رئیس انجمن علمی مامایی از افزایش مداخلات غیرضروری بارداری در کشور خبر داد

کدخبر: 1016015

ناهید خداکرمی گفت: استفاده بی‌رویه از مکمل‌ها، ویتامین‌ها و سونوگرافی‌های متعدد می‌تواند جنین را با مخاطراتی مواجه کند/ راهنمای بالینی وزارت بهداشت در زمینه مراقبت‌های دوران بارداری کامل و جامع است

ناهید خداکرمی به اهمیت مراقبت‌های پیش و حین بارداری اشاره کرد و اظهار داشت: سرمایه‌گذاری برای مراقبت دوران بارداری صحیح با در نظر گرفتن فیزیولوژی مادر و کودک می‌تواند تضمین‌کننده سلامت آنها باشد، چرا که یکی از مسائل مهم زندگی افراد تکوین شخصیت و سلامت روانی و عاطفی آنها است که در دوران بارداری می‌توان آن را با مدیریت صحیح به نحو موثری بهبود بخشید.

وی با بیان اهمیت نقش ارتباط جنین با مادر،‌ گفت: تمام نیازهای تغذیه‌ای، رشد و تکامل نوزاد از طریق جفت و کانال بند ناف صورت می‌گیرد و چنانچه مراقبت‌های دوران بارداری در مسیر فیزیولوژیک با کمترین مداخله و دقیق‌ترین مراقبت طراحی شود می‌توان اطمینان یافت که نوزاد سالمی به دنیا خواهد آمد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد نسبت به مداخلات غیر ضروری در کشور، تصریح کرد: متأسفانه امروز مداخلات غیر ضروری زیادی صورت می‌گیرد که اثری نامطلوب در زندگی کودکان خواهد داشت استفاده بی‌رویه از مکمل‌ها، ویتامین‌ها و سونوگرافی‌های متعدد می‌تواند جنین را با مخاطراتی مواجه کند.

خداکرمی گفت: به زنان باردار و همکاران توصیه می‌شود مراقبت‌های دوران بارداری را منطبق با راهنمای بالینی اداره سلامت مادران وزارت بهداشت ارائه دهند و از الگو قرار دادن مقالاتی که هنوز نمی‌توانند به عنوان مستندی برای مراقبت‌های دوران بارداری باشند خودداری کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: خوشبختانه راهنمای بالینی وزارت بهداشت در زمینه مراقبت‌های دوران بارداری کامل و جامع است و مراکز بهداشتی ما بر اساس الگوی وزارت بهداشت به ارائه خدمات دوران بارداری می‌پردازند.

وی اذعان داشت: متأسفانه برخی مراکز دولتی و خصوصی مراقبت‌های دوران بارداری را خارج از استانداردهای کشور ارائه می‌دهند به نظر می‌رسد افزایش آگاهی و دانش مادران باردار و شرکت در کلاس‌های آمادگی زایمان می‌تواند در برخورداری آنها از سلامت دوران بارداری نقش مهمی ایفا کند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران خاطر نشان کرد: هر قدر مداخلات ما کمتر باشد مسلماً نوزاد سالمی خواهیم داشت البته کاهش مداخلات در خصوص بارداری‌های طبیعی است و در صورتی که بارداری توسط پزشک یا ماما پرخطر تشخیص داده شود به طور قطع به مداخلات بیشتری نیاز است.

ارسال نظر: