نوبخت: میانگین حقوق معلمان یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان است

کدخبر: 1017216

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به کسری بودجه دولت گفت: ۱۸ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان پول نفت بلوکه شده است که در آینده می‌تواند به ما کمک کند/ اولین خواسته ما از هیات‌های سفر کننده به ایران سرمایهگذاری است

به گزارش خبرنگار «نسیم»،‌ محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور امروز در سی و دومین اجلاس مدیران و رؤسای سراسر کشور که در برج میلاد در حال برگزاری است، اظهار داشت:‌ به خاطر ندارم پیشنهادی از سوی وزیر آموزش و پرورش برای کمک در تسریع فعالیت‌ها در دولت مطرح شده، و رأی نیاورده باشد، هر چند که آن پیشنهاد دارای بار مالی سنگین برای دولت باشد.

وی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش و نظام ستادی این مجموعه با چالش‌هایی مواجه است، خاطر نشان کرد:‌ در سال 1394، در شرایطی برای اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان و همچنین اقداماتی در راستای طرح تحول قرار گرفتیم که با مشکلات مالی مواجه بودیم.

نوبخت به بودجه سال 1394، اشاره و گفت: این بودجه برای سال جاری 24 میلیارد دلار منابع ارزی بود در حالی‌که رقم بودجه در سا‌ل‌های گذشته به چند برابر رقم‌های بیان شده رسیده است.

وی افزود: در سال 1390 میزان منابع ارزی بالغ بر 118 میلیارد دلار در بودجه بود و امروز آن عدد به 24 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است و اگر همین عدد هم محقق شود قابل تقدیر است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مقایسه‌ای در خصوص دریافتی معلمان در سال 1390 و 1394 تصریح کرد: میانگین حقوق معلمان از 830 هزار تومان به یک میلیون و 770 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وی به اعتبارات مصوب وزارت آموزش و پرورش در سال‌های 90 تا 94، اشاره و گفت: اعتبارات مصوب هزینه‌ای آموزش و پرورش در سال 90، بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان بود و تا سال 94‌،این عدد به 24 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ در این صورت می‌توان گفت اعتبارات هزینه‌ای در 4 سال دو برابر شده است.

نوبخت به اعتبارات مربوط به سال 93 دولت اشاره و گفت: منابع عمومی دولت که در سال 1393 پیش‌بینی شده بود 211 هزار میلیارد تومان بود که 174 هزار میلیارد آن و البته با احتساب اوراق 180 هزار میلیارد وصولی داشتیم که در این بین به دستگاه‌های فرهنگی نتوانستیم بیش از 80 درصد اختصاص دهیم.

وی افزود: آموزش و پرورش در سال 1393 اعتباری بالغ بر 19600 میلیارد تومان داشت که عملکرد و پرداختی به آن بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان شد که این یعنی 107 درصد اعتبارات این دستگاه را پرداخت کردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه اعتبارات دولت در سال نخست 210 هزار میلیارد تومان بود که فقط 147 هزار میلیارد آن محقق شد، اظهار کرد: در چنین شرایطی میزان پرداختی به آموزش و پرورش به 17 هزار و 400 میلیارد تومان یعنی 112 درصد رسید.

وی با اشاره به رشد اعتبارات آموزش و پرورش خاطر نشان کرد:‌ در برابر این افزایش اعتبارات، بر تعداد حقوق‌بگیران و دانش‌آموزان نیز افزوده شده است یعنی تعداد دانش‌آموزان از 12 میلیون و 300 هزار نفر به 12 میلیون و 500 هزار نفر افزایش پیدا کرده است و تعداد کارکنان این دستگاه از 949 هزار نفر به یک میلیون و 66 هزار نفر افزایش داشته است که قطعاً‌ آهنگ مناسبی در این بین وجود ندارد.

نوبخت با بیان اینکه بودجه امسال و آنچه در مجلس تصویب شد 236 هزار میلیارد تومان است، گفت: با توجه به افت قیمت نفت به جای 236 هزار میلیارد تومان 220 هزار میلیارد تومان بر اساس هماهنگی با مجلس اعتبارات را تخصیص می‌دهیم و مجلس 16 هزار میلیارد تومان را از بودجه کاهش داد.

وی افزود: هر دستگاهی که عدد بودجه خود را می‌بیند بر اساس همان 236 هزار میلیارد تومان است اما باید بر اساس 220 هزار میلیارد تومان عمل کنیم ضمن اینکه همین 220 هزار میلیارد هم قابل تحقق نیست و پیش‌بینی ما در 5 ماهه اول حدود 52 درصد تحقق بودجه است.

وی ادامه داد:‌پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال 184 هزار میلیارد تومان تحقق بودجه باشد و باید برنامه‌ریزی کنیم تا با کسری مواجه نشویم؛ از این عدد 147 هزار میلیارد به بخش هزینه‌ای، 30 هزار میلیارد به بخش عمرانی و 7 هزار میلیارد به سررسید اوراق اختصاص می‌دهیم.

نوبخت با اشاره به منابع دولت تصریح کرد: یک بخش درآمدها مالیات، بخش دوم واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و بخش سوم واگذاری دارایی‌های مالی است و در برابر آن مخارجی مانند مخارج هزینه‌ای دولت، فعالیت‌های عمرانی و تملک دارایی و سوم تملک دارایی‌های مالی است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به وضعیت وزارت آموزش و پرورش در خصوص اعتبارات دولت در سال جاری گفت: عددی را که به آموزش و پرورش خواهیم داد بر پایه همان 236 هزار میلیارد تومان به علاوه 1350 میلیارد تومان برای رتبه‌بندی فرهنگیان خواهد بود.

وی افزود: در سال آینده نیز بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان مضاف بر اعتبارات با توجه به وجود رتبه‌بندی معلمان به آموزش و پرورش اختصاص می‌دهیم.

نوبخت با بیان اینکه بیش از 6 یا 7 میلیارد دلار نفت فروخته‌ایم اما به جهت تحریم بانک مرکزی پول آن محقق نشده است، گفت: این عدد بین 18 تا 20 هزار میلیارد تومان است که در آینده می‌تواند به ما کمک کند زیرا منابع حاصل از درآمدهای ارزی از صادرات و فروش نفت است.

وی با اشاره به اینکه جلساتی در دولت با حضور رئیس جمهور برگزار شد تا برنامه‌ریزی کنیم از میهمانان و هیأت‌هایی که به ایران سفر می‌کنند چه چیزهایی می‌خواهیم، گفت: از هیأت‌های خارجی که به ایران می‌آیند سه موضوع را طلب می‌کنیم که نخست نیازمند منابع سرمایه‌گذاری هستیم، دوم نیاز به تکنولوژی داریم و سوم کمک کنند در بازاری که به دنبال صادرات غیرنفتی هستیم؛ بر این اساس لیست جامعی از تمام نیازها، کشورها و شرکت‌هایی که می‌توانند این نیازمندی‌ها را برطرف کنند تهیه شده است.

ارسال نظر: