طرحی که از ابتدای مرداد ناشران و کتابفروشان را خوشحال می‌کند

کدخبر: 1014479

همزمان با نمایشگاه کتاب، معاونت فرهنگی ارشاد قراردادی را با شرکت پست به امضا رساند و طی این تفاهمنامه ناشران از تخفیف هایی برای ارسال کتاب هایشان برخوردار شدند/ «نسیم» در گزارشی به اجرایی شدن این طرح می‌پردازد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، طی چند سال گذشته؛ افزایش قیمت کتاب و حتی افزایش خدماتی که برای این کالای فرهنگی ارائه می شود؛ تاثیر زیادی در کاهش خرید آن گذاشته است؛ به همین منظور وزارت ارشاد در این سال ها به دنبال راه هایی برای کاهش هزینه های خدمات کتاب و دیگر کالاهای فرهنگی بوده است.

امضای تفاهم نامه با شرکت پست در نمایشگاه کتاب

همزمان با بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب، معاونت فرهنگی ارشاد قراردادی را با شرکت پست به امضا رساند و طی این تفاهمنامه ناشران از تخفیف هایی برای ارسال کتاب هایشان از طریق شرکت پست برخوردار شدند.

تدوین دستورالعمل ۴۰ درصدی تخفیف شرکت پست به ناشران

نیکنام حسین‌پور مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه چهار نشست مشترک فیمابین کارگروه معاونت امور فرهنگی با نمایندگان شرکت پست برگزار شد، گفت: در این جلسات تدوین دستورالعمل ۴۰ درصدی تخفیف شرکت پست جمهوری اسلامی به ناشران و کتابفروشان انجام شد و این دستورالعمل از اول مرداد ماه وارد فاز اجرایی می‌شود .

وی گفت: پس از امضاء تفاهم‌نامه میان معاونت امور فرهنگی و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌ کتاب تهران، کارگروهی متشکل معاونت امور فرهنگی و موسسات تابعه با نمایندگان شرکت پست جمهوری اسلامی ایران تشکیل و ۴ نشست مشترک این کارگروه در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و در پایان مصوب شد در فاز اول اجرایی شدن این تفاهم‌نامه تعدادی از دفاتر خاص پستی در تهران که شامل ۸ دفتر پستی در نزدیکی میدان انقلاب، محل تجمع ناشران و کتابفرشان که به زودی اسامی این باجه‌ها هم اعلام خواهد شد .

مشاور معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: مقرر شد باجه‌های مرکزی پست در مراکز استان‌ها به ارائه اینگونه خدمات بپردازند و ۴۰ درصد تخفیف را به ناشران و کتاب‌فروشان ارایه کنند. همچنین در صورتیکه در سایر شهرستان‌ها این ظرفیت وجود داشته باشد، شرکت پست نسبت به ایجاد این باجه مخصوص اقدام خواهد کرد .

حسین‌پور گفت: از آنجایی که باجه‌های پستی باید طرف حساب خودشان را بشناسند، مقرر شد معاونت فرهنگی وزارت ارشاد شماره پروانه نشرِ ناشران را در یک فهرست به شرکت پست ارائه کند. در مورد کتابفروشان هم قرار بر این شد از طریق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران سراسر کشور (آشنا ) ، اطلاعات مربوط به فعالین این رسته را هم در اختیار پست قرار دهیم. به این ترتیب برای هر یک از ناشران و کتابفروشانی که مایل به استفاده از این خدمات هستند، یک کد شناسایی تعریف خواهد شد که شرکت پست از آن پس با این شناسه با آنها در ارتباط خواهد بود .

الزام بودن ارائه اطلاعات ناشران و کتابفروشان متقاضی به شرکت پست

براساس این گزارش، ارائه اطلاعات ناشران و کتابفروشان متقاضی استفاده از این خدمات به شرکت پست، الزامی است.

همچنین مصوب شده است تا در صورت تمایل ناشران و کتاب‌فروشان هزینه‌های پستی آن‌ها پس از انعقاد قرارداد با شرکت پست، به صورت غیرنقدی محاسبه و به صورت ماهانه تسویه شود. در واقع دیگر نیازی به این نیست که ناشر یا کتابفروش، برای هر مرسوله پستی، وجه مربوط به آن را همان زمان پرداخت کند .

محموله های پستی ناشران بیمه می شود

با توجه به دغدغه ناشران مبنی بر بیمه محموله‌های ارسالی، مصوب شد تا مبلغی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان برای هر بسته پستی به عنوان بیمه دریافت شود و هر یک از بسته‌‌ها تا سقف ۵۰۰ هزار تومان بیمه شوند .

حسین‌پور همچنین در خصوص تخلفات احتمالی ناشران در محموله های پستی می گوید: این تفاهم‌نامه صرفا برای انتقال محموله‌های کتاب به امضاء رسیده و در صورتی که تخلفی صورت گیرد، با ناشر یا کتاب‌فروش متخلف به طور قانونی برخورد خواهد شد، تمامی اقلام و محصولات فرهنگی مشمول این خدمات هستند اما با توجه به دغدغه‌های شرکت پست در مورد مسائل امنیتی و نیز ایمنی انتقال مرسولات پستی، قرار شد تنها کتاب و محصولات فرهنگی ناشران و کتابفروشان از این خدمات بهره‌مند شوند. کارگروه مشترک معاونت فرهنگی ارشاد و شرکت پست، بر روند اجرای صحیح این تفاهم‌نامه نظارت خواهد کرد .

مشاور معاونت امور فرهنگی همچنین گفت: ما در مورد تسهیل فرآیند ارسال محموله‌های کتاب توسط اشخاص و نیز موزعین عمده کتاب به توافق رسیده‌ایم؛ بر این اساس مقرر شده است که در فازهای بعدی اجرای این تفاهم‌نامه، این امکان فراهم شود که هر شخصی در هر نقطه از ایران که خواست کتاب ارسال کند، بتواند از تخفیف‌های پست به نحو مطلوب استفاده کند. همچنین مقرر شده که در مورد حمل کتاب‌ها به صورت عمده که عمدتاً توسط پخشی‌ها و با کامیون‌های متعدد صورت می‌گیرد، شرکت پست ورود کند و پخشی‌ها و موزعان ما هم از این فرصت استفاده کنند .

وی با اشاره به فعالیت شرکت پست به صورت یک شبکه مویرگی در کشور، گفت: قرار شد برنامه‌ریزی‌هایی با شرکت پست انجام دهیم که این شرکت بتواند در حوزه اطلاع‌رسانی کتاب هم ورود کند؛ به عنوان مثال امکان نمایش بروشورهای ناشران را در باجه‌های سراسر کشور و ارائه آنها به مراجعان این باجه‌ها را فراهم کند. همچنین قرار است متقابلاً ما هم به شرکت پست خدماتی ارائه کنیم؛ از جمله در حوزه دولت الکترونیک و کاهش برخی مراجعه‌های حضوری به حوزه‌های ستادی معاونت امور فرهنگی.

اول مرداد زمان اجرایی شدن این طرح

گفتنی است با گذشت چهار ماه از این طرح وزارت ارشاد در حال گردآوری اسامی ناشران و کتابفروشانی است که در مرحله نخست مشمول این طرح می‌شوند؛ تا به صورت رسمی از ابتدای مردادماه این طرح آغاز شود.

ارسال نظر: