ماده ۳ طرح حمایت از صنعت برق کشور به تصویب مجلس رسید

کدخبر: 1018656

مجلس با تصویب این ماده در جریان رسیدگی به طرح حمایت از صنعت برق کشور، دولت را ملزم به شفاف‌سازی قیمت تمام شده برق کرد و بر این اساس، قیمت انواع سوخت نیروگاه‌ها براساس ارزش حرارتی سوخت تحویلی تعیین می‌شود

به گزارش «نسیم»، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با 143 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه، به شفاف سازی قیمت تمام شده برق رأی دادند.

براساس ماده 3 طرح حمایت از صنعت برق کشور، دولت مکلف است به منظور شفاف سازی قیمت تمام شده برق، قیمت انواع سوخت مصرفی نیروگاه ها را بر اساس ارزش حرارتی سوخت تحویلی تعیین نماید. در اجرای این ماده تفاوتی بین نیروگاه های دولتی و خصوصی وجود ندارد.

پیش از رأی گیری قاضی پور در اخطار اصل 85 قانون اساسی گفت: اختیارات مجلس براساس این ماده به دولت داده شده است و لذا باید این ماده حذف شود.

در ادامه ابوذر ندیمی در مخالفت با این طرح گفت: آنالیز هزینه تولید یکی از مشکلات کشور است. قیمت سوخت مصرفی نیروگاه ها موضوعی است که مطرح نشده و این بدین معنی است که دولت در تعیین قیمت آزاد است. ملت نباید هزینه جاری تولید و انتقال برق را بپردازد متأسفانه در مواردی ملت در مقابل قانون قرار گرفته اند و این مسأله باید حل شود.

داوود محمدی به عنوان نماینده موافق گفت: در ماده 3 هیچ تفاوتی بین نیروگاه های دولتی و خصوصی قائل نشده است و هیچکس مخالف شفاف سازی هزینه های تولید برق در کشور نیست اما موضوع این است که چه کسی باید این اقدام را انجام دهد؛ قیمت گذاری تمام شده برق باید در شورای رقابت انجام گیرد.

نماینده دولت در رابطه با ماده سوم طرح حمایت از صنعت برق کشور گفت: دولت هیچ مخالفتی با شفاف سازی قیمت تمام شده برق در نیروگاه ها ندارد اما موضوع اینجاست که اگر در نیروگاهی بنا به دلایلی از سوخت مصرفی پایه استفاده نشود هزینه تبدیل آن تعیین تکلیف نشده است. دولت مخالف این ماده می باشد و معتقد است که باید این موضوع در هدفمندی یارانه ها مطرح شده و خواهان حذف آن هستیم.

امیری خامکانی سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: تا زمانی که وزارت نفت یک نوع سوخت پایه را در اختیار نیروگاه ها قرار دهد هیچ مشکلی وجود ندارد و زمانی که سوخت متفاوت ارائه شود نیروگاه ها دچار هزینه متفاوت خواهند شد که این موضوع در آینده حل خواهد شد.

ارسال نظر: