مصباحی‌مقدم: خوشحالم آقای "کلانتری" وزیر کشاورزی نیست

کدخبر: 1014428

رئیس سابق کمیسیون بودجه مجلس در واکنش به اظهارات وزیر کشاورزی دولت‌های سازندگی و اصلاحات که گفته بود "خودکفایی مزخرف است" گفت: حرف‌های ایشان درباره خودکفایی و مسائل پیرامون آن نادرست بوده و کاملا اشتباه است

غلامرضا مصباحی مقدم تصریح کرد: زمانی که آقای کلانتری وزیر جهاد کشاورزی بودند، در زمان وزارت ایشان، بسیاری از ظرفیت‌های مساعد و مناسب بخش کشاورزی کشور از دست رفت و به نظر بنده علت آن نیز می‌تواند یکی از دو دلیل شناخت نادرست نسبت به ظرفیت‌های کشور یا نداشتن اراده‌ای جدی برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور باشد.

به گزارش «نسیم»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات عیسی کلانتری وزیر کشاورزی دولت‌های سازندگی و اصلاحات که گفته بود خودکفایی مزخرف است گفت: حرفهای ایشان درباره خودکفایی و مسائل پیرامون آن نادرست بوده و کاملا اشتباه است؛ لذا خوشحالم که اقای کلانتری وزیر کشاورزی نیست.

غلامرضا مصباحی مقدم تصریح کرد: زمانی که آقای کلانتری وزیر جهاد کشاورزی بودند، در زمان وزارت ایشان، بسیاری از ظرفیت‌های مساعد و مناسب بخش کشاورزی کشور از دست رفت و به نظر بنده علت آن نیز می‌تواند یکی از دو دلیل شناخت نادرست نسبت به ظرفیت‌های کشور یا نداشتن اراده‌ای جدی برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور باشد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال، استان یزد در ایران یکی از استان‌های خشک محسوب می‌شود. بااین‌حال هیچ‌گاه این استان برای نیازهای کشاورزی خود به استان‌های دیگر نیازی نداشته است. در واقع این استان با حداقل آب توانسته‌ است نیازهای اساسی خود را تأمین کند، بنابراین این روحیه‌ی سخت‌کوشی و استفاده‌ی دقیق و درست از آب، یکی از خشک‌ترین استان‌های کشور را به استانی تقریباً خودکفا مبدل ساخته است.

وی اضافه کرد: ناگفته نماند که میزان هدررفت آب کشور بسیار زیاد است. حدوداً نود تا نود و دودرصد آب کشور در بخش کشاورزی است، درحالی‌که بهره‌وری این آب کمتر از سی‌درصد است؛ یعنی اگر از این آب به‌درستی استفاده شود باید تولید سه‌برابر باشد. در واقع باید پاسخ‌گوی جمعیت هفتاد و هشت میلیون نفری ایران باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر گفته‌ می‌شود که می‌توان به جمعیتی سیصد میلیون نفری غذا داد، منظور با استفاده از فناوری‌های مناسب است به تراز گفت: "بنده از کِشت گل در گلخانه‌ای نزدیک فرودگاه اصفهان بازدید کرده‌ام، در بیابانی برهوت با دو حلقه چاه گلخانه‌ای عظیم احداث شده است که با تعریق آبیاری می‌شود و گلی که در آغاز جوانه‌ای یک‌سانتی است در مدت بیست و شش روز به دسته‌گلی تبدیل و به خارج از کشور صادر می‌شود. با این کار علاوه‌بر تبدیل قسمتی از بیابان به گلستان، اشتغال نیز ایجاد شده است. ضمن‌اینکه با مازاد آب این گلخانه مزرعه‌ی صیفی‌جات و درختان میوه نیز آبیاری می‌شوند. بنابراین با استفاده از این الگو می‌توان بیابان‌های کشور را آباد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه مثال دیگر در این باره این است که امروز امکان کشت علوفه در کانتینر نیز وجود دارد به تراز گفت: "نمونه‌ی عینی آن موجود است، با این روشِ کشت می‌توان در کانتینری کنار دامداری‌ علوفه‌ای بسیار تمیز و سالم و به اندازه‌ی ظرفیت مورد نیاز آن دامداری تولید کرد. امروز با استفاده از توانایی شرکت‌های داخلی مثل آب‌شیرین‌کن شرکت مپنا، می‌توان آب دریا را برای خوراک انسان‌ها، دام‌ها و مصارف کشاورزی شیرین کرد. یک دستگاه آب‌شیرین‌کن پنجاه هزار نفر جمعیت را آب می‌دهد. کشورهای جنوب خلیج‌فارس نیز با استفاده از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن وارداتی بیابان‌های برهوت خود را به سرزمین‌هایی سرسبز برای گردشگری تبدیل کرده‌اند. درحالی‌که مدیران ما عرضه‌ی ایجاد چنین شرایطی را در سواحل جنوبی کشور ندارند. دسترسی به آب دریا یا حتی تبدیل فاضلاب شهرستان‌ها به آب قابل‌استفاده برای کشت راهی برای استفاده‌ی بهینه از منابع آبی کشور و به هدر ندادن آن است."

رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با بیان اینکه نگاه آقای کلانتری، نگاهی بدبینانه و براساس نگاه رابرت مالتوس است که امکانات زمین را برای رفع نیازها و رشد جمعیت بشر کافی نمی‌دانست گفت: نگاهمان باید نگاهی الهی باشد؛ زیرا خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: خداوند نعمت‌های آشکار و پنهان خود را به‌صورت ریزش بر سر شما فرو ریخته است.

منبع: تراز

ارسال نظر: