ظریف: می‌توانیم بجای تقابل با هم گفتگو کنیم

کدخبر: 1014872

وزیر خارجه در گفتگو با کانال آ.اِر.دِ: بسیار خوشبختیم که ایران و آلمان به همکاری با هم علاقه‌مندند/ معاون صدراعظم آلمان: باید به سرعت بعد از توافق با ایران به اینجا می‌آمدم تا نشان دهم که این توافقنامه از نظر ما و ایرانی‌ها اقدامی قابل تحسین است

کانال اول تلویزیون دولتی آلمان ، «آ.اِر.دِ» با اشاره به سفر سه روزه زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان که همزمان سمت معاونت صدراعظم آلمان را نیز برعهده دارد، گزارش داد: در این سفر گابریل با توجه به اوضاع فعلی سوریه و عراق از ایران خواست به موتور حل مسالمت آمیز مناقشات منطقه تبدیل شود. وی در دیدار دیروز عصر خود با رئیس جمهور روحانی بویژه در خصوص تقویت مناسبات اقتصادی گفتگو کرد. گابریل، نخستین سیاستمدار غربی است که بعد از توافق اتمی یک هفته گذشته غرب با ایران به تهران سفر کرده است.

ظریف در گفتگو با کانال آ.اِر.دِ گفت: بسیار خوشبختیم که دو طرف به همکاری با هم علاقمندند. طبیعی است که ما به لحاظ سیاسی با هم تفاوتهایی داشته باشیم اما می توانیم بجای تقابل با هم گفتگو کنیم.

ظریف همچنین به نگرانی آلمان در خصوص امنیت اسرائیل از خود واکنش نشان داد. با اینحال گابریل بار دیگر تاکید کرد که (مخدوش شدن) امنیت اسرائیل برای آلمان، قابل مذاکره نیست.

دیدار گابریل با رئیس جمهور روحانی در واقع نشان از اهمیت مناسبات دو کشور داشت. برغم اختلاف نظرهایی که میان مقامات دو کشور وجود دارد اما معاون صدراعظم آلمان، دیدارهای خود از ایران را مثبت ارزیابی کرد.

وی در گفتگو با این شبکه اظهار داشت: معتقدم که باید به سرعت بعد از توافق با ایران به اینجا می آمدم تا نشان دهم که این توافقنامه از نظر ما و همچنین ایرانی ها اقدامی قابل تحسین است. ما نه تنها مناسبات اقتصادی با ایران را خواهانیم بلکه ارتباط با فرهنگهای کهن را نیز دنبال می کنیم. البته در مذاکرات خود، موضوعات دشوار هم داریم که از جمله می توان به مسئله حقوق بشر و سایر موارد اشاره کرد. با وجودی که هنوز از عقد قراردادهای فی مابین خبر نیست اما دو طرف اکنون امیدوارند تا مناسبات متقابل تجاری خود را توسعه دهند.

ارسال نظر: