آژانس بین‌المللی انرژی: رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۵ رکورد پنج سال گذشته را می‌شکند

کدخبر: 1019801

این آژانس در گزارش این ماه خود، رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی را ۱.۶ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرد که ۰.۲ میلیون بشکه در روز از پیش‌بینی قبلی این آژانس بیشتر است

به گزارش «نسیم»، آژانس بین المللی انرژی در گزارش این ماه خود، رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی را 1.6 میلیون بشکه در روز پیش بینی کرد که 0.2 میلیون بشکه در روز از پیش بینی قبلی این آژانس بیشتر است.

آژانس بین المللی انرژی علت این امر را واکنش کشورهای مصرف کننده به کاهش قیمت نفت و افزایش نرخ رشد اقتصادی جهان دانست. بنابه اعلام آژانس یاد شده، تداوم افزایش نرخ رشد اقتصادی از رشد 1.4 میلیون بشکه در روز تقاضای نفت در سال 2016 حمایت می کند.

همچنین براساس گزارش ماه اوت آژانس بین المللی انرژی، عرضه جهانی نفت در ماه ژوییه تقریبا 0.6 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد که عامل اصلی آن کاهش تولید نفت کشورهای غیراوپک بود.

این در حالی است که تولید نفت خام اوپک در ماه ژوییه نزدیک بالاترین سطح آن در سه سال گذشته ثابت باقی ماند.

بنابه پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود همزمان با کاهش قیمت های نفت و کاهش مخارج تولیدی توسط شرکت های نفتی، رشد تولید نفت کشورهای غیراوپک بشدت کاهش یابد و از رکورد 2.4 میلیون بشکه در روز در سال 2014 به 1.1 میلیون بشکه در روز در سال جاری میلادی برسد و سپس در سال 2016 نیز 200 هزار بشکه در روز کاهش می یابد.

عرضه نفت اوپک در ماه ژوییه با یک کاهش جزیی 15 هزار بشکه در روزی به 31.79 میلیون بشکه در روز رسید، زیرا تولید نفت عربستان سعودی کاهش یافت و تاثیر افزایش رکوردوار تولید عراق و ایران را خنثی کرد. تقاضای نفت اوپک در سال 2016 به 30.8 میلیون بشکه می رسد که به دلیل چشم انداز افزایش تقاضا و توقف نرخ رشد تولید کشورهای غیر اوپک، 1.4 میلیون بشکه از سال جاری بیشتر است.

موجودی نفت کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (او.ایی.سی.دی) در ماه ژوییه، با افزایش میانگین نفت مازاد بر نیاز این گروه، 9.9 میلیون بشکه افزایش یافت تا رکورد بی سابقه دو هزار و 916 میلیون بشکه ای ماه ژوئن را بشکند.

ارسال نظر: