قیمت نفت به زیر ۵۰ دلار سقوط کرد

کدخبر: 1017696

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال با دو دلار و ٦٩ سنت افت (۵.۲ درصد) به ٤٩ دلار و ٥٢ سنت برای هر بشکه رسید/ قیمت نفت خام شاخص دابلیو تی آی آمریکا با یک دلار و ٩٥ سنت کاهش (۴.۱ درصد) ٤٥ دلار و ١٧ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد

به گزارش «نسیم» به نقل از خبرگزاری رویترز از نیویورک، تضعیف و کسادی آمارهای اقتصادی آمریکا، نخستین مصرف کننده نفت خام دنیا و چین، بزرگ ترین مصرف کننده انرژی جهان و انتظارها درباره کند شدن روند مصرف بنزین در ایالات متحده پس از یک دوره رشد قابل توجه در اوایل تابستان، سبب شد قیمتهای نفت خام در پایان معاملات روز دوشنبه (١٢ مردادماه) بازارهای جهانی به پایین ترین سطح خود از ماه ژانویه و قیمت نفت برنت به زیر ٥٠ دلار برای هر بشکه برسد.

افزایش نگرانیها دریاره مازاد عرضه نفت خام در بازارهای جهانی و سقوط بازار سهام چین در چند هفته گذشته قیمتهای جهانی نفت خام را تحت فشار گذاشته است، به طوری که میانگین قیمت نفت خام شاخص دابلیو تی آی درمعاملات آتی بازار نیویورک در ماه ژوئیه با ثبت بیشترین افت ماهانه به پایین ترین سطح از زمان بحران اقتصادی سال ٢٠٠٨ میلادی رسید.

فشار بر قیمت نفت خام آمریکا روز دوشنبه در پی ثبت بیشترین افت روزانه قیمت بنزین از اکتبر ٢٠١٢ در معاملات آتی بازار، عمیق تر شد.

تضعیف آمارهای اقتصادی آمریکا و چین در کنار مازاد عرضه نفت بر نگرانی معامله گران در بازار نفت افزود.

با کاهش تقاضا در بازار خودرو آمریکا، هزینه های مصرف کنندگان آمریکایی در ماه ژوئن کندترین روند خود در چهار ماه گذشته را تجربه کرد؛ روند رشد در بخشهای تولیدی چین نیز در ماه ژوئیه به طور غیر منتظره ای کند شد.

مت اسمیت مدیرعامل بخش تحقیقات کالا در موسسه کیلپر دیتا، یک پایگاه داده انرژی مستقر در نیویورک در این باره گفت: تضعیف آمارهای اقتصادی بازار را تحت فشار گذاشت.

وی با اشاره به اختلاف میان قیمتهای نفت خام آمریکا و بنزین، که حاشیه سود را برای پالایشگران به دنبال خواهد داشت، گفت: شکاف قیمتی بنزین در حال کم شدن است.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در پایان معاملات آتی بازار آی سی یی لندن برای تحویل در ماه سپتامبر با ٢ دلار و ٦٩ سنت افت (5.2 درصد) به ٤٩ دلار و ٥٢ سنت برای هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام شاخص دابلیو تی آی آمریکا در پایان معاملات آتی بازار نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر با یک دلار و ٩٥ سنت کاهش (4.1 درصد) ٤٥ دلار و ١٧ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

آمارها نشان می دهد که قیمت بنزین در معاملات آتی بازار نیز با ٩ درصد افت روبرو شد؛ اختلاف قیمت این فرآورده نفتی با قیمت نفت خام آمریکا به زیر ٢٦ دلار و پایین ترین سطح در بیش از یک هفته گذشته رسید.

تازه ترین ارزیابی هفته گذشته رویترز درباره تولید نفت خام سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نشان داد که تولید نفت اعضای در ماه ژوئیه به بالاترین سطح خود در تاریخ چند سال گذشته این سازمان رسیده است.

ارزیابی رویترز حکایت از این دارد که عربستان سعودی، بزرگ ترین صادر کننده نفت جهان و بزرگ ترین تولید کننده و صادر کننده نفت در اوپک و دیگر اعضای کلیدی این سازمان با وجود افت قیمتهای جهانی نفت خام به دنبال دفاع از سهم بازار خود، که امسال تاکنون با ١٢ درصد افت همراه بوده است، هستند.

ارسال نظر: