عباسپور: جملات دو پهلو در "برجام" موجب شد طرفین تعبیر خود را بر آن اعمال کنند

کدخبر: 1016107

رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در گردهمایی اصناف و بازاریان افزود: معاهده NPT فی النفسه بسیار خوب بود/ پس از توافق باید مراقب باشیم به پیشرفت خود را ادامه داده و بدنبال واردات بی رویه نباشیم

به گزارش «نسیم» علی عباسپور رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی امروز (دوشنبه) در گردهمایی اصناف و بازاریان در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران اظهار داشت: بحث کنونی کشور بر پایه توافق هسته ای انجام شده است که با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته و اعتراف صریح جهان غرب به قدرت جمهوری اسلامی ایران باید به سه بخش عمده در خصوص این مسئله دقت کرد.

وی افزود: ابتدا باید بدانیم که چرا به نقطه‌ای رسیدیم که نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران حساسیت ایجاد و مورد نظارت قرار گرفت و در گام‌های بعدی در خصوص بحث توافقنامه و اقداماتی که ما باید انجام دهیم بحث و بررسی کنیم.

عباسپور در رابطه با سبقه تاریخی استفاده از انرژی هسته‌ای توسط ایران خاطرنشان کرد: دنیا در ابتدای قرن بیستم و با توجه به اقدامات علمی دانشمندان متوجه شد که میتوان از با استفاده از تحولات فیزیکی در جرم مواد انرژی تولید کرد و این مسئله تا جنگ جهانی دوم در مسیر تحقیق قرار داشت که دانشمندان آلمانی در آن سال‌ها با تحقیقات خود سعی بر اجرایی شدن این تئوری داشتند که با رخ دادن جنگ و مهاجرت این دانشمندان به آمریکا عملاً کار به دست ایالات متحده افتاد.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: در اواخر جنگ جهانی دوم که آلمان شکست خورده بود تنها کشوری که در برابر آمریکایی‌ها مقاومت می‌کرد، ژاپن بود و ارتش آمریکا از مقابله با آنها عاجز شده بود. در این هنگام در کشور آمریکا پروژه‌ای بنام منهتن اجرایی شد، بدین صورت که متخصصین امر هسته‌ای را برای اجرایی کردن تئوری یاد شده دور یکدیگر جمع کرد و با استفاده از تخصص آنها اورانیوم غنی شده 235 را تولید و اولین بمب اتم را در ناکازاکی منفجر کرد.

«در ادامه آنها توانستند اورانیم 239 را که در طبیعت وجود ندارد را نیز تولید کنند و آنرا در هیروشیما استفاده کردند. همین انفجار دو بمب کافی بود تا ژاپن تسلیم شود. بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهای غربی یکی پس از دیگری به تکنولوژی ساخت بمب اتم دست یافتند، در این هنگام بود که بدلیل احساس خطر غربی‌ها از دستیابی کشورهای دیگر به بمب اتم بخصوص کشور روسیه، سازمانی تشکیل شد بنام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آنجا معاهده‌ای با چهار بند به تصویب رسید که به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا NPT معروف شد.»

وی خاطرنشان کرد: طبق معاهده NPT کشورهایی که عضو آژانس هستند و این معاهده را مورد قبول قرار دادند، اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندارند و از طرف دیگر کشورهای پیشرو در امر استفاده تکنولوژی هسته‌ای، مجاب می‌شوند تا این تکنولوژی صلح جویانه را در اختیار کشورهای عضو قرار دهند.

عباسپور با بیان اینکه این معاهده فی النفسه بسیار خوب بود، اظهار داشت: به همین دلیل ایران هم به این معاهده پیوست اما کشورهایی مانند رژیم اشغالگر قدس و هندوستان و پاکستان این معاهده را نپذیرفتند.

به گفته رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اگر اسرائیل را به عنوان یک فرزند نامشروع که موجب برهم زدن توازن منطقه خاورمیانه است را کنار بگذاریم، در دهه 1970 دو اتفاق موجب شد که الحاقیه مفصلی را به معاهده اضافه کنند که آژانس بین‌المللی اجازه بازرسی از مراکز تحقیقاتی در خصوص مسائل هسته‌ای کشورها را پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: اتفاقی که موجب چنین امری شد، دستیابی دو کشور هندوستان و پاکستان به بمب اتم بود. این الحاقیه مورد قبول برخی کشورها مانند ایران قرار نگرفت.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه افزود: قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برای ساخت 8 راکتور اتمی قراردادی را با غرب به امضا رسیده بود که در این میان دو راکتور آن در بوشهر تا حدودی ساخته شده بود اما به به بهره‌داری نرسیده بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرار دادهایی که برای ساخت این رآکتورها بسته و لغو شد.

عباسپور تاکید کرد: در این میان برخی تندروها هم بودند که می‌گفتند ما انرژی هسته‌ای احتیاج نداریم که این مسئله با درایت حضرت امام و بینش الهی این رهبر آزاده ختم بخیر و جلوی برخی زیاده‌رویها گرفته شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها همت کردند و نیروهای متخصص در زمینه دستیابی به انرژی هسته ای را پرورش دادند، گفت: ما توانمندی غنی‌سازی اورانیوم را پیدا کردیم. از همین زمان بود که غربی‌ها به سرکردگی آمریکا به فعالیت‌های هسته‌ای ایران حساس شدند زیرا ایران اسلامی تنها کشوری بود که در منطقه و جهان دایه برافراشتن پرچم اسلام را داشت و برای کشورها و مردم مظلوم جهان به عنوان مامن و پشتوانه محسوب می‌شد.

عباسپور معتقد است که در منطقه خاورمیانه قبل از ایران، کشورهایی همچون پاکستان و هندوستان به انرژی هسته‌ای دست یافته و حتی بمب اتم را نیز آزمایش کرده بودند اما بدلیل اینکه سیاست‌های آنها همسو با آمریکا بود آنچنان مورد حساسیت قرار نگرفتند.

رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از سال 1380 یا 1381 بود که غربی‌ها ادعا کردند که در ایران نباید غنی‌سازی و یا تولید آب سنگین انجام شود زیرا در بحث ساخت سلاح هسته‌ای غنی سازی اورانیوم 99 درصد و یا تولید پولتونیم مطرح است.

«تحریم‌ها شروع شد و بدلیل عدم توجه دولت‌های وقت به این تحریم‌ها و همچنین عدم توجه مسئولان به راهکارهایی که مقام معظم رهبری در این خصوص ارائه می‌دادند مانند اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت، کشور دچار مشکلاتی شد.

عباسپور تاکید کرد: اگر مسئولان ما در سال‌های 76 و 77 که قیمت نفت به 8 دلار رسید، نسخه‌های موقتی برای اقتصاد نپیچیده بودند و راه خود را در عدم وابستگی اقتصاد به نفت ادامه می‌دانند، مشکلات کشور کمتر می‌شد.

وی در مورد دولت احمدی‌نژاد و سیاست‌های اقتصادی این دولت نیز گفت: در دولت‌های نهم و دهم نیز بجای برنامه‌ریزی در برابر تهدیدهای غرب به شعار دادن اکتفا شد و بهمین دلیل نتوانستیم آنچنان که باید و شاید با آنها مقابله کنیم.

عباسپور ادامه داد: در 12 سال گذشته مذاکراتی با کشورهایی موسوم به 1+5 انجام گرفت که در این مذاکرات و برای رسیدن به توافق هم ما باید از یکسری از خواسته‌های خود کوتاه می‌آمدیم و هم طرف مقابل باید خواسته‌های خود را تنزل می‌داد.

به اعتقاد وی اگر در مذاکرات اخیر هرکدام از طرفین میز مذاکره را ترک میکردند در میان افکار عمومی دنیا منفور می‌شدند. اگر ایران ترک می‌کرد، متهم به رفتن به سمت تولید سلاح هسته‌ای می‌شد و اگر طرف مقابل ترک می‌کرد متهم می‌شد که در مقابل دستیابی ایران به سلاح صلح‌جویانه هسته‌ای سنگ اندازی کرده است.

رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کشور ما بر اساس آنچه در تعالیم اسلامی آمده است تبعیت از ولایت فقیه را در سرلوحه کار خود قرار داده است، گفت: آنچه رهبری در مورد انرژی هسته‌ای مد نظر دارند عدم گام برداشتن به سمت تولید سلاح هسته‌ای است.

عباسپور خاطرنشان کرد: با توجه به طولانی شدن این مذاکرات، جزئیات فنی بسیاری در توافقنامه آمده است. بطور مثال آنها پذیرفته‌اند که راکتور آب سنگین اراک با اعمال محدودیت‌هایی به کار خود ادامه دهد و سانتریفیوژها را محدود کردند

به اعتقاد وی این توافقنامه همانگونه که در بخش فنی و مهندسی خود دارای جزئیات است در بخش حقوقی و سیاسی نیز جزئیات بسیاری دارد. در برخی از نکاتی که در این توافقنامه آمده است، کلمات و جملات دو پهلویی را شاهد هستیم که موجب شده طرفین تعبیر خود را بر آن اعمال کنند و این بدین دلیل است که طرفین مذاکره کنند میخواستند توافق حاصل شود و کنکاش بر روی برخی جملات را کنار گذاشتند.

رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در هر حال این توافق امضا شد و در شورای امنیت نیز مورد تائید قرار گرفت. در این خصوص باید از تیم مذاکره کننده بدلیل تلاش‌های شبانه روزی تشکر کرد و تشکر ویژه از آقای ظریف باید انجام شود که با نگاه موشکافانه و با قرار دادن خطوط قرمزی که مد نظر رهبری است توانست این مسیر را به جلو ببرد.

عباسپور تاکید کرد:‌نظرات رهبری آنچنان محکم بیان شدکه آقای جان کری در سخنرانی خود در کنگره یادآوری کرد که در صورت عدم امضا توسط کنگره ما یارای مقابله با ایران و رهبر ایران را نداریم و نمیتوانیم به آنها حمله کنیم. این افتخار جمهوری اسلامی ایران است که بزرگترین قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی در دنیا به طور واضح و شفاف اعلام میکند که نمی‌توانند انرژی هسته‌ای در ایران را متوقف کنند و قادر به مقابله با ایران نیستند.

وی با بیان اینکه مطئمنا کنگره توافقنامه را امضا خواهد کرد، گفت: مجلس شورای اسلامی نیز با اعتمادی که به تیم مذاکره کننده دارد توافق را امضا میکند زیرا کشوری که قبل از انقلاب وابسته کامل بود اکنون به جایی رسیده که وزیر امور خارجه آمریکا از قدرت آن سخن می‌گوید.

وی در پایان افزود: برنده این کارزار و توافقنامه جمهوری اسلامی ایران است زیرا توانسته است به آنچه که مد نظر داشت تا حدود زیادی دست یابد. شاکله نظام ما بر اساس اسلام و ولایت فقیه بسته شده و باید به توجه به رهنمودهای رهبری و خطوط قرمزی که معین فرمودند حرکت کنیم و پس از توافق نیز باید مراقب باشیم پیشرفت خود را ادامه داده و بدنبال واردات بی رویه نباشیم.

ارسال نظر: