یا روز داوری باردیگر یک شکارچی از زمان آینده، برای شکار جان کارنر به زمان حال می آید. از زمان نسل کشی اتمی سال 1997 توسط رباتها ها و علیه انسان ها، تنها یک مرد باقی مانده که می تواند در وضعیت بحرانی انسان ها تغییری به وجود آورد و او کسی نیست جز جان کارنر که در این فیلم یک نوجوان پانزده ساله است و قرار است در آینده و پس از فاجعه مذکور، رهبری انسان های باقی مانده در برابر ماشین ها را عهده دار باشد.

ترمیناتورهای فیلم جیمز کامرون فصل آغازی بر پروژه های آخرالزمانی هالیوود بود که با محوریت یک انسان منجی جلوی دوربین می رفت و در واقع از این زمان به بعد شاهد سیل فیلمهایی بودیم که از سوی فیلمسازان مطرح هالیوود درباره منجی انسانها ساخته می شد.

ادامه فیلمهای جمز کامرون از سوی آلن تیلور

اما "سرآغاز نابودگر" که به کارگردانی آلن تیلور ساخته شده و هم اکنون بر پرده سینماهای جهان قرار دارد پس از دو نسخه دیگر این فیلم که کامرون آنها را نساخته است تولید شده و از این نظر که روایت داستانی آن با ترمیناتورهای کامرون ارتباط پیدا می کند به نوعی می تواند ادامه ترمیناتور 2 محسوب شود.

در واقع "سرآغاز نابودگر" با نادیده گرفتن «نابودگر ۳» و «رستگاری نابودگر» که غنای داستانی چندانی به دو نسخه اول نمی افزودند و تقریبا خط داستانی دیگری را طی می کردند به داستان فیلم جیمز کامرون نقب می­زند تاجایی که مخاطبان این فیلم باید دو نسخه جمز کامرون را دیده باشند تا بتوانند از سیر داستانی "سرانجام نابودگر" مطلع شوند و قصه را دنبال کنند.

یکی از مشترکات اصلی دیگر فیلم "سرآغاز نابودگر" با ترمیناتورهای جمز کامرون حضور آرنولد شوارتزنگری است که زمانی به برکت هیکل تنومند و خوش تراشش توانسته بود به ستاره سینمای هالیوود تبدیل شود اما در این فیلم گرد پیری بر چهره او نشسته و دیگر از جذابیتهای ظاهری بهره نمی برد مضاف بر اینکه شوارتزنگر توانمندیهای بازیگری زیادی ندارد تا بتواند به واسطه ارائه آن مشتاقان جدی سینما را مجذوب کند.

فیلم آلن تیلور در پی گیری خط داستانی به قدری همسو و موازی با دو قسمت اول ساخته شده که شاید به سختی بتوان بدون دیدن دو فیلم قبلی متوجه داستان آن شد. "سرآغاز نابودگر" طوری ساخته شده است که شاید بتوان گفت اگر کامرون تصمیم به ساخت ادامه دو قسمت قبلی می­گرفت قسمت سوم را این گونه می­ساخت.

"سرآغاز نابودگر" متافیزیکی تر شده

گفته شده که کامرون به طورغیررسمی به گروه سازنده فیلم مشاوره داده است به علاوه اینکه او به بخشی از کمپین بازاریابی فیلم هم تبدیل شده است. کامرون، به طور صریح گفته که "سرآغاز نابودگر" نشان دهنده ادامه واقعی این مجموعه است.

در نابودگر سه اما فضای فیلم از فضای آدم آهنی ها خارج شده و به اصطلاح قدری به فانتزی روی آورده و دنیاهای موازی به سبک سری فیلمهای هری پاتر مطرح می شود که به نوعی انتقال از فضای ماتریالیستی اواخر قرن بیستم هالیوود به حال و هوای متافیزیکی قرن بیست و یک را نمایان می سازد.

در واقع نگاه آخرالزمانی کامرون در نسخه های اول و دوم ترمیناتور برآمده از رویکرد ماتریالیستی به مفاهیم ضد الهی است و این رویکرد در فیلم "سرآغاز نابودگر" به لحاظ المانها و فضاسازی های بصری ایدئولوژی زده تر شده است. به عبارت دیگر فیلم آلن تیلور برخلاف آثار کامرون که در طیف آثار علمی تخیلی می گنجید به مانند بسیاری از آثار متاخر هالیوود با بهره بردن از فضای فانتزی، ارجاعات متافیزیکی زیادی دارد.

ارسال نظر: