بانک‌های یونان پس از سه هفته باز شدند

کدخبر: 1014636

اگرچه بازگشایی بانک‌ها نخستین گام برای بازگشت سیستم بانکی این کشور به حالت عادی به شمار می‌رود اما بخش مهمی از مردم نسبت به توافقات اخیر آتن و رهبران گروه یورو معترض هستند

سرانجام پس از ۳ هفته تعطیلی، بانک‌های یونانی از صبح دیروز بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفتند؛ مدت زمانی که یونان با یک همه‌پرسی تاریخی و سپس عقب‌نشینی دولت تسیپراس تا یک قدمی جدایی از اتحادیه اروپایی رفت و برگشت.

در این 21 روز هر یونانی می‌توانست تنها روزی 60 یورو از طریق عابر بانک برداشت کند که البته این محدودیت همچنان به قوت خود پابرجاست. به‌رغم بازگشایی بانک‌های یونان، محدودیت‌هایی برای انتقال سرمایه اعمال خواهد شد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز روز گذشته تاکید کرد شرایط کنونی یونان هنوز به حالت عادی بازنگشته است. بازار سهام یونان تا اطلاع بعدی همچنان تعطیل خواهد بود. بانک‌ها در این مدت برای جلوگیری از هجوم مردم و خارج کردن پس‌اندازهای خود تعطیل بودند ولی پس از توافق نهادهای مالی بین‌المللی و دولت آتن، این بانک‌ها بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

اگرچه بازگشایی بانک‌ها نخستین گام برای بازگشت سیستم بانکی این کشور به حالت عادی به شمار می‌رود اما بخش مهمی از مردم نسبت به توافقات اخیر آتن و رهبران گروه یورو معترض هستند. رهبران اروپایی هفته گذشته به اتفاق آرا با طرح نجات مالی ۳ ساله‌ای به آتن به ارزش ۸۶ میلیارد یورو موافقت کردند؛ در ازای اعطای این کمک مالی، دولت یونان نیز متعهد به اجرای اصلاحات اقتصادی از جمله اصلاح قوانین کار، سیستم بازنشستگی و مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد.

براساس طرح ریاضت اقتصادی جدید، یونان باید ۵۰ میلیارد یورو از اموال دولتی خود را خصوصی کند. برخی مخالفان این طرح در پارلمان یونان، خصوصی‌سازی اموال و دارایی‌های دولتی را «خودکشی اجتماعی» ارزیابی کرده‌اند. لوکا کاتسلی، رئیس انجمن بانکداری یونان تاکید کرد کنترل سرمایه و محدودیت خارج کردن پس‌اندازهای بانکی، همچنان ادامه خواهد یافت ولی وارد مرحله تازه‌ای می‌شود و امیدواریم وضعیت بزودی عادی شود.

گروه‌های تجاری اعلام کردند تعطیلی 3هفته‌ای بانک‌های یونان حدود ۳ میلیارد یورو برای اقتصاد بحران‌زده این کشور هزینه داشته است.

ارسال نظر: