مصباحی‌مقدم: نقدینگی به سوی واسطه‌گری و دلالی هدایت شده است

کدخبر: 1017480

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مبادلات بین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به افزایش رشد نقدینگی در جامعه دامن زده است/ بانک‌ها در روند تامین نقدینگی مورد نیاز بخش تولید کوتاهی می‌کنند

به گزارش «نسیم»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه نقدینگی تزریق شده به سمت تولید هدایت نشده و به سمت واسطه گری و دلالی ها رفته که به زیان اقتصاد ملی است.

غلامرضا مصباحی مقدم با انتقاد از عملکرد بانک ها در روند تامین نقدینگی مورد نیاز بخش تولید افزود: بخش مهمی از منابع بانکی به دلیل معوقات قفل شده است و منابعی را که در بنگاه ها و شرکت ها به صورت تسهیلات قرار دارد با حساب سازی به رقم جدید تبدیل می کنند.

مصباحی مقدم افزود : این اقدام در واقعیت، نقدینگی را بالا نبرده اما در ظاهر نقدینگی را رشد داده است.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه در واقع این مقدار پول به بازار تزریق نشده است، گفت: این خلق پول در اثر وام دادن های متعدد به شرکت ها اتفاق می افتد ، بدون اینکه این خلق پول از طرف بانک مرکزی صورت گرفته باشد.

وی با اشاره به اینکه موسسات مالی و اعتباری هم در رشد نقدینگی موثرند، افزود: آنها پول را از سیستم بانکی متعارف دریافت می کنند و به شرکت ها و موسسات دیگر با نرخ بالاتری وام می‌دهند.

مصباحی مقدم تصریح کرد: این اقدام موسسات مالی و اعتباری هم در افزایش نقدینگی موجود در بازار تاثیرگذار بوده است. مصباحی مقدم با بیان اینکه بانک‌های رسمی هم از این موسسات کمک می‌گیرند و نرخ سود بالاتری را به آنها پرداخت می‌کنند، گفت: مبادلات بین بانک ها و موسسات اعتباری به افزایش رشد نقدینگی در جامعه دامن می‌زند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود : اگر نقدینگی تزریق شده به سمت تولید هدایت شود بسیار مفید خواهد بود و متاسفانه در عمل این پول به سمت دلالی رفته و به افزایش تورم دامن زده است.

ارسال نظر: