اجرای طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج امسال سراسری می‌شود

کدخبر: 1019135

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون گفت: سال گذشته در چهار شهرستان طرح مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج اجرایی شد و امیدواریم در نیمه دوم سال امسال در تمامی استان‌ها اجرایی شود

به گزارش «نسیم»، احمد میدری افزود: در همه کشورها از جمله ایران معلولین فقیرترین فقرا هستند، به این معنی که در بین گروه های فقیر، شدت فقر در دسته ای که فقرای معلولند بیشتر است.

وی ادامه داد: خانواده های دارای معلول ، احتمال فقیرشدنش بیشتر است و به همین دلیل در حوزه حمایت های اجتماعی گفته می شود که دولت ها و خیرین حوزه حمایت های اجتماعی باید تلاش خود را صرف جلوگیری از معلولیت انجام دهند .

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما برای جلوگیری از معلولیت های ژنتیک طی سال های گذشته و به ویژه در سال 93 اقدامات خوبی انجام داده ایم .

معاون رفاه اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سال گذشته در چهار شهرستان طرح مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج اجرایی شد و امیدواریم در نیمه دوم سال 1394 نیز در تمامی استان ها این طرح اجرایی شود، به این معنا که در هر شهرستان مشاوره ژنتیک به شکل بخشی از فرآیند ثبت ازدواج دربیاید .

میدری اظهار کرد: در شهرستان های دارای مراکز مشاوره ژنتیک که فرهنگ مراجعه مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج وجود دارد، این طرح اجرایی شده و پیشگیری های خوبی ازتولد کودکان معلول صورت گرفته است .

به گفته معاون وزیر رفاه، با انجام آزمایشات ژنتیک نیز از تولد 511 کودک معلول جلوگیری شد.

میدری گفت: درخواست ما در حوزه رفاه و اجتماعی این است که تمام خیرینی که دوست دارند یاور گروه‌های کم درآمد جامعه باشند منابع خود را در اختیار مشاوره‌ها و آزمایش‌های ژنتیک و یا مددکاران اجتماعی که مردم را به سمت مشاوره های ژنتیک و سقط درمانی هدایت می کنند قرار دهند .

وی افزود : این درحالی است که دولت در سال 93 اقدام مهمی را درچهارشهرکشور انجام داد و امیدواریم درسال جاری بتوانیم در تمام استان های کشور این کار را انجام دهیم اما به دلیل محدودیت های منابع مالی دولتی کمک خیرین در این حوزه می تواند در کاهش معلولیت های مادرزادی نقشی مهم ایفا کند.

ارسال نظر: