یک اقتصاددان: تکرار سیاست‌های غلط ۷۰۰ روز اخیر بعد از لغو تحریم‌ها اقتصاد را به پرتگاه می‌برد

کدخبر: 1015394

یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: بعد از لغو تحریم‌ها باید عملکرد دولت را بر مبنای تصمیمات داخلی سنجید/ رشد اقتصادی در دو سال اخیر رشد بدی بود

محمد قلی یوسفی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» با اشاره به شرایط اقتصاد ایران بعد از لغو تحریمها اظهار کرد: با لغو و یا کم شدن تحریمها ما به یک "رشد خوب" اقتصادی نیاز داریم، زیرا در این دو سال رشد اقتصادی کشور اصطلاحا "رشد بدی" بوده است، که این روند برای بهبود اقتصاد کشور باید تغییر کند.

وی در تشریح رشد بد اقتصادی دو سال اخیر بیان کرد: رشد بد اقتصادی رشدی است که بدون توجه به بخشهای صنعت و کشاورزی و در نتیجه تغییر تولید ناخالص داخلی اتفاق می افتد و به دنبال فعالیتهای دلالی، واسطه گری های مالی، تجاری، خدماتی و یا مسکن در کشور صورت می گیرد، بنابراین نه شغلی در کشور ایجاد می کند و نه کارایی و بهره وری را در کشور به همراه دارد، همچنین در تصمیم گیری ها مردم را هم مشارکت نمی دهد.

وضعیت دو سال اخیر دنبال شود، کشور به پرتگاه می رود

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: این رشد اقتصادی رشد بدی است و متاسفانه اگر این وضعیت که دولتمردان در این دو سال خیلی روی آن مانور می دادند، ادامه پیدا کند، کشور به پرتگاه بدی هدایت می شود.

یوسفی با اشاره به بایسته های رشد خوب اقتصادی به نسیم تصریح کرد: لازمه رشد اقتصادی خوب این است که ما این سیاستها را برگردانیم و رشد خوب داشته باشیم، یعنی رشدی که مبتنی بر تولیدات صنعتی و کشاورزی باشد و مشارکت مردم را در تولید و سرمایه گذاری به دنبال داشته و همراه با کارآیی، بهره وری و اشتغال باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین این رشد خوب از طریق انتقال بازدهی از سمت فعالیتهای واسطه گری و دلالی به سمت فعالیتهای تولیدی صورت می گیرد زیرا کشور ما نفت، گاز و منابع زیادی داردولی نیاز به تولید و صنعتی شدن دارد.

لزوم بالا بردن بازدهی بخش صنعت بعد در شرایط پساتحریم

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه بر همین اساس گفت: بنابراین ما باید بازدهی بخش صنعت را بالا ببریم، زیرا این توافق این امکان را به ما می دهد که مشکل صنایعی که در حال حاضر با 50 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و مشکل کمبود خدمات مواد خام و کالای واسطه ای داشته و نمی توانند ارز را لازم را به دست بیاورند و یا کالای خودشان را به خارج صادر کنند، حل شود.

یوسفی ادامه داد: بنابراین صنعتگران در برهه فعلی موفق می شوند که از یک روال طبیعی برخوردار شوند و بتوانند انگیزه سرمایه گذاری بلند مدتی داشته باشند و با شرکتهای مختلف بین المللی وارد مبادلات دو جانبه و چند جانبه شده و وارد زنجیره ارزی بین المللی شوند.

وی با اشاره به تاثیرات رونق گرفتن تولید بر اقتصاد کشور عنوان کرد: با افزایش فعالیتهای صنعتی و تولیدی در اقتصاد ما اشتغال ایجاد می شود و شرایط رشد کشور فراهم می شود، زیرا این توافق نقطه عطفی برای سیاست گذاری اقتصادی است و با توجه به اجماعی که برای توافق در داخل وجود دارد، امروزه دیگر کشورها نمی توانند مردم را به دو گروه کسانی که خواهند با دنیا تعامل داشته باشند وکسانی که نمی خواهند با دنیا تعامل داشته باشند تقسیم کنند.

بعد از لغو تحریمها باید عملکرد دولت را بر مبنای تصمیمات داخلی سنجید

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: از این به بعد همه چیز معطوف اتفاقاتی است در عرصه اقتصاد داخلی اتفاق می افتد، بنابراین ما از این به بعد باید سیاستهای دولت را بر مبنای سیاستهایی بسنجیم که در داخل اتخاذ می شود و در جهت رفع مشکلات مردم و کمک به بخش های تولیدی است.

یوسفی با اشاره به سیاستهای غلط دو سال اخیر دولت گفت: لازمه استفاده از این فرصت اصلاح سیاستهای غلط گذشته دولت در دو سال اخیر است بنابراین دولت باید از این فرصت استفاده کرده و همانطور که در سیاست خارجی روش خوبی را دنبال کرده آن را به یک سیاست داخلی خوب گره بزند و اقتصاد ایران را متحول کند تا مردم از این توافق بهره ببرند، زیرا این توافق می تواند نقطه عطفی برای دولت باشد.

تکرار سیاستهای غلط دو سال اخیر اثرات لغو تحریمها را کوتاه مدت می کند

وی تصریح کرد: اما اگر دولتمردان بخواهند مانند قبل سیاستهای غلط گذشته را دنبال کند، نمره قابل قبولی در سیاست اقتصادی نخواهد گرفت و این توافق هم اثرات خیلی کوتاه مدتی خواهد داشت و نمی تواند خیلی رضایت مردم را در برداشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه با ارائه توصیه هایی برای دولت در این زمینه به نسیم عنوان کرد: به دولتمردان توصیه می کنم که به بخشهای صنعت و کشاورزی توجه کنند، سیاست پولی خود را تغییر دهند و ثبات بیشتری به سرمایه گذاری دهند و در عین حال موانع بخش تولیدی را برای اقتصاد داخلی بردارند و از فرصت سرمایه گذاری مشترک با شرکتهای به نام بین المللی برای بخشهای صنعت استفاده کنند.

یوسفی بیان کرد: دولتمردان در کوتاه مدت می توانند همراه با این سیاستها گسترش حمل و نقل ریلی را هم مورد توجه قرار دهند زیرا اشتغال ایجاد می کند و مکمل سایر بخشهای صنعتی خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که هیچ کشوری در شرایط تنش نمی تواند رشد کند، عنوان کرد: در چند سال گذشته در نتیجه ابهاماتی که در مسئله هسته ای ایران وجود داشته با یک تنش بین المللی مواجه بودیم هیچ کشوری در شرایط تنش نمیتواند رشد توسعه پیدا کند، بنابراین این توافق می تواند در سطح بین المللی لااقل ی آرامش نسبی به ما بدهد و خیالمان راحت باشد که دنیا موقعیت و جایگاه ایران را به عنوان یک کشور متمدن، مسئول و کشوری که در حل مسائل بین المللی مشارکت می کند به رسمیت می شناسد.

این کارشناس اقتصادی افزود: ثبات و امنیت ناشی از توافق باعث می شود که منابع به جای اینکه وارد فعالیتهای دلالی و زود بازده و زودگذار بیفتند یک مسیر و کانال طبیعی و بلند مدتی را پیدا می کند تا مردم بتوانند از ثمرات آن بهره مند شوند.

یوسفی عنوان کرد: به طور قطع این توافق میتواند امکاناتی را در سطح بین المللی به ما بدهد که ما از منابع ارزی که داشتیم به درستی استفاده کنیم و آنها را بهتر مدیریت کرده و هزینه فرصت آنها را کاهش دهیم.

دست واسطه ها را بعد از توافق قطع کنیم

وی به لزوم قطع شدن دست واسطه ها بعد از لغو تحریمها اشاره و بیان کرد: ما باید مستقیما با سازندگان تکنولوژی در سطح بین المللی رابطه برقرار کنیم و دست واسطه ها را قطع کنیم، زیرا ما یک کشور نفت خیز هستیم و در طول سالهای گذشته اقتصادمان به گونه ای بوده که رشد کرده اما این رشد، رشد غلط و بدی بوده و ما باید این رشد را اصلاح کنیم.

ارسال نظر: