حقیقت‌پور: توسعه روابط با غربی‌ها باید با توجه به عملکرد گذشته آنها باشد

کدخبر: 1018595

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس در گفتگو با «نسیم»: توسعه روابط اقتصادی باید همراه با حفظ اصول سیاسی کشور باشد/ برقراری رابطه با غرب در شرایط پساتحریم منوط به حفظ موازین دینی و انقلابی‌‌مان است

منصور حقیقت‎پور در گفتگو با «نسیم» با اشاره به اینکه در دنیای استکبار فابیوس پروژه ایران هراسی را مدیریت کرده است، اظهار داشت: پیش از این بحث اینکه ایران به دنبال بمب هسته‎ای است در دنیا مطرح بوده است اما اذعان به اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال تسلیحات غیر متعارف نیست فرصتی برای ما ایجاد خواهد کرد تا بتوانیم توسعه با همسایگان را خصوصا در خلیج فارس در دستور کار خود قرار دهیم.

وی افزود: ما الآن در حوزه خلیج فارس اگر بتوانیم پروژه ایران هراسی را خنثی کنیم دو رقیب و دشمن دیرینه خودمان را منزوی خواهیم کرد یکی عربستان و دیگری اسرائیل و در واقع بحث توسعه روابط با غرب را هم با رعایت شرایط منافع ملی خودمان باید توسعه بدهیم.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست ‎خارجی مجلس با بیان اینکه توسعه روابط با کشورهای غربی باید با عنایت به عملکرد گذشته آنها باشد، گفت: یعنی آنهایی که عملکرد بدی نداشتند در اولویت توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرند و طبیعی است آنهایی که عملکرد سوئی داشتند باید آخر صف قرار گیرند.

حقیقت پور افزود: امروز ما، هم حوزه سیاسی و هم اقتصادی خود را می‌توانیم توسعه دهیم حتی می‌توانیم با اینها (غربی‌ها) وارد پاره‌ای از بحث‌های امنیتی برای برقراری امنیت منطقه و جهان شویم.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست ‎خارجی مجلس با بیان این مطلب که امروز تهدید تروریسم یک تهدید جدی است، اذعان داشت: امروز داعش هم خاورمیانه و هم اروپا و هم آسیای دور را تهدید می‌کند و از آنجائی که جمهوری اسلامی ایران دارای سوابق ممتدی در مبارزه با تروریسم است می‌تواند ادبیات خوبی را برای توسعه همکاری‌های امنیتی و برقراری امنیت با جهان داشته باشد.

وی برقراری رابطه با غرب در شرایط پساتحریم را منوط به حفظ موازین دینی و انقلابی‌ جمهوری اسلامی ایران دانست و متذکر شد: جوهره انقلاب اسلامی جوهره دفاع از مظلومین و نیز مقابله با استکبار و زورگویی است که این مولفه‌ها باید در ارتباطات پیش رو حفظ شوند.

حقیقت پور در ادامه مطرح کرد: اگر ما در حوزه اقتصادی با یک شرکت آلمانی قراردادی بستیم این قرارداد اقتصادی دال بر آن نیست که اگر آلمانی‌ها مظلومی را تهدید کردند ما در مقابلشان سکوت پیشه کنیم، بنابراین توسعه روابط اقتصادی باید همراه با حفظ اصول سیاسی ما باشد.

وی در مورد اینکه نحوه مواجهه ایران نسبت به تقاضاهای شرکت‌های ورشکسته، و فعالیت شرکت هایی که مقامات سیاسی آن سابقه عناد و خیانت نسبت به ملت ایران را در پرونده خود دارند باید چگونه باشد، توضیح داد: ما نباید با اینها قرارداد محکمی را ببندیم بلکه باید از فرصت استفاده کنیم.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست ‎خارجی مجلس ضمن واقعی دانستن اظهارات مقامات آمریکائی مبنی بر اینکه در صورت پابرجائی تحریم‌ها شرکای آمریکا از این تحریم‌ها عبور می‌کردند و مبادرت به توسعه روابط با ایران می‌کردند، گفت: وقتی فابیوس با آن همه سابقه برای مباحث اقتصادی به ایران می‌‎آید نشان دهنده این است که ما می‌توانیم با این اقدامات خودمان یک فاصله منفی بین اروپا و آمریکا ایجاد کنیم و بتوانیم فرقی را بین اروپا و آمریکا در رفتارشان مشاهده کنیم.

وی در عین حال تاکید کرد: قطعاً هنگام بستن قرارداد منافع ملی ایران مد نظر خواهد بود و اینکه چهره این جریان در ایران در دوره تحریم چه بوده و اینکه هر کسی چه تا چه میزانی به دنبال مانع و آزار ایران بوده نیز مد نظر خواهد بود چرا که بر این مبنا هر کسی که کمتر اذیت کرده باید بیشتر از منافع توسعه اقتصادی با ایران بهره‌مند شود.

حقیقت پور در پایان ضمن هشدار نسبت به لزوم رصد و جلوگیری از ارتباطات هیأت‌های خارجی با فتنه گران در جریان سفرهایشان به ایران، تصریح کرد: نفی روابط این هیات‌ها با فتنه‌گران جزء خطوط قرمز ما است و ما اجازه نمی‌دهیم که اینها از خطوط قرمز ما عبور کنند چرا که ارتباط اینها با جریانات برانداز و جریانات فتنه گر خلاف منافع ملی ما است و بر این اساس قطعاً دستگاه‌های مربوطه باید به دقت این امر را مد نظر داشته باشند و از سوی دیگر وزارت خارجه در دعوت‌هایی که صورت می‌دهد حتما باید این هیات ها را قبل از سفر به ایران توجیه کند که حق مداخله در مسائل داخلی کشور را ندارند.

ارسال نظر: