تکرار//سبحانی: آنهایی که ابتدای دولت یازدهم شاخص را بالا بردند خودشان بازار سرمایه را به هم ریختند

کدخبر: 1018828

این اقتصاددان در گفتگو با «نسیم»: دلالان دلیل حباب‌سازی بورس بودند، حالا بازارهای پرسودتری را پیدا کردند سرمایه خود را بیرون کشیدند/ مذاکرات هسته‌ای یک عامل اثرگذار در شاخص بازار است

حسن سبحانی اقتصاددان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نسیم» به تشریح دلایل مشکلات اخیر بازار سرمایه بعد از مذاکرات هسته ای پرداخت و اظهار کرد: عوامل مختلفی در افت شاخص بورس در ماههای اخیر به خصوص بعد از اعلام نتایج مذاکرات موثر است، که خود مذاکرات هم می تواند در آن موثر باشد، ولی باید بر پایه علم در این خصوص اظهار نظر کرد.

فعالان بازار سرمایه در حال حاضر چند دسته هستند؟

وی به معرفی فعالان حال حاضر بازار بورس پرداخت و عنوان کرد: فعالان بورس را باید به دو دسته تقسیم کرد، یک دسته واقعا سرمایه گذاری می کنند، یعنی شاخصهای بورس را می بینند و بنگاههایی را که احساس می کنند، سودآوری بیشتری را دارند شناسایی می کنند و در آن سرمایه گذاری می کنند.

این اقتصاددان افزود: آنها سهام مورد نظر خود را می خرند و منتظر می مانند تا یک بنگاه یک سال کار کنند تا از سود آن استفاده کنند.

سبحانی به معرفی دسته دوم فعالان بازار سرمایه که بیشتر سفته باز هستند پرداخت و به نسیم تصریح کرد: دسته دوم صاحبان پولهای سرگردان هستند و بیشتر سفته بازند و برایشان مهم نیست که ارز خرید و فروش کنند، طلا خرید فروش کنند و یا سهام بورس خریداری کنند.

وی گفت: این دسته ممکن است، روزی با بالا رفتن قیمتها، چندین بار مبادرت به خرید فروش سهامشان کنند و اصلا برایشان بازدهی بالای بنگاهی که سهام آن را می خرند مهم نباشد، زیرا می خواهند از نوسانات قیمت سهام، سود ببرند.

این نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه دلالان عامل اصلی حباب سازی در بورس هستند، بیان کرد: به این گونه افراد نمی توان گفت سرمایه گذار در بورس، زیرا اینها عامل اصلی رشد حباب گونه بورس هستند، بنابراین، این نگاه باید اصلاح شود، زیرا سفته بازی با سهام داری خیلی متفاوت است.

بورس به همان دلیلی سقوط کرد که در آغاز فعالیت دولت یازدهم رشد کرد

سبحانی با بیان این مطلب که " شاخص بورس به همان دلیلی سقوط کرد که در آغاز فعالیت دولت یازدهم رشد کرد " به نسیم خاطرنشان کرد: دلیل بالا و پایین آمدن شاخص بورس به همان دلیلی است که آن را بی رویه بالا برد، باید این سوال را پرسید که چه دلایلی برای بالا رفتن بی رویه شاخص بورس وجود داشت؟ آیا جز این نبود که که برخی از بازارهای سودآور دیگر یا تعطیل شده بودند، یا از رونق کمتری برخوردار بود و برخی افراد فکر می کردند، از راه خرید و فروش سهام سود بیشتری به دست می آورند؟

وی عنوان کرد: در ابتدای دولت یازدهم افزایش تقاضا برای خرید سهام، شاخص بورس را بالا برد و در طول این دو سال به محض اینکه گشایشهای دیگری انجام می شد، فعالان بازار سرمایه، سرمایه خود را از بورس خارج می کردند، که نمونه آن در ماههای اخیر به وضوح دیده شد.

این استاد اقتصاد دانشگاه بر همین اساس گفت: بنابراین افت و اخیز شاخص یک افت و اخیز مبتنی بر سهام داری بورس نیست و افت اخیر شاخص بورس هر دلیلی داشته باشد، نماینده آن، افت تقاضا برای خرید سهام است، که در حال حاضر هم ادامه دارد.

ارسال نظر: