وزیر اطلاعات: باید امور فساد گرفته را اصلاح کنیم

کدخبر: 1019189

سید محمود علوی گفت: باید مسئولیت فرهنگی سنگین ترین کفه در نظام جمهوری اسلامی داشته باشد و باید فرهنگ به صورت یک عنصر اصلی دربیاید

به گزارش «نسیم» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت اطلاعات، سید محمود علوی در سومین روز از دومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها که صبح امروز مورخ 20 مرداد 94 در هتل انقلاب برگزار شد، شرکت کرد و در جمع مدیران کل استان‌ها و برخی از مدیران مرکز به ایراد سخن پرداخت.

وزیر اطلاعات در آغاز کلام خود روز شهادت امام جعفر صادق (ع) را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و حاضرین در جلسه تسلیت گفت و تلاش در جهت شکوفایی فرهنگ در جامعه اسلامی را از خداوند خواستار شد.

سید محمود علوی طی سخنانی گفت: خداوند وقتی انسان را خلق کرد به خود آفرین گفت. طبیعی است آفرینش آفریده ها بدون هدف نبوده است و انسان گل سرسبد خلقت بیهوده آفریده نشده است. هدف هوشمندانه ای در خلقت زمین و آسمان ها و انسان وجود داشته و خداوند آن چه خود به عنوان هدف خلقت بیان می کند، آفرینش برای عبودیت بوده است.

وی افزود: عبودیت انسان را از آسیب و اثرگذاری عناصر منفی محفوظ می‌کند. خداوند فرمود: پیامبر تو سلطه بر انسان هایی که به خداوند ایمان آورده و به خدا توکل می کنند نخواهی داشت. عبادت انسان را در مسیر تعالی پیش می برد تا به انجا که انسان را از مرحله ملک بودن بالاتر می برد و او را به درجه خلیفه اللهی می رساند. عبودیت کرامتی‌ است که خداوند به انسان داده است.

وزیر اطلاعات ادامه داد: فرهنگ عبودیت در وجود انسان به طور بالقوه وجود دارد که عبادت آن را از بالقوه به فعل در می آورد و درخشش آن را در زندگی انسان تجلی می بخشد. حاکمیت عبودیت بر جوامع بشری یک امانت است. مسئولیتی که آسمان ها و زمین از ادای حق آن اباء کردند مبادا نتوانند حق آن را ادا کنند اما انسان آن را پذیرفت تا عبودیت را شکوفا کند. نماز و روزه و ... همه ابزاری هستند که انسان از آن در جهت شکوفایی فرهنگ عبودیت کمک می گیرد.

علوی تصریح کرد: کسانی که به هنگام در دست گرفتن حاکمیت نماز به پا می دارند و برای شکوفایی دین تلاش می‌کنند فرهنگ بندگی را نهادینه می‌کنند. وقتی این مفاهیم عبودی و نقشه راه عبودیت در جامعه نهادینه شود؛ در این حالت زندگی معنای دیگری دارد. اما این عبودیت زیرساخت هایی دارد که بدون آن تحقق این فرهنگ بدون زیرساخت ها با سختی همراه می‌شود.

وی با بیان اینکه از جمله زیرساخت‌های فرهنگ عبودیت اقتصاد و امنیت است،اظهارداشت: خداوند وقتی انتظار عبودیت از جامعه خواهد داشت که آن جامعه دارای اقتصادی شکوفا و امنیتی برقرار برخوردار باشد. گرسنگی با عبودیت رابطه ای ندارد. نمی توان از شکمی که نه خود که جامعه گرسنگی را بدان تحمیل می‌کند انتظار بندگی داشت. اما وقتی خود گرسنگی را برای تقرب انتخاب می کند، این افتخار است. اگر بخواهیم فرهنگ عبودیت که امانت انسان است محقق شود باید چرخ اقتصاد بچرخد و امنیت برقرار شود.

وزیر اطلاعات افزود: خداوند تعالی زمینه عملیاتی شدن احکام دین را در جامعه امام زمانی برقراری فضای امنیت می داند. تا فرهنگ عبودیت در سایه امنیت همراه با آرامش و نشاط و همراه با سرور برقرار شود.

علوی ادامه داد: وقتی بخواهیم فرهنگ معنوی عبودیت و مبتنی ایمان در جامعه رشد کند باید نخست امنیت و آرامش را برقرار کرد. فرهنگ در جامعه ای که انسان های فعالش در زمینه فرهنگ دلهره دارند شکوفا نشده و زیاد نمی‌شود. فرهنگ عبودیت زمانی در انسان شکوفا می شود که فرد در جامعه نه از عناصر بیرون و نه در درون حاکمیت ترس نداشته باشد.

وی افزود: وقتی آرامش در جامعه حکمفرما نباشد نباید انتظار ایمان داشت. در جامعه ای که ایمان در آن وجود دارد اما خبری از سرور در آن نیست نیز نمی توان ظهور فرهنگ عبودیت را به کمال نظاره کرد. باید در جامعه ضمن امنیت، شادابی هم وجود داشته باشد. در عین حال که دستگاه حکومتی افراد را از تجاوز به جان و مال انسان‌ها باز می دارد، خود حکومت هم باید مایه آرامش شود.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: همین خدایی که قدرتمندترین است خود آرام بخش است؛ نامش آرام بخش است. در فرهنگ اسلامی نظام حکومتی باید چنین حسی ایجاد کند. تشکیلات اطلاعاتی و انتظامی باید نامشان آرام بخش باشد. در واقع باید نام آن‌ها اطمینان بخش باشد. چون از نظر اسلام حکومت وسیله برقراری امنیت در جامعه است.

وی با بیان این روایت که «خدایا می دانی تلاش ما برای به دست گرفتن قدرت از سر جنگ قدرت نیست.» گفت: می خواهیم فرهنگ دینی را به جامعه ترویج کنیم تا به اعمال شرع عمل شود و مردم احساس امنیت کنند. امور فساد گرفته را اصلاح کنیم. نسبت به آسیب جامعه نمی توان بی تفاوت بود.

وزیر اطلاعات ادامه داد: یکی از ابزارهای ایجاد فرهنگ عبودیت این است که با فرهنگ زمانه هم زبان و متناسب باشد. مثل پیامبران که معجزاتشان نیز با دوران و اندیشه و زبان مردم هم خوان بود. در زمان حضرت موسی (ع) که سحر هنر مردم بود، حضرت چیزی فراتر از سحر آورد. در زمان حضرت عیسی (ع) که طبابت اوج می‌گیرد، معجزه او شفای بیمار لا علاج بود. به آن جا رسید که مرده را زنده کرد. و در زمان پیامبر عظیم الشان اسلام که ادبیات در اوج شکوفایی بود قرآن با بهترین ادبیات نازل می شود. این نشانه ایست برای آن که فرهنگ باید با لسان قوم هم‌سو باشد و تعامل فرهنگ نباید به انفعال فرهنگی و وادادگی فرهنگی منجر شود.

وی با اشاره به این نکته که امامان ما الگوی حرکت فرهنگی هستند خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) برای ما الگوی فرهنگی است. پس از واقعه عاشورا سیاست های جامعه به جایی رسیده بود که پس از شهادت حضرت سید الشهداء (ع) کسی جرأت نمی کرد از مسائل دینی سوال کند. تا بدانجا که تنها 4 نفر جرأت داشتند نزد اما سجاد(ع) بروند. اما امام سجاد (ع) مفاهیم معنوی، عرفانی، آموزشی و اجتماعی، اخلاقی و سیاسی را در قالب دعا عنوان می کردند. این فضای خفقان زده را امام با فرصت شناسی به جایی رساند که 170 شاگرد چون قاسم ابن محمد ابن ابی بکر و ابو حمزه ثمالی را تربیت کرد که انسان های فقیه و مجتهد بودند و فرهنگ حاکم بر جامعه را تغییر دادند. انسان ها جرأت می‌کردند دور امام حلقه بزنند و از سخنانش بهره ببرند. امام باقر (ع) این مکتب را ادامه دادند و در کنار فعالیت های سیاسی که هم امام سجاد (ع) و هم امام باقر (ع) داشتند، بعضی گفتند که امام باقر (ع) بدین سبب در عرصه علمی موفق شدند که با عرصه سیاسی کاری نداشتند. این نظریه اشتباه ا‌ست. همه امامان به مسائل سیاسی بی توجه نبودند. آن ها حکام زمان خود را تایید نکردند. مگر ممکن است جایگزین نداشته باشند. عدم داشتن جایگزین یعنی هرج و مرج. مگر ممکن است امامان به هرج و مرج معتقد باشند. این موضوع خلاف مذهب شیعه است. امام محمد باقر (ع) شاگردانی چون ابن مسلم و امثال او را تربیت کردند که گفتند برو در مسجد مدینه و فتوا بده.

وزیر اطلاعات افزود: بعد از امام باقر(ع) امام صادق(ع) از دل مشغولی بنی امیه که با بنی عباس درگیر شده بودند، استفاده کردند و با تربیت شاگردان و با تقویت اصحاب سر، یعنی عناصر تشکیلات سیاسی و مبارزاتی سِری فعالیت کردند. عنصر مبارزاتی با شاگردان کلاس درس متفاوت بود از 4000 شاگرد کلاس درس امام صادق (ع) متفاوت بود.

علوی خاطرنشان کرد: باید قدرت سیاسی ابزاری برای گسترش قدرت فرهنگی باشد. باید مسئولیت فرهنگی سنگین ترین کفه در نظام جمهوری اسلامی داشته باشد و باید فرهنگ به صورت یک عنصر اصلی دربیاید.

علوی اظهار کرد: حکومت وسیله است برای فرهنگ. فرهنگ باید به عنوان یک عنصر اصلی در ساختار جمهوری اسلامی مطرح شود. نباید فرهنگ به حاشیه رانده شود.

وی گفت: ما در وزارت اطلاعات وظیفه خود می بینیم که در خدمت فرهنگ باشیم. باید برای فرهنگ امنیت را ایجاد کنیم تا عناصر فرهنگی احساس امنیت و آرامش کنند در این آرامش است که نیروهای فرهنگی قادرند ابداع و خلاقیت داشته باشند. در فضایی که می‌تواند انتخاب کند می تواند پدیده های بدیع را معرفی و عرضه کند. هر کار فرهنگی باید در جهت پر رنگ کردن این هدف باشدکه ارزش های اخلاقی به تمام معنا شکوفا شوند.

وزیر اطلاعات با اشاره به جنگ و نیرگ رسانه ای علیه ایران و بد اخلاقی ها در جامعه گفت: مکر و فریب و نیرنگ در همه جا بد است اما در جنگ خوب است، و جنگ هم که منحصر به جنگ گرم یا سرد نیست. نرم و سخت هم هست. خدعه و نیرنگ تنها مخصوص به جنگ گرم نیست. جنگ رسانه ای و جنگ روانی هم نوعی جنگ است. حتک حرمت هم جنگ است.

علوی ادامه داد: در حالی که ارزش‌های اخلاقی چنان ارزش دارند که اگر ایمان مذهبی هم نداشته باشیم باید به آن‌ها پایبند باشیم. حضرت علی (ع) می فرماید: حتی اگر امید به بهشت و ترس از جهنم نباشد و خبری از سربرآوردن از قبر و مبعوث شدن نیست ، باز هم حق این است و شایسته این است که به دنبال اخلاق برویم چراکه مسیر موفقیت در مسیر ارزش های اخلاقی ست. ایمان هم اگر نداری جوانمرد باش!

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: امیدوارم خداوند توفیق آن دهد که ارزش های اخلاقی را قربانی اهداف سیاسی نکنیم.
ارسال نظر: