شجاعی طباطبایی: کاریکاتور در مطبوعات جایگاه جدی ندارد

کدخبر: 1018465

این کاریکاتوریست کشورمان در گفتگو با «نسیم»، اظهار داشت: ایران در بحث کاریکاتور در عرصه بین‌المللی جزو ۳ کشور برتر جهان به شمار می‌رود/ هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند به انداره کاریکاتور پیام را به مخاطب منتقل کند

مسعود شجاعی طباطبایی در گفتگو با «نسیم»، با بیان اینکه ایران در بحث کاریکتاتور در عرصه بین المللی جزو 3 کشور برتر جهان به شمار می رود، گفت: هنرمندان ایرانی همیشه حضور پررنگی هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی در عرصه بین المللی دارند؛ به گونه ای که حتی برخی از کشورها دنیا فراخوان جشنواره های کاریکتاتور خود را به زبان فارسی نیز منتشر می کنند.

وی با بیان اینکه هنرمندان کاریکاتوریست کشوران غالبا جوان و شهرستانی هستند، ادامه داد: به طور معمول هر هفته هنرمندان ایرانی در 2 جایزه بین المللی کاریکاتور برنده می شوند و در حقیقت در عرصه بین المللی حضور پررنگی داریم. از سوی دیگر در کشورمان نیز جشنواره های متعددی در این حوزه برگزار می شود که می توان گفت تنور مسابقات کاریکاتور در کشور ما داغ است.

این کاریکاتوریست کشورمان اظهار داشت: متاسفانه جایگاه کاریکاتور در ایران تنها در نمایشگاه ها است، در حالی که لطف کاریکاتور به این است که در مطبوعات وجود داشته باشد؛ چرا که کاریکاتور هنر مردمی و پیام رسانی بسیار قوی است و هیچ رسانه ای نمی تواند به انداره کاریکاتور پیام را به مخاطب منتقل کند.

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه انتظار این است که کاریکاتور در مطبوعات جایگاه جدی ای داشته باشد، تصریح کرد: متاسفانه اکثر مدیران رسانه ای به جزو چند روزنامه پرتیراژ بهای چندانی به کاریکاتور نمی دهند.

وی به تعداد کاریکاتوریست های کشور اشاره کرد و گفت: هزار هنرمند در ایران در حوزه فعالیت می کنند که از این تعداد تنها 500 کاریکاتوریست در جشنواره ها شرکت کرده و علاوه بر آن 300 کاریکاتوریست فعال و خوب در کشور داریم؛ البته از این تعداد نیز تنها 20 یا 30 هنرمند هستند که از راه کاریکاتور امرار معاش می کنند و این مهم برای کشوری که چنین بضاعتی را دارد، اصلا خوب نیست.

این کاریکاتوریست کشورمان با بیان اینکه بیشتر نشریات کشور ترجیح می دهند از آثار خارجی استفاده کنند، افزود: هنرمندان کاریکاتوریست کشور در کمال مظلومیت عملا زمینه مناسبی برای فعالیت ندارند و امیدوارم بستر لازم برای فعالیت آنها فراهم شود.

ارسال نظر: