مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گازتأمین: ستاره خلیج‌فارس امسال به تولید می‌رسد

کدخبر: 1018550

محمود شیری، افزود: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با سرمایه سنگینی در دست ساخت است، به طوری که تاکنون ۳ میلیارد یورو برای احداث آن هزینه شده است

به گزارش «نسیم»، مدیرعامل تاپیکو با بیان اینکه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس با پیشرفت 84 درصدی، تاکنون بیش از سه میلیارد یورو هزینه داشته است، گفت: با راه‌اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال، 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و چهار میلیون لیتر گازوییل یورو 4 تولید می‌شود .

محمود شیری، افزود: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با سرمایه سنگینی در دست ساخت است، به طوری که تاکنون 3 میلیارد یورو برای احداث آن هزینه شده است .

وی، از پیشرفت 84 درصدی این پالایشگاه در مجموع سه فازخبر داد و تصریح کرد: ستاره نفت خلیج فارس در سه ترین (ردیف) 120 هزار بشکه‌ای میعانات گازی در روز است که کاری که مدیریت جدید برای اجرای آن انجام داده است متمرکز بر روی یک واحد است تا بتواند بخش‌های یوتیلیتی و تأسیسات عمومی را وارد مدار کند.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته همه تاسیسات جانبی یادشده برای راه اندازی فاز یک این پالایشگاه تا مهرماه امسال راه اندازی می شود، از این رو پیش بینی می شود فاز یک این پالایشگاه تا پایان امسال با ظرفیت فرآورش ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی راه اندازی شود .

وی در باره میزان تولید فرآورده‌های این پالایشگاه تصریح کرد: از دو هفته گذشته کار پمپاژ در این پالایشگاه شروع شده است و انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری ترین یک آن وارد مدار قرار گیرد به طوری که در این ترین پالایشگاهی حدود 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و پنج میلیون لیتر گازوییل یورو 4 و همچنین در بخش EC نفتا تولید خواهد شد .

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) بیان کرد: بر اساس بازنگری های صورت گرفته پالایشگاه ستاره خلیج فارس باید با بودجه 3.8 میلیارد یورو به پایان برسد، تاکنون 2550 میلیارد تومان از سرمایه این شرکت از سوی سهامداران پرداخت شده است، امید می رود با رفع مسدودی حساب پالایشگاه در صندوق توسعه ملی از سوی بانک مرکزی و آزاد شدن ٦٥٠ میلیون یورو نیاز مالی این پروژه برطرف شود .

وی یادآور شد: با وجود اختصاص این منابع، باز هم شاید منابع کافی نباشد و برای پیشبرد روند اجرای این طرح با پیش فروش محصول و کاهش بعضی از هزینه‌ها بتوانیم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به سرانجام برسانیم. در حال حاضر 75 درصد تأسیسات آماده راه‌اندازی است .

ارسال نظر: