گزارش ویژه:: صدا و سیما حق‌پخش فوتبال را به مردم می‌فروشد؟

کدخبر: 1016526

عابدینی، عضو هیات‌رئیسه سازمان لیگ در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» ضمن اعلام این خبر افزود: ایران‌نوین تا پنج‌شنبه وقت دارد به ما پول نقد یا سند ملکی بدهد/ قول می‌دهم امسال باشگاه‌ها بیشترین درآمد تاریخ خود را داشته باشند

گروه ورزشی «نسیم»- امیرعابدینی در اظهار نظری عجیب ادعا کرد؛ صدا و سیما قصد دارد مثل سایر کشورهای اروپایی حق‌پخش را به مردم بفروشد. گفتگوی تفصیلی «نسیم» با عضو هیات‌رئیسه سازمان لیگ را در ادامه بخوانید :

- ظاهرا تفاهم‌نامه‌ای بین فدراسیون فوتبال و صدا و سیما امضا شده است. چقدر امیدوارید که مشکل حق‌پخش فوتبال حل شود؟

جلسه بسیار خوبی بود و زحمت‌های ما در طول این یک سال کاملا نتیجه داد و من از این موضوع راضی هستم. جلسه‌ای بود که در آن طرفین نشستند و در مورد مشکلات حق‌پخش صحبت کردند. فکر می‌کنم اتفاق‌های بسیار مثبتی برای فوتبال می‌افتد. ما سال‌هاست نمی‌توانیم حق واقعی فوتبال را بگیریم اما حالا امیدواری‌هایی به وجود آمده که من هم امیدوار هستم به نتیجه برسد. به هرحال باشکاه‌های ما به درآمد خود از حق‌پخش نیاز دارند و ما این موضوع را به گوش مدیران صدا و سیما رسانده‌ایم. امیدوارم بتوانیم با این روند خوب به مذاکراتمان ادامه بدهیم و در نهایت بتوانیم حق واقعی فوتبال را بگیریم. صدا و سیما این بار برای مذاکره واقعی جلو آمده و ما هم از این بابت خوشحال هستیم .

- آیا قراردادی بین فدراسیون و صدا وسیما امضا شده است؟

هنوز قراردادی امضا نشده و فقط یک تفاهم‌نامه بین طرفین امضا شده است که فکر می‌کنم اتفاق بسیار مثبتی است. ما باید جلسات بیشتری با مدیران صدا و سیما برگزار کنیم که بتوانیم بعد از آن در مورد عقد قرارداد صحبت کنیم. باید بر سر جزئیات به توافق برسیم تا قراردادی امضا شود که به نفع فوتبال باشد. به هرحال سازمان صدا و سیما هم برنامه‌هایی دارد که بشود یک درآمدزایی اصولی انجام داد و فکر می‌کنم اگر اهداف آنها عملی شود، برای همه اتفاق خوبی است. صدا و سیما این بار می‌خواهد به سبک کشورهای اروپایی از فوتبال درآمدزایی کند که اگر بتواند طرح خود را عملی کند، خیلی از مشکلات حل می‌شود. به هرحال صدا و سیما هم باید بتواند از حق پخش یک درآمد منطقی ایجاد کند تا بتواند به فدراسیون و باشگاه‌ها پول برساند

.

- تصمیم صدا و سیما چیست؟ آیا ماجرای پخش تلویزیونی قرار است با سال های قبل تغییر کند یا به همان روال گذشته ادامه خواهد داشت؟

این سازمان برنامه‌های ویژه‌ای برای حق‌پخش دارد و می‌خواهد دقیقا شبیه کشورهای اروپایی ماجرای حق‌پخش را پیگیری کند. آنها در نظر دارند حق پخش را بین مردم به فروش برسانند؛ به این شکل که شبکه‌ها در زمان پخش بازی‌ها کد می‌شوند و تنها کسانی می‌توانند بازی‌های لیگ را ببینند که مبلغی را پرداخت کرده باشند. ضمن اینکه برای پخش اینترنتی بازی‌ها هم همین کار را انجام بدهند. با این حساب اتفاق خوبی هم برای فوتبال و هم صدا و سیما می‌افتد. من فکر می‌کنم این سبکی است که در تمام کشورهای اروپایی هم انجام می‌شود و این کاری است که ما باید دیر یا زود انجامش بدهیم .

- با توجه به درآمد مردم بعید است کسی حاضر شود این پول پرداخت کند. این موضوع را تایید می‌کنید؟

من حرف شما را قبول ندارم و اتفاقا معتقدم همه این کار را می‌کنند؛ چون با این کار هم به فوتبال ایران کمک می‌کنند و هم مردم می‌توانند خدماتی را در قبال کاری که می‌کنند دریافت کنند. فراموش نکنید که خیلی از مردم از اینکه همه بازی‌های لیگ پخش نمی‌‌شود گله دارند. با این کار آنها هم می‌توانند بازی های دلخواه خود را انتخاب کنند و این مورد استقبال قرار می‌گیرد.

البته باید راهکارهایی باشد که این کار بدون اشکال باشد و مردم دردسری برای دیدن بازی‌ها نداشته باشند اما از نظر من کل این ماجرا روال منطقی دارد .

- این موضو ع از شروع فصل جدید اجرا می‌شود؟ چه زمانی قرارداد جدید بین فدراسیون فوتبال و صدا و سیما منعقد می‌شود؟

فعلا نمی‌شود قراردادی منعقد کرد؛ چون چیزی نهایی نشده و باید بیشتر در این‌باره بحث کنیم اما هنوز معلوم نیست که آیا فروش حق‌پخش به مردم از این فصل انجام می‌شود یا نه. به هرحال همانطور که شما گفتید باید احتمال بدهیم که مردم توان خرید حق پخش را نداشته باشند و این موضوع خیلی مهم است. باید طوری برنامه‌ریزی شود که مردم توان خرید حق پخش را داشته باشند تا مشکلی به وجود نیاید. اگر این قرارداد منققد شود، فدراسیون فوتبال با صدا و سیما شریک تجاری می‌شود و این موضوع می‌تواند پول خوبی را به فوتبال سرازیر کند. در آن صورت ما هم از سود حاصل از فروش بازی‌ های لیگ به مردم با صدا و سیما شریک می‌شویم و این اتفاق خوبی برای ما است .

- بالاخره موفق شدید مطالبات خود را از شرکت ایران نوین بگیرید؟

چند روز پیش کمیته سه نفره‌ای از سازمان لیگ با دو عضو از مدیران ایران نوین جلسه‌ای را برگزار کردند و قرار شد به ما پول بدهند. البته از اول هم قرار نبود پول قراردادشان را پرداخت نکنند. ما بر سر رقم 41 میلیارد تومان با آنها به توافق رسیدیم که 24 میلیارد تومان آن را قبلا دریافت کرده‌ایم و مابقی را قرار شد تا روز پنجشنبه به ما پرداخت کنند. البته به آنها گفته‌ایم یا پول نقد به ما بدهند و یا سند ملکی به نام سازمان لیگ کنند؛ چون دیگر به هیچ عنوان از آنها چک قبول نمی‌کنیم. می‌خواهیم حق فوتبال را بگیریم و من فکر می‌کنم تا روز شنبه این موضوع را نهایی می‌کنیم؛ چون پنجشنبه سیستم بانکی محدود است .

- برای سال دوم قرارداد 100 میلیاردی با ایران نوین دارید. این قرارداد اجرا خواهد شد؟

اول که من قبلا هم گفتم که 10 میلیارد از این قرارداد مربوط به لیگ یک می‌شود که ما قرارداد آنها را به خودشان واگذار کردیم؛ چون آنها می‌توانند از حق تبلیغات محیطی خیلی بیشتر از 500 میلیون تومان درآمد داشته باشند. برای سال دوم 50 میلیارد به صورت گارانتی از شرکت ایران نوین می‌گیریم و مابقی 40 میلیارد را در درآمد با آنها شریک می‌شویم. با این روش می‌توانیم درآمد خوبی برای سازمان لیگ و البته باشگاه‌ها کسب کنیم که امیدوارم این اتفاق رخ بدهد .

- پیش‌بینی شما این است که امسال چقدر درآمد از حق پخش و تبلیغات محیطی نصیب باشگاه ها می شود؟

پیش‌بینی کردن سخت است چون هنوز قراردادی بین ما و صدا وسیما امضا نشده و بنابراین نمی‌شود پیش‌داوری کرد. با این حال می‌توان حدس زد که با قراردادهایی که امضا می‌شود، 130 تا 140 میلیارد تومان درآمد بدست بیاید. اگر فدراسیون و سازمان لیگ سهم خود را بردارند، فکر می‌کنم در بدترین حالت سالی 5 میلیارد برای باشگاه‌ها باقی بماند. البته این حداقل درآمد است و من فکر می‌کنم که اگر همه‌چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود، درآمد بیشتری نصیب باشگاه‌ها می‌شود. من می‌توانم اطمینان بدهم امسال باشگاه‌ها بیشترین در آمد تاریخ خود را خواهند داشت.

ارسال نظر: